Tropy literatury i kultury popularnej: między powtórzeniem a nowością. Część II
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Badając kulturę popularną chcielibyśmy zrozumieć jej historyczne i społeczne uwarunkowania oraz rozpatrzyć na nowo powiązania z technologiami (cyfrowymi), gatunkami oraz z praktykami symbolicznymi nadającymi znaczenia. Zamierzamy przyjrzeć się popkulturze jako przestrzeni kontynuacji, ale też kontestacji i konfliktu. Idąc tropami socjologii, antropologii i literaturoznawstwa oczekujemy też refleksji, które łączyłyby w sobie dyskursy władzy i polityki.
Tradycyjnie sytuując nasze przemyślenia w obszarze rozważań nad nowym/popkulturowym estetycznym ładem, pragniemy zapytać o rzeczywistą (czy tylko postulowaną?) wtórność odczytań, o aktualne trendy organizujące debatę o popkulturze. Umieszczając rozważania pomiędzy powtórzeniem a nowością, proponujemy zwrot ku dawnym sposobom odczytywania oraz refleksję nad współczesnymi tendencjami w interpretacji zjawisk z kręgu kultury popularnej. Proponujemy namysł nad jej zasadniczymi mechanizmami – recyklingiem, repetycją a pragnieniem nowości
Nasze zaproszenie kierujemy do lingwistów, literaturoznawców, kulturoznawców, medioznawców, socjologów, filozofów oraz przedstawicieli innych dyscyplin naukowych zainteresowanych poniższymi zagadnieniami:
- Tropy znaczące w lekturze: mechanizmy konstruowania gatunku/fabuły/bohatera.
- Mechanizmy tworzenia znaków, symboli i metafor popkultury.
- Założycielskie teksty z kręgu literatury popularnej – czy istnieje kanon?
- Związek arcydzieł z literaturą popularną (na przykład pomiędzy Gabrielem G. Marquezem a Paulo Coelho).
- Style czytania (pop)kultury: asocjacyjny, konotacyjny, rekonstruujący, kontekstowy.
- Emancypacyjna rola literatury i kultury popularnej jako przestrzeni kontestacji, konfliktu, dyskusji, przekraczania granic.
- Popkultura a Inny i „dyskursy nieistniejące” – mechanizmy i narzędzia wyrażania tożsamości w literaturze i kulturze popularnej.
- Kultura kopii – reprodukcja, ujednolicenie a wyjątkowość w obiegach popkultury.
- Ideologia i aksjologia popkultury.
- Społecznie konstruowany „reżym wartości” a popkultura.
- Potencjał i blamaż „kultury uczestnictwa” i „ery dostępu”.