Dyskursy gier wideo
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Badania nad grami wideo, jak i nad każdym innym medium, wymagają – oprócz kluczowych dla każdej dyscypliny naukowej studiów specjalistycznych – refleksji transdyscyplinarnej, uwzględniającej możliwie najszersze spectrum dyskursów współczesnej humanistyki. Niezależnie od tego, czy gry wideo uznaje się za medium narracyjne czy też nie, bezsprzeczny pozostaje ich doniosły wkład w kształtowanie kultury ponowoczesnej, dający się odczuć zarówno podczas częstokroć zbyt emocjonalnie angażujących debat medialnych, jak i w refleksji uniwersyteckiej, coraz częściej stającej wobec konieczności przeformułowania granic istniejących dyscyplin naukowych. Mając to w szczególności na uwadze, organizatorzy Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Dyskursy gier wideo zapraszają naukowców, przedstawicieli branży growej, dziennikarzy, doktorantów i studentów do podjęcia transdyscyplinarnej refleksji nad:
- historią przemysłu growego i ewolucją gier wideo;
- teorią gier wideo;
- filozofią gier wideo;
- krytyką gier wideo;
- estetyką gier wideo;
- etyką i polityką gier wideo;
- teorią i filozofią światów wirtualnych;
- imersją i interaktywnością;
- światotwórstwem w grach wideo;
– grywalizacją (gamification) i nurtem serious games;
- najnowszymi sporami ludologicznymi i krytycznymi (np. Gamers Gate);
- grami wideo w badaniach ludologicznych;
- grami wideo w perspektywie antropologiczno-kulturowej;
- grami wideo w dyskursie medialnym;
- grami wideo w perspektywie pedagogicznej;
- grami wideo w badaniach transmedialnych;
- grami wideo w płynnej nowoczesności;
– dyskursami gier wideo (postkolonializm, dekonstrukcja, feminizm, gender studies, queer studies, men studies, ekokrytyka, animal studies etc.);
- transhumanizmem i cyborgizacją w grach wideo;
- wkładem osobowości internetowych w krytykę gier wideo (np. Feminist Frequency, Angry Joe Show, The Cynical Brit, Clueless Gamer etc.);
- kulturą e-sportu;
- funkcjonowaniem gier wideo w dydaktyce uniwersyteckiej.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres dyskursygierwideo@gmail.com mija 5 maja 2015 roku. Do abstraktu należy dołączyć krótką notę biograficzną sformułowaną podług powszechnie przyjętych standardów (afiliacja, tytuł naukowy oraz profil badawczy). Objętość abstraktu wraz z biogramem nie powinna przekroczyć dwóch stron znormalizowanego maszynopisu (maksymalnie do 600 słów). Informacja o pozytywnym bądź negatywnym rozpatrzeniu propozycji wystąpienia konferencyjnego zostanie rozesłana do autorów 10 maja 2015 roku.
Na pokrycie kosztów związanych z cateringiem, wynajmem sali i przygotowaniem materiałów konferencyjnych przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 450 zł (300 zł dla doktorantów i studentów), którą należało będzie uiścić najpóźniej do 20 maja 2015 r.
Organizatorzy przewidują publikację pokonferencyjną w formie recenzowanej antologii artykułów pokonferencyjnych w open accessie (udostępnionej w Centrum Otwartej Nauki na licencji CC BY-SA 3.0). Najlepsze artykuły mogą zostać wytypowane do publikacji w recenzowanym międzynarodowym kwartalniku naukowym „Facta Ficta”.