KONTRAST I ANALOGIA W KULTURZE
Kontrast i analogia stanowią kolejne kategorie porównawcze podejmowane w cyklu konferencyjnym zatytułowanym Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa. Do tej pory w ramach tej inicjatywy poddane zostały badawczemu namysłowi: ciężar i lekkości, szybkość, możliwość i konieczność, przezroczystość oraz powiększenie i intensyfikacja. Za pośrednictwem wskazanych kategorii komparatystycznych analizowane są zjawiska kultury w ich różnorakich aspektach.
Kontrast i analogia stanowią podstawowe, może nawet najbardziej pierwotne, mechanizmy procesów umysłowych oraz zapamiętywania i percypowania świata przez człowieka. Z zasady poznajemy różnorodne zjawiska, stawiając je w relacji opozycji i/lub podobieństwa do innych zjawisk. W ten sposób porządkujemy nasze doznanie rzeczywistości realnej i irrealnej oraz świat nas otaczający. Również dowodzenie naukowe odbywa się na prawach tytułowych kategorii. Budujemy pojęcia i posługujemy się nimi w sposób właśnie kontrastowo/analogiczny (np. pojęcia dobro i zło nie mogą bez siebie funkcjonować, to znaczy, że użycie jednego zakłada implicite rozumienie przeciwnego). Relacje kontrastowo/analogiczne, obecne w płaszczyźnie poznawczej i naukowej, mają swe konsekwencje na kolejnych poziomach ludzkiej egzystencji, również w jej wymiarze kulturowym. „Sztuka to harmonia; harmonia zaś to analogia kontrastów (przeciwieństw) i analogia podobieństw” – pisał Georges Seurat.
Zapraszamy do udziału w konferencji i do dyskusji nad różnymi wymiarami i konsekwencjami tytułowych kategorii. Oto propozycje przykładowych zagadnień:
– Kontrast i analogia w artystycznych/użytkowych artefaktach jako:
· środek wyrazu artystycznego (np. stylistyczny, kompozycyjny, ikoniczny);
· element strategii estetycznej (np. komizm, groteska);
· strategia perswazyjna (w reklamie, retoryce, dydaktyce);
· strategia projektowa (w światach analogowych i cyfrowych).
– Kontrast i analogia a interpretacja metaforyczna i symboliczna.
– Kontrast i analogia w procesach poznawczych.
– Implikacje światopoglądowe i ideologiczne myślenia kontrastami i analogiami.
– Kontrast i analogia a dowodzenie naukowe.
Organizacja konferencji: Katedra Poetyki Intersemiotycznej i Komparatystyki Mediów (INoKiR, WNH UKSW).
Udział w konferencji jest bezpłatny. Organizatorzy planują przygotowanie – w oparciu o wybrane artykuły – recenzowanej monografii zbiorowej w cyklu Interdyscyplinarne Kategorie Kulturoznawstwa.
Zgłoszenia prosimy przesyłać w oddzielnym pliku do 10 lutego 2021 r., na adresy: b.pawlowska@uksw.edu.pl (prof. ucz. dr hab. Brygida Pawłowska-Jądrzyk) i a.smaga@uksw.edu.pl (dr Agnieszka Smaga)
Przewidywany czas na wystąpienie: do 20 minut. Możliwość przedstawienia prezentacji (wymaga to wcześniejszego zgłoszenia).
W zgłoszeniu proszę podać:
– imię i nazwisko, stopień naukowy i afiliację, adres mailowy (bardzo chętnie przyjmiemy także numer telefonu);
– adres do korespondencji (dotyczy osób, które wyrażają chęć otrzymania zaświadczenia o udziale w konferencji i/lub upominku książkowego);
– tytuł referatu oraz kilkuzdaniowy abstrakt (do 200 znaków) określający problematykę wystąpienia.
Z uwagi na stan zagrożenia epidemicznego obrady odbędą się w trybie zdalnym. Zaświadczenia o udziale w konferencji roześlemy pocztą (zwykłą lub elektroniczną, według preferencji).