Szkolna edukacja historyczna. Historia ludzi. Historia dla ludzi


MINIONA -

Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Do kogo jest adresowana konferencja?

Do udziału w konferencji zapraszamy historyków, socjologów, pedagogów, antropologów, teoretyków oraz praktyków edukacji historycznej. Zapraszamy zarówno przedstawicieli środowisk akademickich (badacze, teoretycy, metodycy kształcenia, studenci), jak i twórców programów, autorów i redaktorów podręczników, przedstawicieli środowisk oświatowych (kadra kształcąca i doskonaląca zawodowo nauczycieli), a także praktyków: nauczycieli, dyrektorów szkół, polityków oświatowych, działaczy różnych organizacji edukacyjnych. Mamy nadzieję, że w kontekście toczących się aktualnie dyskusji wokół zmian programowych konferencją zainteresowane będą również środowiska opiniotwórcze oraz wydawcy materiałów dydaktycznych do nauczania i uczenia się historii.

Programując konferencję przyjęłyśmy, że szkolna edukacja historyczna jest jednym z fundamentów kształtowania nowoczesnego społeczeństwa oraz, że jest ona lub może być bezcennym źródłem tożsamości indywidualnych i zbiorowych kształtujących przyszłe oblicze społeczeństwa polskiego jako otwartego, refleksyjnego i krytycznego. Słowem, że jest to lub może być „historia ludzi” i „historia dla ludzi” - lekcja wiedzy, doświadczeń, wyobraźni i emocji ukierunkowanych na twórczy udział jednostek i grup w aktualnej kulturze historycznej oraz ich aktywny i krytyczny udział w życiu społecznym.
W 1999 roku weszła w Polsce w życie reforma edukacji. Jednym z ważniejszych elementów tej reformy jest historia i społeczeństwo oraz historia – wiodące przedmioty w szkolnej edukacji humanistycznej. W tym czasie, aż do roku 2012, status historii jako przedmiotu szkolnego uległ istotnej zmianie, czego wyrazem są podstawy programowe kształcenia ogólnego poprawione i zatwierdzone w roku 2008 (z późniejszymi zmianami). Aktualny i gorący spór wokół kształtu i roli historii szkolnej, jaki podstawy te wywołały, każe nam postawić pytanie zarówno o miejsce i rolę historii we współczesnej szkole, jak i szerzej, o miejsce i rolę szkolnej edukacji historycznej w życiu społecznym i kulturze historycznej Polaków.

Pytanie to stawiamy wskroś tak istotnych dla współczesnej edukacji historycznej problemów, jak: (1) problem relacji między współczesnymi historiografiami i szkolną narracją historyczną; (2) problem ukrytych aspektów programu nauczania historii w szkołach (hidden curriculum), (3) problem szkolnej edukacji historycznej, jako jednej z form społecznych odniesień do przeszłości; (4) problem pluralizacji historiografii oraz społecznych odniesień do przeszłości i znaczenia tego procesu dla szkolnej edukacji historycznej (w tym narracji dominujących i emancypacyjnych we współczesnej historiografii i szkolnej narracji dydaktyczno-historycznej).
Ufamy, że konferencja ta umożliwi integrację, dyskusję oraz wymianę wiedzy i doświadczeń między osobami profesjonalnie zajmującymi się edukacją historyczną w Polsce (inicjacja oraz kontynuacja dzięki stworzonej platformie na stronie internetowej ) a także będzie okazją do refleksji w szerszym międzynarodowym gronie i kontekście.

Tematyka konferencji obejmuje następujące zagadnienia szczegółowe:
I. Szkolna edukacja historyczna. Rozwiązania systemowe.
1. Modele współczesnej szkolnej edukacji historycznej. Studia porównawcze Polska-Europa-Świat.
2. Kształcenie nauczycieli historii. Studia porównawcze Polska-Europa-Świat.
3. Programy, podręczniki, metody współczesnej szkolnej edukacji historycznej.

II. Szkolna narracja dydaktyczno-historyczna. Od historii akademickiej do szkolnej edukacji historycznej
1. Współczesna historiografia/historiografie a historia nauczana w szkole.
2. Ukryte aspekty oficjalnego programu nauczania historii.
3. Dominujące i emancypacyjne narracje historiograficzne a szkolna narracja historyczna.

III. Społeczny wymiar szkolnej edukacji historycznej.
1. Szkolna edukacja historyczna – polityka historyczna państwa – kultura historyczna społeczeństwa.
2. Społeczny odbiór szkolnej edukacji historycznej (rodzice, uczniowie, nauczyciele).
3. Nauczyciel historii - historyk czy animator kultury historycznej? Alternatywne sposoby propagowania wiedzy historycznej.

Program znajduje sie na stronie www.historiawszkole.amu.edu.pl






Źródło:  http://www.historiawszkole.amu.edu.pl

Aktualizacja:  2012-10-06 00:00:00