(Nie)wydane artes poeticae. Teoretycznoliterackie poszukiwania twórców


MINIONA -

Warszawa

(Nie)wydane artes poeticae
Teoretycznoliterackie poszukiwania twórców

Ogólnopolska studencko-doktorancka konferencja naukowa
Organizowana przez Koło Naukowe Poetyki i Teorii Literatury przy Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego

29-30 maja 2012, Muzeum Literatury w Warszawie


„Ponieważ sam nie tworzę, będę wykładał, jakie jest powołanie i zadanie poety, skąd się ma brać zasoby, co żywi i kształci poetę, co przystoi, co nie, dokąd prowadzi wiedza i niewiedza”
Horacy, De arte poetica

Wbrew temu, co sugeruje Horacy, teoria i praktyka literatury często spotykają się ze sobą właśnie w osobie twórcy. Efektem tych spotkań bywają „(nie)wydane artes poeticae”: indywidualne rozwiązania teoretycznoliterackie autora, jego własne poglądy na rolę i zadania literatury, prywatne koncepcje w zakresie norm i założeń formalnych, a nawet pewne zasady (wymagające rekonstrukcji na podstawie twórczości), które mogłyby się złożyć na indywidualną koncepcję poetyki normatywnej danego pisarza czy poety.
W referatach można uwzględnić wszelkie przejawy świadomości teoretycznoliterackiej twórców, takie jak: manifesty literackie, wypowiedzi o charakterze naukowym, wywiady, wspomnienia i zapiski autobiograficzne, ale przede wszystkim wypowiedzi o utworze zawarte w nim samym – „wypowiedzi o dziele w dziele” (zarówno te wyrażone wprost, jak i te do wyczytania spomiędzy wierszy).

Przykładowe zagadnienia szczegółowe:

• Manifesty twórcze
- Czy rangę manifestu nadaje dziełu autor, czy też decydują o tym czytelnicy? Kiedy dzieło nienazwane manifestem staje się nim?
- Czy twórcy realizują w praktyce swoje teoretycznoliterackie postulaty, czy tworzą jedynie prototypy, których nie urzeczywistniają w swoich dziełach?
- Kiedy deklaracje mają charakter poważny, a kiedy stanowią żartobliwy niby-manifest lub ironiczny antymanifest?
- Dlaczego takie wypowiedzi stają się elementami tekstów artystycznych, a nie są publikowane jako osobne manifesty?

• O dziele w dziele
- Dlaczego i po co są wprowadzane do utworów wzmianki o dziele w dziele?
- Jaki obraz literatury i twórcy wyłania się z komentarzy autotematycznych?
- Czy ze wzmianek autotematycznych w utworze da się zrekonstruować poetykę twórcy lub jego poglądy na formę utworu?
- Jaki jest stosunek wypowiedzi o dziele w dziele do opublikowanych manifestów literackich twórcy?

• Normatywnie?
- Czy da się wyodrębnić spójną, całościową koncepcję literatury z różnych wypowiedzi twórcy?
- Jak twórcy ustosunkowują się do założeń poetyki klasycznej?
- Czy ich postulaty można określić mianem prywatnej poetyki normatywnej? Czy jest to swego rodzaju filozofia literatury?
- Prywatne definicje: co jest, a co nie jest poezją według danego twórcy?

Przedmiotem referatu może być analiza koncepcji wyrażonej w jednym utworze danego autora, w kilku dziełach lub całej twórczości, a także porównanie postulatów teoretycznoliterackich wybranych autorów (na przykład mistrza i ucznia lub przedstawicieli określonego prądu literackiego). Można skupić się wyłącznie na dziełach artystycznych bądź też porównać wypowiedzi o dziele w dziele z tekstami nieliterackimi: listami, wypowiedziami naukowymi, manifestami, wywiadami itp.

Formularz zgłoszeniowy znajduje się na stronie http://artespoeticae.blogspot.com/
Abstrakty prosimy kierować na adres: konferencja.artespoeticae@gmail.com do 4.05.2012.
Informacje o zakwalifikowaniu referatów zostaną rozesłane do 10.05.2012.

Planujemy publikację pokonferencyjną w formie elektronicznej.
Wstęp wolny.






Źródło:  http://artespoeticae.blogspot.com/

Aktualizacja:  2012-04-23 00:00:00