Europa w mediach. Media w Europie
Głównym problemem badawczym konferencji jest poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, jak funkcjonują i zmieniają swoje oblicze media europejskie oraz jak kształtuje się zakres pojęcia „Europa” w przestrzeniach medialnych XXI wieku. Samo pojęcie „przestrzeni medialnych” generuje bardzo szerokie pole badań. Z jednej strony wskazuje zależności kulturowe, z drugiej poświadcza obecność i odczytanie społeczne dyskursu kulturowego.
W zamierzeniach spotkanie może stanowić próbę odpowiedzi na wyczerpany w poprzednim stuleciu paradygmat opisu Europy z perspektywy granicznych dat i utartych motywów literackich. Europa jako temat medialny i temat mediów jest poddana nowej, wieloaspektowej formule opisu, która wykracza poza interpretowanie jej według dawnych kategorii i metod badawczych.
Dyskusja będzie dotyczyła także kształtu systemów medialnych w Europie, ich funkcjonowania oraz założeń programowych. Ta dwubiegunowość konferencji umożliwi spotkanie: medioznawcom, kulturoznawcom, politologom, historykom, literaturoznawcom, językoznawcom i wszystkim tym, którzy zajmują się badaniem przestrzeni medialnych i kulturowych w Europie.
Nieodłączną częścią konferencji są warsztaty z zakresu komunikacji międzykulturowej (22 maja, ostatni dzień konferencji) w aspekcie wizerunkowym oraz językowym pod hasłem: Jak skutecznie komunikować się w Europie? Poprowadzą je doświadczeni praktycy z zakresu komunikacji międzykulturowej, dyplomacji kulturalnej i etykiety komunikacyjnej, którzy wyjaśnią, jak naprawdę przebiega proces komunikacji oraz czym jest kod kulturowy i jak powstają stereotypy. Uczestnicy zostaną wyposażeni w konkretne umiejętności z zakresu międzykulturowej komunikacji werbalnej i niewerbalnej. Podczas szkolenia zostaną omówione także kwestie związane z: komunikacją i kulturą biznesu w Europie i wybranych krajach pozaeuropejskich(jako kontekst), a także komunikacją międzykulturową na poziomie biznesowym oraz różnicami komunikacyjno-wizerunkowymi wynikającymi z kontekstów kulturowych.