Światy post-apo
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Obserwowany w ostatnich latach wzrost zainteresowania scenariuszami apokaliptycznymi i postapokaliptycznymi, a także rosnąca fascynacja obrazami stosunków społeczno-politycznych w świecie po nuklearnej zagładzie czy wyniszczającej pandemii, wskazuje na potrzebę podjęcia próby krytycznego namysłu nad zjawiskiem traktowanym dotąd jedynie jako jeden z odłamów światotwórstwa fantastycznego. Imaginarium postapokaliptyczne wielokrotnie jednakże wykracza poza narracyjną konwencję fantastyki i penetruje obszary sztuki i kultury w innych nurtach artystycznych, rozbudzając wyobraźnię nie tylko wizją świata upadłej cywilizacji i zmierzchu antropocenu, lecz także rzeczywistości codziennego trudu odbudowy i odnowy tego, co zostało bezpowrotnie utracone. Organizatorzy ogólnopolskiej konferencji naukowej Światy post-apo będą chcieli przyjrzeć się bliżej tej właśnie problematyce, zachęcając prelegentów do nadesłania propozycji wystąpień oscylujących wokół następujących przykładowych zagadnień:
– estetyki postapokalipsy
– światów postapokaliptycznych i obrazów postapokalipsy w:
a) literaturze;
b) grach komputerowych i wideo;
c) filmach;
d) serialach i anime;
e) komiksach;
f) malarstwie;
g) trans mediach;
– krajobrazów po apokalipsie (miasta, pustkowia, bezdroża etc.);
– dystopii i kakotopii;
– światów powstających z gruzów (ekotopie, fantastyka ekologiczna);
– narracji / gatunków / konwencji post-apo: climate fiction, zombie apocalypse, narracja postnuklearna, dieselpunk, cyberpunk, biopunk etc.;
– pandemii i katastrof;
– ostoi cywilizacji (bunkry, twierdze, azyle, bastiony, schronienia, rezerwaty itp.);
– widm zagłady i cieni przeszłości;
– konstrukcji władzy i modeli społeczne w światach post-apo;
– miłości w czasach post-apo (np. romans young adult);
– „z kamerą wśród zombie” (codzienność po apokalipsie);
– „wszystko z odzysku”: od craftingu do scavengingu (moda, uzbrojenie, wynalazki itp.);
– zmierzchu antropocenu i przepowiedni końca świata.