VI Łódzka Konferencja Biograficzna: Biografia i badanie biografii - „Typowe i wyjątkowe biografie edukacyjne”
Po raz kolejny Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego ma zaszczyt zaprosić na, szóstą już, ogólnopolską konferencję z cyklu naukowych spotkań, dotyczących badań biograficznych, w szczególności realizowanych w obszarze edukacji dorosłych / andragogice. Celem konferencji, podobnie jak poprzedniej, jest kontynuowanie rozpoznawania zagadnienia biografii edukacyjnej, będącej przykładem biografii tematycznej, obejmującej doświadczenia procesu edukacji umiejscowionego w biegu ludzkiego życia. Poprzednia Konferencja, w roku2011, ukazała bowiem wyraźnie potrzebę dalszych rozważań w tym zakresie. Aktualne spotkanie stawia przed sobą:
cele teoretyczne, związane w szczególności z doprecyzowywaniem teorii wyjaśniających fenomen biografii edukacyjnej oraz poszerzaniem (w szczególności) teorii biograficznego uczenia się,
cele empiryczne, łączące się z diagnozą i wieloaspektowym opisem fenomenu biografii edukacyjnej oraz
cele praktyczne, odnoszące się do włączenia uczestników Konferencji, w tym także studentów, w proces myślenia autobiograficznego oraz kierowania kształceniem biograficznym uczestników edukacji dorosłych.
Do proponowanych przez nas zakresów rozważań nad biografiami edukacyjnych podczas obrad VI Konferencji należą:
różnicowanie biografii edukacyjnych w aspekcie edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej
biografia edukacyjna w aspekcie temporalnym - czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego w biegu jednostkowej biografii
biografia edukacyjna powiązana ze zróżnicowaną aktywnością życiową badanych (rodzinną, zawodową, obywatelską, zdrowotną i in.)
typologie linii edukacyjnych obecnych w biografiach
poszukiwanie typowości (o ile istnieje) i wyjątkowości (nietypowości) biografii edukacyjnych
odnajdowanie pokoleniowych cech biografii edukacyjnych
uwypuklenie cech biografii edukacyjnych powiązanych z fazami rozwoju (dzieciństwo, młodość, dorosłość – jej etapy, starość)
diagnoza społeczno – kulturowych uwarunkowań doświadczeń edukacyjnych obecnych w biografiach
rozpoznawanie subiektywnych obszarów doświadczeń edukacyjnych zawartych w biografiach
rozpoznawanie procesu uświadamiania doświadczeń edukacyjnych
powiązania biografii edukacyjnej z biografią ogólną i szczegółowymi obszarami życiowego doświadczenia (ważne wydarzenia życiowe, osoby znaczące, pozycja społeczna, wybory życiowe, sytuacje przypadkowe, satysfakcja życiowa, proces osobowego dojrzewania i inne)
Podczas obrad konferencyjnych odbędą się także, co stało się już zwyczajem tych spotkań, zajęcia praktyczne (warsztatowe) z udziałem pracowników naukowych i studentów pedagogiki, których celem będzie ukazanie autorskich sposobów badania biografii.
Zachęcamy do różnorodnych form prezentacji w wybranych przez siebie zakresach: referaty teoretyczne, komunikaty z badań, głosy z dyskusji oraz przygotowanie warsztatów biograficznych. Państwa zgłoszenia pozwolą na doprecyzowanie tematyki obrad konferencyjnych. Czekamy więc w Łodzi, mając nadzieję na kolejne inspirujące spotkanie naukowe.
Z poważaniem Organizatorzy
Prof. dr hab. Elżbieta Dubas, dr Joanna Stelmaszczyk, mgr Wojciech Świtalski