II Polsko-Niemiecka Konferencja Gender Mainstreaming w Edukacji


MINIONA -

Szczecin

II Polsko-Niemiecka Konferencja Gender Mainstreaming w Edukacji zakłada kontynuowanie rozważań podjętych w I edycji transgranicznego spotkania przedstawicieli środowisk oświatowych z Polski i Niemiec. Duże zainteresowanie (również ze strony mediów) i pozytywne informacje zwrotne uzyskane od uczestników, a także osób, które o konferencji dowiedziały się z relacji uczestników, jest argumentem przemawiającym za realizacją II edycji tego przedsięwzięcia.

Po raz kolejny pragniemy więc zaprosić do podjęcia refleksji nad zagadnieniem równouprawnienia kobiet i mężczyzn w obszarze edukacji, koncentrując się na problemie statusu nauczycieli i nauczycielek w systemie edukacji w Polsce i Niemiec oraz roli jaką odgrywa ciało i cielesność w rozwoju uczniów oraz procesie edukacji. Obranie właśnie takiego tematu związane jest z dyskusją, która toczyła się w trakcie obrad I edycji projektu. Pojawiające się głosy słuchaczy uświadomiły organizatorom jak ogromnym problemem w szkole jest zrozumienie procesów opartych na cielesności zachodzących wśród uczniów oraz tego, jak zmieniające się ciało i jego kulturowy obraz wpływają na kształtowanie się płci kulturowej – gender. Wśród wniosków wypracowanych przez partnerów projektu znalazł się więc również ten mówiący o pewnym braku świadomości grona pedagogicznego w zakreślonym obszarze . Na przekór oczekiwaniom i predylekcjom, termin „teoria ciała” i badania na tym polu zajmują się nie tylko rzeczywistymi różnicami między płciami, ale raczej tym, w jaki sposób ciało jest konstruowane społecznie. W Thinking Through the Body (1998) [Myśląc poprzez ciało tłum. własne] Jane Gallop sprzeciwia się odwiecznej biegunowości, która łączy kobiety z macierzyństwem, seksualnością, sferą domową – z ciałem, a mężczyzn z władzą, wiedzą, sferą publiczną – z umysłem i skupia się na pęknięciach w tej dychotomii, o których chcielibyśmy porozmawiać w polsko-niemieckim gronie nauczycieli i pracowników nauki. Zamiast podkreślać różnice płciowe, dokonamy próby zbadania sposobów, poprzez które nowa akulturacja oparta na wiedzy może przebić się przez stare, oparte na biologii warstwy warunkowania, tj. kształtowania zachowań szczególnie w przestrzenia szkolnej. Mottem rozważań podczas spotkania, chcielibyśmy uczynić stwierdzenie Elizabeth Grosz: „ciało musi być postrzegane jako przestrzeń społecznej, politycznej, kulturowej i geograficznej inskrypcji, produkcji lub struktury. Ciało nie stoi w opozycji wobec kultury, nie stawia jej oporu jako relikt naturalnej przeszłości; ciało samo jest z kultury – jest jej kluczowym wytworem”.

Konferencja ma charakter międzynarodowego spotkania naukowego. Współorganizatorem jest Wyższa Szkoła z Neubrandenburga.

Abstrakty w terminie do  6 maja prosimy przesyłać na adres gender@zcdn.edu.pl






Źródło:  http://zcdn.edu.pl

Aktualizacja:  2012-04-03 00:00:00