Konferencja naukowa "Media i kultura popularna"


MINIONA -

Kraków

Organizowana konferencja Media i kultura popularna sytuuje się w interdyscyplinarnym polu poszukiwań wyznaczonym przez problematykę medioznawstwa i szeroko pojętej antropologii współczesności. W założeniu ma ona koncentrować się na trzech wątkach tematycznych: problematyce mediów, problematyce kultury popularnej i problematyce ich wzajemnych związków.

W centrum uwagi powinny znaleźć się zagadnienia związane z funkcjonowaniem  oraz potencjałem komunikacyjnym, kulturotwórczym i integracyjnym mediów, zwłaszcza - choć niekoniecznie wyłącznie - nowych mediów elektronicznych, w powiązaniu z procesami generowania i funkcjonowania zjawisk należących do sfery tzw. kultury popularnej.

Media i kultura popularna żyją dzisiaj w interesujących formach symbiotycznych,  przenikają się wzajemnie w procesach swojego powstawania, funkcjonowania i rozwoju. Wspólnie kolonizują przestrzeń wyobraźni współczesnego człowieka w jego jednostkowych i społecznych wcieleniach, kształtują jego empatyczność, wrażliwość moralną, estetyczną, dekonstruują i dostarczają budulca tożsamości kulturowej, politycznej, obywatelskiej itp. wyznaczając jej rozmaite i zmienne zakresy. Ich współzależność i współodpowiedzialność w tej dziedzinie jest nie do zakwestionowania i powinna zająć odpowiednie miejsce w naszej debacie.

 Zadaniem konferencji powinno być rozpoznanie i naświetlenie rozmaitych aspektów obecności mediów i kultury popularnej we współczesnym życiu oraz ich splotów i przejawów koegzystencji. Stawiane pytania powinny być ukierunkowane m.in. na charakter przemian kulturowych zachodzących w tzw. społeczeństwie spektaklu i miejsce, jakie zajmuje w nim kultura popularna powiązana z nowymi mediami. Współcześnie dyskutowana jest teza, iż właściwością kultury popularnej jest oferta transparencji, rzeczywistości przezroczystej, kultura transparencji to jeden z aspektów społeczeństwa spektaklu. Przejawia się ona w szerokim spektrum zjawisk społecznych integrowanym przez dominujący głos mediów. W realizacji efektu transparencji czołowa rola przypada właśnie mediom.

W przygotowywanej konferencji nacisk położony jest na formy i przejawy medialne tej kultury. Zakłada się, że w nieprzejrzystym współczesnym świecie dokonuje się proces rozszczepiania i dekonstrukcji zintegrowanej dotąd postaci rzeczywistości społeczno-kulturowej. Teza o postępującej autonomizacji kultury, mediów, idei wobec struktury społecznej i ich swobodnych przepływach w przestrzeni globalnej jest już mocno zakorzeniona we współczesnej socjologii i antropologii. Warto spróbować odpowiedzieć na pytania: czy kultura popularna eliminuje poczucie zagubienia generowane przez ewolucję struktur społecznych i przywraca poczucie przynależności do wspólnoty, do nowego typu wspólnot i na nowych zasadach? Czy w tym tkwi jej sukces? Czy rzeczywiście mediatyzacja życia społecznego sprawia, że w centrum uwagi sytuuje się przede wszystkim to, co dotąd było marginalne, a na margines spychane jest to, co dotąd wydawało się najbardziej istotne?   I wreszcie, czy w takim świecie znaczenie ma to, czym zajmują się media, a aktorzy życia społecznego zmuszeni są do nieustannej walki o ich uwagę? Na te i zapewne wiele innych pytań postaramy się odpowiedzieć w toku dyskusji nad przedstawionymi referatami, a efekty tej konferencji zostaną opublikowane.

 W zgłoszeniu prosimy podać: imię, nazwisko, dane kontaktowe (telefon, adres e-mail), stopień/tytuł naukowy, jednostkę/uczelnię macierzystą, tytuł wystąpienia wraz z abstraktem. Zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: dsozanska@afm.edu.pl

 

 

 






Źródło:  http://www.ka.edu.pl/

Aktualizacja:  0000-00-00 00:00:00