Konferencje naukowe 2018

 

K6: Gry fabularne – historia i kultura


-
Wrocław

W 2014 roku mija 40 lat od premiery pierwszej i, z wielu względów do dziś najważniejszej, gry fabularnej Dungeons & Dragons autorstwa Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona. W ciągu tego czasu gry fabularne stały się jednym z istotnych mediów popkultury współczesnej, zgromadziły rzesze wiernych fanów, wytworzyły rozbudowany i wyspecjalizowany rynek we wszystkich miejscach, do których dotarły. Mimo to nie doczekały się one wciąż – szczególnie na polskim gruncie – wystarczającej atencji ze strony badaczy (pop)kultury współczesnej. Cenna książka Jerzego Zygmunta Szei Gry fabularne. Nowe zjawisko kultury współczesnej nie otworzyła niestety wielowymiarowej debaty nad zjawiskiem, które pozostaje w tej chwili przedmiotem odseparowanych od siebie prób badawczych różnych dyscyplin.

W tej sytuacji chcemy skorzystać z okazji i dać możliwość spotkania oraz wymiany doświadczeń badaczy reprezentujących różne dyscypliny, a także zainteresowanych badaniami nad grami fabularnymi. Ponadto jest to szansa, aby dać okazję do wymiany doświadczeń, konfrontacji metodologii i optyk badawczych, dzięki którym wyłonić by się mogło skonsolidowane środowisko badaczy interesującej nas tematyki.

Do udziału w konferencji zapraszamy więc przedstawicieli nauk humanistycznych i społecznych: ludologów, filologów, antropologów, socjologów, kulturoznawców, historyków, medioznawców, ekonomistów.

Szczególnie interesują nas następujące zagadnienia:

  1. Metodologia badań nad grami fabularnymi
  2. World building w grach fabularnych
  3. Historia RPG (zarówno w aspekcie globalnym, jak i lokalnym, a szczególnie polskim)
  4. Socjologia, historia i antropologia środowisk fanowskich
  5. Przemiany rynku dystrybucji gier fabularnych
  6. Gry fabularne w optyce pedagogiki i psychologii
  7. Modele rozgrywki
  8. Motyw gier RPG w popkulturze
  9. Gry fabularne w dyskursie publicznym
  10. Adaptacje gier fabularnych w innych mediach
  11. Mechanizmy tworzenia cRPG – gier komputerowych opartych o gry fabularne
  12. Zjawisko LARP-ów
  13. Adaptacje istotnych tekstów popkultury w materii gier fabularnych
  14. Wpływ gatunków i konwencji popkulturowych na gry fabularne

Czas wystąpienia: 20 min.


Organizatorzy:

Stowarzyszenie Badaczy Popkultury i Edukacji Popkulturowej "Trickster"


stowarzyszenie@tricksterzy.pl

Dyscypliny naukowe:

Literaturoznawstwo, Kulturoznawstwo, Media i Komunikowanie

Słowa kluczowe:

RPG, gry fabularne, role playing game

Źródło:  http://tricksterzy.pl