Nie tylko klaun i tygrys - sztuki cyrkowe w kontekstach kulturowych i społecznych


MINIONA -

Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Cyrk lub – szerzej – sztuki cyrkowe, nie są jeszcze w Polsce popularnym obiektem badań naukowych. W innych krajach jednak, sztuka cyrku (zarówno dawnego, jak i współczesnego) stała się przedmiotem zainteresowania historyków, ale też teoretyków sztuk performatywnych. Chcielibyśmy zaprosić do dyskusji polskich badaczy zainteresowanych powyższym zagadnieniem. Konferencja adresowana jest do naukowców zajmujących się bezpośrednio tematyką cyrku, ale również napotykających na ten temat przy okazji innych prac z zakresu badań kulturowych i społecznych. Do udziału zapraszamy m.in. kulturoznawców, socjologów, historyków, psychologów, pedagogów, antropologów kultury.


Sztuki cyrkowe, wokół których toczyć się będzie dyskusja, potraktowane zostaną nie tylko w kategoriach interesującego performansu. Jako wymykające się prostym definicjom, często istniejące nieformalnie, na granicy sztuk – łatwo wchodzą w relacje z innymi działaniami o charakterze artystycznym. Z drugiej strony zaś, istnieją w specyficznym kontekście społecznym – w zależności od formuły i treści występów, ale też sytuacji lokalnej. Mają coraz większe znaczenie w rozwoju współczesnej pedagogiki. Zapraszamy więc badaczy do interdyscyplinarnej debaty, toczącej się wokół fenomenu sztuk cyrkowych, w szerokim ujęciu kulturowo-społecznym.

Proponowane są następujące zagadnienia szczegółowe:
1) Cyrk dawny i współczesny w świecie performansu;
2) Cyrk polski – dzieje, wpływy, problemy organizacyjne;
3) Społeczny odbiór sztuki cyrkowej – uwarunkowania historyczne, kulturowe, polityczne;
4) Cyrk w społeczności lokalnej jako siła napędowa działań społecznych;
5) Cyrk uczy – założenia, praktyka, doświadczenia pedagogiki cyrku;
6) Artysta cyrkowy – mistrz, amator czy fachowiec? Edukacja cyrkowa w Polsce i na świecie;
7) Cyrk tradycyjny i Nowy Cyrk wobec zmian kulturowych w relacji człowiek-zwierzę;

8) Nowy Cyrk – teatr, rewia, nowa droga sztuki cyrkowej?
9) Ciało w cyrku – od samokreacji do samozniszczenia;
10) Cyrk jako przedsiębiorstwo;
11) Cyrk a media;
12) Szuka cyrkowa a inne sztuki – inspiracje, cytaty, nawiązania;
13) Muzyka cyrkowa;
14) Klaun – błazen – głupiec: postać komiczna w cyrku, postać klauna w kulturze;
15) Idea freak show w cyrku oraz w dzisiejszej sztuce i rozrywce.






Aktualizacja:  2015-01-06 18:57:22