Internetowa Promocja Nauki
Dzień I: Budowa marki i promocja jako stymulator rozwoju gospodarczego miast i regionów
Władze miast, regionów oraz innych jednostek samorządowych podejmują różnorodne wysiłki w celu promocji oraz budowania marki własnych jednostek terytorialnych. Starają się pozyskać w ten sposób zarówno nowych mieszkańców jak i turystów, a przede wszystkim inwestorów i pracodawców. Niektórym z nich w takich działaniach w sukurs idzie bogata historia, innym położenie geograficzne, jeszcze innym imprezy kulturalne, handlowe, sportowe oraz zaplecze turystyczne. Nierzadko brak takich atutów zmusza do intensywnego poszukiwania (tak w teraźniejszości jak i przeszłości) czynników, na których można zbudować markę oraz zainicjować skuteczną promocję.
Proces ten widoczny jest na przykładzie wielu jednostek terytorialnych: regionów, gmin, a szczególnie na przykładzie miast. Oprócz Warszawy i Krakowa, które z racji statusu miast stołecznych miały na starcie pozycję uprzywilejowaną, znaczące sukcesy w tej dziedzinie osiągnęły także inne miasta jak Wrocław, Poznań, Łódź, Gdańsk czy Lublin, mniejsze jak Rzeszów.
Budowa marki i promocja sprzyja jednocześnie budowaniu więzi z miejscem zamieszkania oraz tożsamości mieszkańców tych jednostek terytorialnych. Coraz chętniej sięga się do przeszłości, wobec czego pojawia się pytanie: na ile historia, pamięć i tradycja są balastem dla współczesnego rozwoju a na ile może być atutem?
Planowana przez nas konferencja ma na celu bliższe poznanie tak mechanizmów działań promocyjnych i markotwórczych, jak i ich efektów w postaci sukcesów oraz niepowodzeń w tym zakresie. Chcemy, aby dyskusji poddane zostały m.in. następujące zagadnienia:
1. Budowa marki i promocji różnorodnych jednostek terytorialnych, m.in. miast, województw, gmin, i ich praktyczne zastosowania.
2. Przykłady działań markotwórczych i promocyjnych z Polski jak i Świata – dobrych praktyk będących wzorcami dla innych.
3. Wykorzystanie historii, tradycji i pamięci przeszłości w budowaniu współczesnych więzi ze wspólnotą, ich wykorzystanie dla marki i promocji.
4. Roli więzi i tożsamości z miejscem zamieszkania jako czynnika sprzyjającego rozwojowi gospodarczemu.
5. Rola nauki i wyższych uczelni w budowaniu marki i promocji.
6. Marka i promocja jako odpowiedź na regionalne RSI i w Programach Operacyjnych.
Te zadania formułujemy pod adresem naukowców (socjologów, urbanistów, architektów, specjalistów od marketingu). Mamy nadzieję, że jej uczestnicy przybliżą nam i usystematyzują dotychczasowe działania i ich efekty oraz wskażą propozycje na dziś i na jutro.
Prof. dr hab. Marian Malikowski
Dr Krzysztof Malicki
Dzień II: Wykluczenie społeczne a zrównoważony wzrost gospodarczy
Wykluczenie społeczne, obok bezrobocia i ubóstwa, z którymi jest silnie związane, zostało uznane za jeden z najpoważniejszym problemów społecznych we współczesnej Europie ze względu na konsekwencje, które generuje (np. negatywnie oddziałuje na jakość kapitału ludzkiego i społecznego, ogranicza aktywność i innowacyjność, podnosi koszty funkcjonowania państwa). W polityce Unii Europejskiej obowiązuje tzw. strategia integracji mająca na celu zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego. Stała się ona jedną z dwóch (obok zatrudnienia) najważniejszych strategii społecznych polityki realizowanej przez kraje Wspólnoty. Należy podkreślić, iż kryzys finansowy, który dotyka państwa, przedsiębiorstwa i inne podmioty, ma daleko idące negatywne konsekwencje dla sytuacji społecznogospodarczej świata. W celu minimalizacji niekorzystnych zjawisk związanych z wykluczeniem społecznym i kryzysem gospodarczym konieczna jest współpraca administracji samorządowej i rządowej, jednostek naukowych, instytucji pomocy i integracji społecznej, partnerów społeczno-gospodarczych, przedsiębiorstw i innych instytucji.
Główne filary tematyczne konferencji to:
· Sposoby minimalizacji wykluczenia społecznego (wskazanie „dobrych praktyk”).
· Wpływ wykluczenia społecznego na rozwój społeczno-gospodarczy Europy, Polski i społeczności lokalnej.
· Współpraca uczelni wyższych z przedsiębiorcami, organizacjami pozarządowymi, instytucjami pomocy i integracji społecznej oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie minimalizacji wykluczenia społecznego.
· Wymiary wykluczenia społecznego (wykluczenie ekonomiczne, cyfrowe, polityczne, przestrzenne itp.) i ich wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy regionu.
· Regionalne Strategie Innowacji a kwestie rozwoju społeczno-gospodarczego i wykluczenia społecznego.
· Wykluczenie cyfrowe jako szczególny przykład wykluczenia społecznego w gospodarce opartej na wiedzy.