„Krisis” polityki w świecie ponowoczesnym – biopolityka; biowładza; tanatopolityka; nekropolityka


MINIONA -

Lądek-Zdrój

  1. Organizatorzy:

 

Wydział Nauk Społecznych Wyższej Szkoły Zarządzania i Finansów we Wrocławiu

 

Katedra Filozofii i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.

 

  1. Cele konferencji:

 

Czy całkowicie eskapistyczne stwierdzenie Zygmunta II o niechęci do sprawowania władzy nad sumieniami można opatrznie rozumieć w odniesieniu do dualistycznego postrzegania kondycji ludzkiej? W takim przypadku niechęć do sprawowania władzy w aspekcie duchowym z konieczności niejako powinna się przenosić na sprawowanie jej w aspekcie fizycznym. Pragnienie spokoju, a właściwie ucieczka od odpowiedzialności, może wiązać się z konsekwencjami poważniejszymi od tych, przed którymi pragnie się uciec. Władza nad ciałami stanowi poważną pokusę, współcześnie większą chyba nawet niż władza nad sumieniami. Ciała można całkiem banalnie wysłać na wojnę. Można je przygotować i wdrożyć do posłuszeństwa. Można je obarczyć licznymi rygorami, które w dodatku przyjmą i uznają za całkowicie dla siebie naturalne. W tej perspektywie wydaje się być interesujący choćby moment przejścia od sumy poszczególnych ciał do ich masy, zwanej po prostu populacją.  

Czy ciała funkcjonują niezależnie od systemów władzy? Czy władza skupia na nich uwagę tylko i wyłącznie w sytuacjach krytycznych? Czy też może obecna jest przy nich stale? Totalność władzy ujawnia się w najbardziej nieoczekiwanych dawniej momentach. Władza nad ciałem, dla przykładu, przekroczyła granicę sumienia, przeszła bowiem ponad życiem. W imieniu władzy nad ciałem decyzje dotyczą już bytów, których nie ma i być może nawet nie będzie nigdy. Równocześnie możliwość panowania nad ciałem wychodzi ku doskonaleniu ciała nie tylko już istniejącego, ale wręcz projektowanego dopiero jako doskonałe.

Zapraszamy Państwa do przyjrzenia się sytuacji władzy i ciała, szczególnie  w kontekście przełomu, podczas którego żyjemy. Dla lepszego uwypuklenia problemów, którym pragniemy się przyjrzeć  proponujemy zestawione przez Szymona Wróbla wyróżnienie czterech konceptualizacji biopolityki pozwalające zbudować  pewne ramy i strukturę konferencji:

·         Pierwsza pochodzi z refleksji intelektualnej Michaela Foucaulta i „wiązana jest najczęściej z pewnym nowożytnym stylem sprawowania władzy (zarządzania). Jego cechą charakterystyczną jest regulacja związana z zachowaniem się poszczególnych ciał, jak i własnościami przypisywanymi populacjom. Narzędziem tych regulacji jest biowładza, czyli zastosowanie i wpływ władzy politycznej na wszelkie często odległe od siebie aspekty życia danej społeczności.

·          Druga konceptualizacja traktuje biopolitykę jako „opozycję do biowładzy rozumianej jako forma praktykowania suwerenności w biopolitycznych warunkach uprawiania polityki w ogóle”.

·          Trzecia konceptualizacja odwołuje się do sfery zagadnień bioetycznych i tam poszukuje odpowiedzi na zasadnicze problemy człowieka i świata przyrody tj: „aborcja, prawa zwierząt, sztuczne życie, sztuczne zapłodnienie, modyfikacja ciała, klonowanie, eugenika, eutanazja” i tym podobne.

·         Czwarta konceptualizacja „wiąże ten termin z pewną formą sprawowania rządów, gdzie kwestia przeżycia danej populacji i zachowania życia tejże populacji, w przeciwieństwie do kwestii dobrego życia pojedynczego podmiotu, jest fundamentalna. Polityczna próba obrony sfery zabezpieczeń społecznych związanych z wszelkimi aspektami ludzkiego istnienia lub też polityczne zaangażowanie we wspomaganie (względnie ograniczanie) użycia współczesnych technologii reprodukcyjnych lub genetycznej inżynierii jest przykładem tak rozumianej biopolityki.” Właściwy miejscem poszukiwania tak rozumianej biopolityki jest również myśl Hannah Arendt wyrażona  w jej spostrzeżeniach dotyczących „ucieczki od kondycji ludzkiej a pragnieniu uczynienia życia sztucznym”.

 Wszystkie wymienione konceptualizacje biopolityki, również nie wyartykułowana expressis verbis przez Arendt, przenikają się problemowo i wpływają na siebie. Dobrym przykładem jest akt aborcji czy też przymusowej sterylizacji, które obok samego aktu przerwania życia lub płodności mogą być jednocześnie związane „z pewną formą sprawowania rządów” czy mówiąc językiem Foucaulta – biowładzy, dla której dobro populacji jest ważniejsze od dobra jednostkowego.

 

Dr Piotr Grabowiec; Dr Radosław Łazarz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Termin i miejsce: 17-18.05.2012, Ośrodek Arabeska w Lądku Zdroju.

 

  1. Warunki uczestnictwa:

 

Wypełnienie karty uczestnictwa

 

Przyjęcia zgłoszenia wraz z tematem wystąpienia do dnia 31 marca 2012 roku pod adresem: Sekretarz Konferencji ds. naukowych i organizacyjnych dr Radosław Łazarz,  Wydział Nauk Społecznych WSZiF we Wrocławiu, ul. Pabianicka 2, 53-339 Wrocław; e-mail: krisispolis@gmail.com lub lazarz@wszif.edu.pl.; Tel. Dr Radosław Łazarz – 604 945 793; Tel. Dr Piotr Grabowiec – 604 648 903.

 

Opłatę konferencyjną w wysokości 450 PLN należy uiścić do końca kwietnia 2012 r., ewentualnie w dniu konferencji. Wpłat należy dokonać na konto: BRE Bank 70 1140 1140 0000 2030 2400 1001.

 

 

 

5.      Organizatorzy zapewniają publikację w punktowanym piśmie „Przegląd Historyczno-Politologiczny”, rezerwując sobie prawo odrzucenia tekstu z powodu negatywnej opinii recenzenta. Zachęcamy autorów do przygotowanie publikowanego tekstu w wersji anglojęzycznej, co pozwoli podnieść walor publikacji, ale nie jest to z oczywistych względów, koniecznym wymogiem przyjęcia do druku.

 

 

.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyższa Szkoła Zarządzania i Finansów we Wrocławiu   Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

                                                                                                 Katedra Filozofii i Komunikacji Społecznej

Wydział Nauk Społecznych

Ul. Pabianicka 2, 

53-339 Wrocław

Tel./fax (071) 3646208

 

 

 

 

IV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA

Lądek Zdrój 17/18 Maja 2012 r.

 

„Krisis”  polityki w świecie ponowoczesnym – biopolityka; biowładza; tanatopolityka

 

 

 

 

  1. Zgłaszam udział w konferencji i proponuję temat:

 

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

Data ………………….                                                           Podpis …………………………

 

  1. Dane o uczestniku:

Imię (imiona) i nazwisko …………………………………………………………………..

 

Reprezentowana instytucja:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Tytuł/stopień naukowy ……………………………………………………………………..

 

 Adres do korespondencji

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Telefon kontaktowy ………………………………………………………………………..

 

e-mail ……………………………………………………………………………………….

 

Uwagi ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

 

 

 

 






Aktualizacja:  2011-11-28 00:00:00