Międzypokoleniowe uczenie się – w teorii, badaniach i praktyce
Szanowni Państwo,
Zapraszamy do udziału w konferencji poświęconej zagadnieniom międzypokoleniowego uczenia się. Celem konferencji jest stworzenie forum do wymiany poglądów oraz doświadczeń, prezentacji wyników badań, jak i podzielenia się teoretyczną refleksją dotyczącą szeroko rozumianego międzypokoleniowego uczenia się. W ramach przedstawionego zagadnienia proponujemy skoncentrować uwagę na poniższej problematyce;
- miejsce międzygeneracyjnego uczenia w teoriach naukowych, w tym i koncepcji uczenia się przez całe życie
- międzypokoleniowe uczenie się w różnych dyskursach naukowych
- treści przekazu międzypokoleniowego
- międzypokoleniowy przekaz wiedzy i umiejętności,
- zjawisko międzypokoleniowego kumulowania doświadczenia,
- relacje międzypokoleniowe w rodzinie, pracy, szkole w innych obszarach życia,
- kompetencje międzypokoleniowe,
- mentoring
- praktyczne przykłady międzypokoleniowego uczenia się.
Międzypokoleniowe uczenie się jest zjawiskiem naturalnym, a przez to wszechobecnym, lecz społecznie raczej „niewidzialnym”. Oznacza to, że występuje w większości sytuacji społecznych, jak wychowanie czy socjalizacja, choć z drugiej strony, samo pojęcie, jak wynika z badań pilotażowych przeprowadzonych przez Zakład Andragogiki i Gerontologii Społecznej Uniwersytetu Łódzkiego, jest mało znane, słabo rozpoznawalne i prawie nieobecne, szczególnie w świadomości respondentów, jak i w publikacjach o charakterze naukowym.
Celem konferencji jest uczynienie zjawiska międzypokoleniowego uczenia się bardziej „widzialnym”, wprowadzenie go w obszar naukowej refleksji, badań oraz praktyki edukacyjnej.
Zwracamy się do Państwa z prośbą o przyjęcie zaproszenia i włączenia się do dyskusji dotyczącej tego zagadnienia. Ukazanie różnych perspektyw oglądu zjawiska międzypokoleniowego uczenia się będzie możliwe jedynie z Państwa udziałem. Do uczestnictwa w konferencji zapraszamy andragogów, pedagogów, gerontologów, socjologów, psychologów, antropologów, kulturoznawców, zarówno teoretyków, jak i praktyków oraz wszystkich zainteresowanych problematyką międzypokoleniowości.
Z wyrazami Szacunku
Komitet Organizacyjny Konferencji