Nowe media a literatura – odczytanie przyszłości


MINIONA -

Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Zakład Historii Socjologii i Socjologii Ogólnej Instytutu Socjologii UMK zaprasza do udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej
„Nowe media a literatura – odczytanie przyszłości”,
która odbędzie się w Toruniu w dniach 24-25 października 2013 r.

Rozwój nowych mediów, w szczególności Internetu, wywiera ogromny wpływ na rozliczne obszary naszej kultury. Odnosi się to również do literatury. Otwartą pozostaje kwestia, jakie dokładnie interakcje zachodzą między starymi a nowymi mediami tekstowymi. Czy mamy do czynienia z zapowiadaną „śmiercią druku”; czy nowe media przyczyniają się do spadku czytelnictwa książek na rzecz krótszych form tekstowych? Jakie konsekwencje kulturowe niesie digitalizowanie księgozbiorów, upowszechnianie elektronicznych formatów książek, ewentualnie wyłanianie się nowych hybrydowych mediów, funkcjonujący na pograniczu tego, co analogowe i cyfrowe?

Wynalazek druku i książki w formie kodeksu stanowił istotny czynnik rozwoju współczesnej kultury. W związku z tym uzasadnione wydaje się pytanie o społeczne, kulturowe, ekonomiczne (i być może polityczne) konsekwencje obecnych przekształceń: Co stanie się z naszym społeczeństwem i kulturą w momencie usunięcia, zastąpienia lub przekształcenia jednego z czynników technologicznych, na których został ufundowany?

Proponowana problematyka

Konferencja stanowi przedsięwzięcie eksploracyjne – próbę wspólnego rozpoznania procesów społecznych i kulturowych zachodzących na styku nowych mediów i literatury. Literaturę i literackość rozumiemy tu dość szeroko – nie ograniczamy się tu wyłącznie do literatury pięknej; zasadniczo interesują nas wszelkie papierowe formy przekazu piśmiennego. Zagadnienia, które chcielibyśmy poruszyć obejmują:

- Audio- i e-booki – znak czasu, rynkowy trend?

- Elektroniczny dostęp do książek a stan czytelnictwa

- Papier czy touchpad – funkcjonalności książek analogowych i elektronicznych

- Gigapedia, czyli peryferia systemu światowego a dostęp do literatury

- Motion comic, motion book – drugie życie ilustracji i tekstu

- Computer Mediated Communication w badaniu literatury

- Antropologia hipertekstu

- Dyskurs literacki i o literaturze w Internecie

- Internet w kontekście literatury niszowej i społeczności fanowskich (fanfiction)

- Konwergencja mediów

- Nowe czytelnictwo a refleksyjność kulturowa

- Metody badania i nowe wskaźniki współczesnego czytelnictwa

Zgłoszenie uczestnictwa

Do udziału w konferencji zapraszamy zarówno przedstawicieli nauk humanistycznych, jak i społecznych. Zachęcamy do prezentacji wyników aktualnie prowadzonych badań empirycznych i teoretycznych w obszarze antropologii, etnologii, lingwistyki, literaturoznawstwa, pedagogiki, psychologii oraz socjologii.

Konferencja zaplanowana jest na dwa dni. Czas przeznaczony na wygłoszenie referatu będzie uzależniony od ogólnej liczby zgłoszeń, jednak nie będzie krótszy niż 15 min. + 5 min. na dyskusję. Referaty zostaną pogrupowane w panele tematyczne. Nadsyłane abstrakty nie powinny przekraczać objętości 300 słów. Autorzy mogą dołączyć dodatkowo krótką listę literatury (do 5 pozycji). Zgłoszone abstrakty będą ocenione przez radę konferencji.

Zgłoszenia wraz z abstraktami i danymi autora/ki (afiliacja i dane kontaktowe) prosimy nadsyłać na adres e-mail: tomekam@doktorant.umk.pl do 20 sierpnia. Informacje zwrotne dotycząca akceptacji zgłoszeń zostaną rozesłane do 30 sierpnia. Ostateczny program konferencji zostanie ogłoszony 15 września.

Przewidujemy publikację wybranych tekstów pokonferencyjnych na łamach „Kultury i Edukacji” (czasopismo znajduje się na liście ERIH z kategorią NAT, w rezultacie za publikację artykułu na jego łamach przysługuje 10 pkt.).

Opłata konferencyjna

Opłata konferencyjna wynosi 250 zł (dla doktorantów - 150 zł). Organizatorzy zapewniają catering. Numer konta z terminem wpłaty zostanie rozesłany wraz z akceptacją zgłoszeń.

Kontakt:

Zapraszamy na stronę konferencji: http://www.nowemedia-literatura.umk.pl/

W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: tomekam@doktorant.umk.pl lub telefoniczny: 793-712-255 (Tomasz Kamiński)






Źródło:  http://www.nowemedia-literatura.umk.pl/

Aktualizacja:  2013-07-15