„Atomizacja czy integracja europejska? – transgraniczność w perspektywie (wielo)pedagogiki”
Różnice kulturowe stały się atrybutem codzienności człowieka współczesnego, postrzeganej zarówno z perspektywy indywidualnej, społecznej, państwowej, jak i ponadnarodowej, ponadpaństwowej czy europejskiej. Przeniknęły tym samym w znaczące dlań sfery życia, jeszcze bardziej niż dotąd, orientując na procesy radzenia sobie z nimi. Warto więc przedmiotem zainteresowania uczynić jakość uobecniania się różnic kulturowych w transgranicznej przestrzeni konceptualizowanej w szczególności przez atomizację i integrację, także w wymiarze Wspólnoty Europejskiej. Orientacja bowiem na społeczności funkcjonujące na obszarach transgranicznych pozwoli dostrzec nie tylko zjawiska i mechanizmy, które służą kulturowej koegzystencji czy są przyczyną konfliktów ale także umożliwią poznanie dobrych praktyk w zakresie przezwyciężania różnic kulturowych, w tym także adaptacji w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Proponujemy zatem naukowy dyskurs dotyczący:
1) szans współpracy i współdziałania społeczności o odmiennych tradycjach kulturowych,
2) przesłanek konfliktu na tle odmienności kulturowej,
3) nowych obszarów aktywności społecznej na rzecz wsparcia i ochrony różnorodności kulturowej,
4) transgranicznych problemów społecznych,
5) ochrony i procedur prawnych (europejskich, polski) wobec cudzoziemców,
6) globalnych i lokalnych aspektów migracji ludności,
7) aksjologii pogranicza kulturowego.
Powyższe zagadnienia chcemy uczynić także przesłankami nowego odczytania zobowiązań dyscyplinarnych, interdyscyplinarnych oraz transdyscyplinarnych pedagogiki.