GORSZEnie w językoznawstwie, (glotto)dydaktyce polonistycznej, kulturze, literaturze i mediach


MINIONA -

Kraków

Dziekan Wydziału Filologicznego oraz Dyrekcja Instytutu Filologii Polskiej

Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

serdecznie zapraszają do udziału

w Międzynarodowej Konferencji Naukowej

 

 

GORSZEnie

w językoznawstwie, (glotto)dydaktyce polonistycznej, kulturze, literaturze i mediach,

 

 

która odbędzie się 27-28 października 2011 r.

w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

 

            W zeszłym roku proponowaliśmy Państwu wspólne poszukiwania nowych horyzontów językoznawstwa stosowanego – w tym chcielibyśmy zachęcić Państwa do rozważań sytuujących się w obszarze szeroko pojętej „humanistyki peryferyjnej”. Zapraszamy zatem do przygotowania wystąpień dotyczących poniżej zarysowanych problemów.

 

MODUŁ I – JĘZYKOZNAWSTWO I TRANSLATORYKA

  • Czy możemy mówić o istnieniu w językoznawstwie „lepszych” i „gorszych” tematów? Czy badacz dokonujący analizy np. gwary więziennej wykonuje pracę tej samej rangi, co językoznawca ekscerpujący materiał z różnego rodzaju słowników czy przyglądający się językowi tekstów literackich?
  • Czy w ogóle sugestia, że da się wydzielić dziedzinę określoną jako „językoznawstwo peryferyjne”, jest zasadna?
  • Jak językowo skonstruowane jest gorszenie? W stronę językowego obrazu gorszenia
  • Z jakimi konwencjami tabuizacyjnymi mamy do czynienia w tekstach kultury?
  • Czy język współczesnej młodzieży może tylko gorszyć, jak chcą niektórzy?
  • „słowa zostały zużyte/ przeżute jak guma do żucia (…) osłabione przez polityków/ służą do wybie-lania/ zębów/ do płukania jamy ustnej” – czy myśl Tadeusza Różewicza z wiersza Słowa znajduje potwierdzenie? Czy dzisiejszy język jest rzeczywiście „gorszy”?
  • Czy w pracy tłumacza istnieją „gorsze” teksty, z którymi musi się zmierzyć?
  • Jak przetłumaczyć zgorszenie? Jak tłumacz radzi sobie np. z przełożeniem wulgaryzmów?

 

 

MODUŁ II – (GLOTTO)DYDAKTYKA POLONISTYCZNA I LOGOPEDIA

  • Które zagadnienia i tematy uznaliby Państwo za „gorsze”, szczególnie trudne z punktu widzenia dydaktyki i glottodydaktyki języka polskiego?
  • W pracy z którymi grupami narodowościowymi lektor języka polskiego napotka na największe problemy metodyczne?
  • Czy szkolnictwo polonijne da się podzielić na „lepsze” i „gorsze”? Czy pracę w szkołach na Wschodzie można zaliczyć do tej mniej atrakcyjnej?
  • Które problemy logopedyczne wydają się owymi „gorszymi” z punktu widzenia terapeuty?
  • Co należy czynić, by dzieci i dorośli z dysleksją na lektoratach języków obcych nie czuli się „gorsi”?
  • Jak lektor języka polskiego uczy obcokrajowców o gorszeniu, innymi słowy: w jaki sposób istnieją na zajęciach z cudzoziemcami tematy tabu?
  • Jak na lekcjach języka polskiego rozmawia się o gorszeniu – czy są podejmowane tematy tabu?
  • Audiobooki – „gorsze” czytanie?
  • Oburęczność od urodzenia – jaki wpływ na rozwój intelektualny dziecka ma posługiwanie się klawiaturą (wykorzystanie zarówno prawej, jak i lewej ręki)?
  • Wykład bez prezentacji multimedialnej – „gorszy” wykład?

 

MODUŁ III – KULTURA, LITERATURA I MEDIA

  • Jak reklama (czy szeroko pojęta popkultura) wykorzystuje kategorię gorszenia?
  • World Press Photo – gorszące epatowanie ludzkim cierpieniem?
  • Sztuka gorszeniem podszyta
  • Polska kultura na europejskim poziomie? „Gorsze”, bo polskie?
  • Czy „gendery” jeszcze kogoś gorszą?
  • „Fucking & shocking”, czyli jak przykuć uwagę odbiorcy…
  • Gorszenie jako (tani?) chwyt we współczesnych tekstach kultury
  • Poetyka gorszenia
  • Literatura na usługach gorszenia – gorszenie na usługach literatury
  • Stare media – „gorsze” media?
  • Ponarzekajmy na internet… A może jednak niekoniecznie?
  •  „(…) nie tylko pornografia, ale wszelkie formy poważnej sztuki i wiedzy – inaczej mówiąc wszelkie formy prawdy – są podejrzane i niebezpieczne” – dowody potwierdzające słuszność tezy Susan Sontag

 

Lista tematów, które wiązać się mogą z „GORSZEniem”, nie jest oczywiście zamknięta. Zachęcamy Państwa do formułowania własnych propozycji problemów, którym chcieliby Państwo poświęcić uwagę.

 

Zgłoszenia prosimy nadsyłać pocztą elektroniczną do 18.09.2011 r. na adres:

gorszenie_konferencja@interia.pl.

 

W formularzu zgłoszeniowym prosimy zawrzeć kilkuzdaniowe (100-150 słów) streszczenie Państwa referatu. Opłata konferencyjna wynosi: 300 zł.

 

 

 

Opieka naukowa Konferencji:

prof. dr hab. Elżbieta Rudnicka-Fira,

prof. dr hab. Bogusław Skowronek

 

Organizacja Konferencji:

mgr Agnieszka Jasińska,

mgr Joanna Paździo

 

O zakwalifikowaniu referatu do udziału w Konferencji organizatorzy poinformują Państwa drogą elektroniczną lub telefonicznie do 23.09.2011 r.

 

Wszelkie pytania związane z organizacją i przebiegiem konferencji prosimy kierować na powyżej wskazany adres poczty elektronicznej bądź pod numery telefonu: 0 694 593 874 (Joanna Paździo) lub 0 503 133 835 (Agnieszka Jasińska).

 

Szczegółowe informacje zostaną Państwu przesłane w kolejnym komunikacie, po zgromadzeniu zgłoszeń.






Aktualizacja:  0000-00-00 00:00:00