OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA "Nóż w wodzie po latach. W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego


-

Warszawa

OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA2021

„Nóż w wodzie” po latach.

W 60. rocznicę debiutu Romana Polańskiego

 

(ONLINE, czwartek 23 września 2021 r.)

Jubileusz „Noża w wodzie” (rok produkcji 1961) stanowi okazję, aby na nowo przyjrzeć się pełnometrażowemu debiutowi Romana Polańskiego. Jego odbiór przez wiele lat naznaczała ideologia, ograniczając interpretacje działa niemal wyłącznie do aspektów socjologicznych. Zarówno polska, jak i zachodnia krytyka postrzegała obraz Polańskiego w kategoriach niesubordynacji, w zależności od przyjętej perspektywy zmieniała się tylko jego ocena. We współczesnych opracowaniach historycznych film funkcjonuje gdzieś na pograniczu: zaliczany bywa z jednej strony do Szkoły Polskiej (Tadeusz Lubelski), z drugiej – do grupy utworów „najbardziej wychylonych w stronę kina nowofalowego” (Sebastian Jagielski). Sam reżyser twierdził, że chciał, aby jego pierwszy film fabularny był chłodny, mózgowy, wyspekulowany, skonstruowany precyzyjnie, niemal formalistycznie. „Nóż w wodzie” – dzieło młodego debiutanta – był pierwszym polskim filmem nominowanym do Oscara; został uhonorowany m.in. nagrodą FIPRESCI na MFF w Wenecji. Narosło wokół niego szereg legend i nieprawdziwych historii. Niewątpliwie stanowi efekt twórczego spotkania się kilku charyzmatycznych artystów: Romana Polańskiego, Jerzego Skolimowskiego, Jerzego Lipmana, Krzysztofa Komedy. Czy z perspektywy 60 lat. potrafimy lepiej uchwycić fenomen „Noża w wodzie” i odkryć w nim nowe pokłady znaczeń? Do poszukiwania odpowiedzi na to pytanie zapraszamy filmoznawców oraz reprezentantów innych dyscyplin humanistycznych.

Przykładowe zagadnienia:

– „Nóż w wodzie” a kino gatunków

– swoistość narracyjna „Noża w wodzie”

– muzyka jako środek narracji

– niedopowiedzenie jako zasada konstrukcyjna filmu

– znaczenie organizacji czasowo-przestrzennej świata przedstawionego 

– męskość, kobiecość, role społeczne postaci

– konstrukcja postaci i problem (nie)autentyczności

– rola motywów przedmiotowych w świecie przedstawionym

– koncepcja widza/odbiorcy  

– źródła inspiracji reżysera (m.in. Michelangelo Antonioni, Alfred Hitchcock, Orson Welles)

– „Nóż w wodzie” a późniejsza twórczość Romana Polańskiego

–  nawiązania intertekstualne do „Noża w wodzie”

– debiut Polańskiego w dialogu z innymi filmami (por. np. „Niewinni czarodzieje” A. Wajdy; „Do widzenia, do jutra” J. Morgernsterna)

 

Organizacja konferencji: Redakcja czasopisma naukowego „Załącznik Kulturoznawczy”, Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (Instytut Nauk o Kulturze i Religii, WNH UKSW).

Udział w konferencji jest bezpłatny. Organizatorzy planują przygotowanie – w oparciu o wybrane artykuły – recenzowanej monografii zbiorowej.

Zgłoszenia prosimy przesyłać w oddzielnym pliku do 15 sierpnia, na dwa adresy:

 

brygida.pawlowska@gmail.com

(prof. ucz. dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, WNH UKSW)                  

 

izatomczyk@interia.pl

(dr Izabela Tomczyk-Jarzyna; sekretarz konferencji)

 

Przewidywany czas na wystąpienie: 15-20 minut. Możliwość przedstawienia prezentacji (wymaga to wcześniejszego zgłoszenia).

 

W zgłoszeniu podajemy:

– imię i nazwisko;

– stopień naukowy i afiliację;

– numer telefonu i adres mailowy;

– adres do korespondencji (dotyczy osób, które wyrażają chęć otrzymania zaświadczenia o udziale w konferencji i/lub upominku książkowego)

–  tytuł referatu oraz kilkuzdaniowy abstrakt określający problematykę wystąpienia.

 

Z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego obrady odbędą się w trybie zdalnym. Zaświadczenia o udziale w konferencji oraz upominki książkowe roześlemy pocztą.

Serdecznie zapraszamy!

 






Aktualizacja:  2021-04-29