Działalność oficyn wydawniczych na rzecz edukacji, szkolnictwa i oświaty w XIX i XX wieku


MINIONA -

Łódź

Katedra Historii Wychowania i Pedeutologii Uniwersytetu Łódzkiego erdecznie zaprasza do udziału w Konferencji Naukowej nt.:

DZIAŁALNOŚĆ OFICYN< WYDAWNICZYCH NA RZECZ EDUKACJI, SZKOLNICTWA I OŚWIATY W XIX I XX WIEKU

Istotnym kryterium rozwoju i postępu cywilizacyjnego jest upowszechnianie oświaty i kultury, przejawiające się m. in. w produkcji książek, nakładach czasopism, liczbie książek w bibliotekach i ich wypożyczeń. Oficyny działające w czasach niewoli i w wolnej Polsce podejmowały różnorodne inicjatywy wydawnicze, chcąc przyczynić się do rozwoju rodzimej edukacji, nauki i kultury. Wielkie ożywienie w ruchu wydawniczym i księgarskim nastąpiło z chwilą odzyskania niepodległości. Rok 1918 i następujące po nim lata wyzwoliły ogromną aktywność i stworzyły szerokie możliwości działania na polu wydawniczym. Wydawcy i księgarze korzystając z tych możliwości włączali się w proces narodowej integracji, budowania jednolitego systemu oświaty, podnoszenia poziomu wykształcenia i popularyzacji wiedzy. Wśród czołowych wydawnictw międzywojnia kontynuowały swe prace zasłużone w XIX w. domy wydawnicze, powstawały również nowe oficyny.

Działalność istniejących w XIX i XX w. firm wydawniczych została na powrót doceniona u schyłku XX w. kilka z nich pojawiło się w pierwszej setce przedwojennych marek firmowych istniejących lub nieistniejących, ale wciąż rozpoznawalnych. Mimo ponownego „odkrycia” wciąż pozostają one mało znanymi organizacjami. Brakuje w piśmiennictwie historyczno-pedagogicznym opracowań, które omawiałyby ich dorobek na rzecz edukacji. Planowana konferencja ma zatem na celu „odkrycie” wydawnictw działających w XIX i XX w. i ukazanie ich dorobku edytorskiego, adresowanego do pracowników systemu oświatowego, uczniów oraz ich rodziców i opiekunów, dorobku, który powinien stać się podstawą do odtworzenia nieznanych dotąd obszarów z dziejów szkolnictwa, oświaty i edukacji.

Przykładowy układ problemowy konferencji: 1. Działalność wydawnicza dla potrzeb szkoły – książki szkolne adresowane do dzieci i młodzieży oraz pozycje metodyczne dla nauczycieli. 2. Wydawnictwa o charakterze społecznooświatowym i wychowawczym i ich miejsce w pracy oficyn. 3. Wydawcy czasopism pedagogicznych. 4. Wydawcy periodyków dla dzieci i młodzieży. 5. Udział pedagogów w kształtowaniu polityki wydawniczej.






Aktualizacja:  2012-01-04 00:00:00