IV Zlot Młodych Badaczy Kultury "Jaka Jakość? Igranie (z) jakości(ą) we współczesnej humanistyce


MINIONA -

Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

W tym roku akademickim przedmiotem naszych rozważań chcielibyśmy uczynić kwestię jakości. W przesycanej liczbami rzeczywistości, nad którą tryumfuje nowoczesny racjonalizm, jakość, uznawana za niemierzalną, staje się pojęciem cokolwiek ulotnym. A jednak i metafizykę potrafimy zredukować do poziomu zerojedynkowego wtłaczanego w bezkres sieci kodu, jakość zaś weryfikujemy kryteriami ściśle ilościowymi. Jednak czy mierząc w ten sposób jakość jedzenia, nauki, życia, wreszcie: humanistyki, należy mówić jeszcze o jakości? Pytanie to wyłania się z przepastnego obszaru pomiędzy Platońskim ποῖος a dzisiejszą kwalitologią.

Sądzimy, że jakość jest współcześnie bodaj najmniej oczywistym, a zarazem najbardziej przemożnie kształtującym ludzkie życie czynnikiem. Jako jedno z naczelnych pojęć staje się ona bez mała modus faciendi ludzkiej kulturalności.

Pragniemy zachęcić badaczy zainteresowanych powyższą problematyką do nadsyłania propozycji wystąpień odwołujących się do takich przykładowych zagadnień:

  • jakość jako jedno z naczelnych pojęć kognitywnych;
  • pytanie, czy ocenę jakościową należy postrzegać jako kryterium humanistyczne, pozwalające przy tym zachować (choćby względną) niezależność humanistyki od nauki?
  • jakość uprawianej nauki, w tym kwestie:
    • oceny czy samooceny badaczy (etos humanisty, etos naukowca, etos akademika?);
    • możliwości porozumienia pomiędzy przedstawicielami poszczególnych dziedzin (postępująca specjalizacja a transdyscyplinarność; zainteresowanie humanistów neuronauką, naukami ścisłymi czy wszystkim tym, co wykracza poza granice antropocentrycznego modelu poznania świata);
    • jakości badań jakościowych (docieranie do wiedzy innej od tej, którą uzyskuje się przy pomocy badań ilościowych, a może zaledwie odmienna konwencja opisu?);
    • modelu instytucjonalnie uprawianej nauki, czego dowodzą coraz częstsze spory na linii ministerstwo ̶pracownicy uniwersyteccy, jak i te wśród samych naukowców (inicjatywy, np. Komitet Kryzysowy Humanistyki Polskiej; cykle dyskusyjne, polemiki, wywiady, eseje);
  • jakość jako przedmiot badań nauki:
    • filozofia  ̶  czym jest jakość, dlaczego jest ona tak różnorodnie pojmowana? czy we współczesnym pytaniu o jakość jest jeszcze miejsce na dociekania ontologiczne? czy jakość jest wartością? (a więc i zagadnienie jakości jako wartości samej w sobie);
    • socjologia  ̶  badania jakości życia, jak i wszystkiego, co się na nie składa;
    • historia sztuki  ̶  jak na polu sztuki pojęcie jakości traci/zyskuje na znaczeniu? czy i po co dążenie do jak najwyższej jakości przedmiotu/dzieła sztuki? czy mistrzostwo jest ostatecznym przejawem jakości artystycznej?
    • jakość życia jako takiego  ̶  w rozważaniach od fizjo- do duchologii (wraz ze wszelkimi kontrowersjami dotyczącymi tychże);
  • jakość kultury  ̶  w obliczu niewaloryzującej i atrybutywnej refleksji nad kulturą;
  • jakość życia humanisty: od prymatu zdobywania wiedzy i bezinteresowności do nadrzędności samych warunków uprawiania namysłu.

Przedstawione wątki niewątpliwie nie wyczerpują przyjętej problematyki, wobec czego zachęcamy wszystkich zainteresowanych do prezentowania własnych poszukiwań badawczych.






Źródło:  http://zlotkultury.weebly.com/

Aktualizacja:  2016-01-11