„Atomizacja czy integracja europejska? – transgraniczność w perspektywie (wielo)pedagogiki”


MINIONA -

Wrocław

Różnice kulturowe stały się atrybutem codzienności człowieka współczesnego, postrzeganej zarówno z perspektywy indywidualnej, społecznej, państwowej, jak i ponadnarodowej, ponadpaństwowej czy europejskiej. Przeniknęły tym samym w znaczące dlań sfery życia, jeszcze bardziej niż dotąd, orientując na procesy radzenia sobie z nimi. Warto więc przedmiotem zainteresowania uczynić jakość uobecniania się różnic kulturowych w transgranicznej przestrzeni konceptualizowanej w szczególności przez atomizację i integrację, także w wymiarze Wspólnoty Europejskiej. Orientacja bowiem na społeczności funkcjonujące na obszarach transgranicznych pozwoli dostrzec nie tylko zjawiska i mechanizmy, które służą kulturowej koegzystencji czy są przyczyną konfliktów ale także  umożliwią poznanie dobrych praktyk w zakresie przezwyciężania różnic kulturowych, w tym także adaptacji w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Proponujemy zatem naukowy dyskurs dotyczący:

 

1)   szans współpracy i współdziałania społeczności o odmiennych tradycjach kulturowych,

2)   przesłanek  konfliktu na tle odmienności kulturowej,

3)   nowych obszarów aktywności społecznej na rzecz wsparcia i ochrony różnorodności kulturowej,

4)   transgranicznych problemów społecznych,

5)   ochrony i procedur prawnych (europejskich,  polski) wobec cudzoziemców,

6)   globalnych i lokalnych aspektów migracji ludności,

7)   aksjologii pogranicza kulturowego.

Powyższe zagadnienia chcemy uczynić także przesłankami nowego odczytania zobowiązań dyscyplinarnych, interdyscyplinarnych oraz transdyscyplinarnych pedagogiki.






Źródło:  http://www.pedagogika.uni.wroc.pl/?page_id=59

Aktualizacja:  2014-06-03