Biografia i badanie biografii - „Typowe i wyjątkowe biografie edukacyjne”
MINIONA
-
Łódź
Do proponowanych zakresów rozważań nad biografiami edukacyjnych podczas obrad VI Konferencji należą:
-
- różnicowanie biografii edukacyjnych w aspekcie edukacji formalnej, pozaformalnej i nieformalnej
- biografia edukacyjna w aspekcie temporalnym - czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego w biegu jednostkowej biografii
- biografia edukacyjna powiązana ze zróżnicowaną aktywnością życiową badanych (rodzinną, zawodową, obywatelską, zdrowotną i in.)
- typologie linii edukacyjnych obecnych w biografiach
- poszukiwanie typowości ( o ile istnieje) i wyjątkowości ( nietypowości) biografii edukacyjnych
- odnajdowanie pokoleniowych cech biografii edukacyjnych
- uwypuklenie cech biografii edukacyjnych powiązanych z fazami rozwoju (dzieciństwo, młodość, dorosłość – jej etapy, starość)
- diagnoza społeczno – kulturowych uwarunkowań doświadczeń edukacyjnych obecnych w biografiach
- rozpoznawanie subiektywnych obszarów doświadczeń edukacyjnych zawartych w biografiach
- rozpoznawanie procesu uświadamiania doświadczeń edukacyjnych
- powiązania biografii edukacyjnej z biografią ogólną i szczegółowymi obszarami życiowego doświadczenia ( ważne wydarzenia życiowe, osoby znaczące, pozycja społeczna, wybory życiowe, sytuacje przypadkowe, satysfakcja życiowa, proces osobowego dojrzewania i inne)