Edukacja dla demokracji


MINIONA -

Wyższa Szkoła Humanistyczna
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Uprzejmie zapraszamy do udziału w Konferencji wszystkie osoby zainteresowane relacją pomiędzy EDUKACJĄ a DEMOKRACJĄ. Mając na celu reaktywację uczelni wyższej, która przyjmuje podstawowe założenie, iż kształcić będzie KU DEMOKRACJI, chcemy postąpić konsekwentnie i na progu wznowionego funkcjonowania Uczelni wspólnie przedyskutować demokrację przez pryzmat silnie utrwalonych w pedagogice kategorii edukacyjnych, przy udziale specjalistów różnych dziedzin. Tym sposobem zamierzamy wypracować kompleksową koncepcję demokratycznego funkcjonowania uczelni .

Zamysł Konferencji opiera się na – zamieszczonych poniżej – czterech podstawowych pytaniach, zwracających uwagę na podstawowy fakt, iż edukacja, demokracja oraz relacja pomiędzy nimi zasadzają się na języku i naszym sposobie mówienia o nich. Dlatego też w ramach Konferencji przyjmujemy otwartą postawę i wyrażamy zainteresowanie Państwa odpowiedziami na te pytania. Myśląc o temacie Konferencji przez pryzmat jednostkowego nadawania znaczeń i społecznej ich negocjacji, mamy nadzieję na to, że podzielicie się Państwo z nami swoimi doświadczeniami i wiedzą na płaszczyźnie edukacja-demokracja(-język), dzięki czemu Uczelnia będzie mogła funkcjonować w kontekście, który sprzyjać będzie konstruowaniu demokratycznych postaw grupy i jednostki.

Jak wartościujemy demokrację?

[What do we THINK OF democracy?]*

Co robimy na rzecz demokracji?

[What do we DO FOR/WITH democracy?]

Co czujemy względem demokracji?

[How do we FEEL ABOUT democracy?]

Jak rozumiemy demokrację?

[How do we CONSTRUE democracy?]

Stawiając je pytania, uprzejmie zapraszamy do udziału w Konferencji wszystkich zainteresowanych:

- aspektami aksjologicznymi demokracji, oceną jej walorów i niedociągnięć, wykładnikami jej poziomu, uwarunkowaniami kulturowymi i historycznymi – z perspektywy różnych grup społecznych i specjalistów różnych dziedzin, w tym filozofów i historyków edukacji oraz teoretyków kształcenia; 

- aspektami pragmatycznymi demokracji, zakresem działań sprzyjających jej wprowadzeniu i utrwaleniu, determinantów jej długoterminowości – z punktu widzenia różnych uczestników życia społecznego, praktyków, pracowników organizacji użytku publicznego oraz ekspertów powiązanych dziedzin, jak, socjologowie, etnolingwiści; 

- aspektami emocjonalnymi demokracji, uwarunkowaniami o charakterze psychologicznym i ogólno- humanistycznym, relacjami opartymi na poczuciu solidarności i demokracji, i budowanymi przez osoby o różnym pochodzeniu etnicznym, ludzi w różnym wieku, o odmiennym statusie społecznym – z punktu widzenia psychologów i kulturoznawców;

- aspektami poznawczymi demokracji, jej statusem jako kategorii pojęciowej o rozmytych granicach i podatności na indywidualne interpretacje, kategoriami pokrewnymi względem demokracji, demokratycznym obrazem rzeczywistości – z punktu widzenia rozmaitych społeczności, a w szczególności lingwistów i antropologów.






Źródło:  https://fcnn.pl/konferencja-naukowa/

Aktualizacja:  2021-11-17 19:17:34