Ogólnopolska konferencja naukowa "Metal Studies VI. Głosy - instrumentarium - produkcja"
Katedra Mediów i Badań Kulturowych Instytutu Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Ośrodek Badań nad Mediami IFP UP oraz krakowska Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego serdecznie zapraszają do udziału w szóstej edycji konferencji naukowej:
METAL STUDIES VI
GŁOSY – INSTRUMENTARIUM – PRODUKCJA
Konferencja odbędzie się w dniach 20-21 października 2022 roku na terenie Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz w krakowskiej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego.
Tematyka tegorocznej edycji konferencji dotyczyć będzie przede wszystkim szeroko pojętych tytułowych kategorii głosu/ów, instrumentów w muzyce metalowej, produkcji muzycznej oraz ich wzajemnej (ko)relacji. Szczegółowe wątki, które proponujemy poddać akademickiej refleksji prezentujemy poniżej.
Z początkiem bieżącego roku odebraliśmy przykre informacje na temat śmierci gitarzysty Andrzeja Nowaka oraz wokalisty Romana Kostrzewskiego, dwóch niezmiernie zasłużonych dla polskiej kultury metalowej artystów. Organizatorzy zachęcają do zgłaszania referatów omawiających i upamiętniających dorobek tych inspirujących muzyków.
Pamiętamy także o naszych sąsiadach zza wschodniej granicy przeżywających dramatyczne wydarzenia wywołane rosyjską inwazją na teren Ukrainy. Proponujemy podjęcie dyskusji nad ukraińską sceną metalową, w obrębie której funkcjonują również wyjątkowe transgatunkowe grupy muzyczne jak m.in. Jinjer, АННА, Megamass czy АГРЕГАТ.
W związku z zarysowanymi wyżej tematami tegorocznej edycji proponujemy Państwu podjęcie rozważań nad następującymi zagadnieniami:
- Antropologia głosu, słowa i śpiewu w kulturze metalowej
- Głos (metalowy) jako instrument, postać, ciało, osoba (S. Frith)
- Głosy jako wypowiedzi, manifesty ideologiczne
- Głosy i dyskursy antywojenne; protest songi w muzyce metalowej
- Growl i scream – specyfika, definicje, typologie
- Głosy a metalowe (pod)gatunki
- Głos publiczności: fani, fandomy, fan fiction
- Głos z ciemności Romana Kostrzewskiego (1960-2022). In memoriam
- Instrumentarium w muzyce metalowej
- Kulturowa historia instrumentów
- Instrumentalne performanse
- Społeczne życie instrumentów
- Instrument w przestrzeni muzealnej
- „Gitarowość” metalu
- Instrumenty wirtualne
- Ten gitarowy huk Andrzeja Nowaka (1959-2022). In memoriam
- Produkcja muzyki metalowej
- Metalowe brzmienia a cyfrowa rewolucja
- Biografie słynnych i mniej znanych producentów muzycznych
- Studia nagraniowe w Polsce i na świecie
- Zjawisko „bedroom guitar players”
Organizatorzy są otwarci również na inne propozycje referatów mieszczących się tematycznie w zaproponowanych wyżej ramach. Konferencja skierowana jest do badaczy różnych obszarów nauki: kulturoznawców, literaturoznawców, językoznawców, muzykologów, medioznawców, antropologów, etnologów, psychologów, socjologów, historyków sztuki, dziennikarzy i teoretyków komunikowania, jak również przedstawicieli innych dyscyplin naukowych.
W celu zgłoszenia chęci udziału w konferencji prosimy o wypełnienie formularza: https://forms.gle/VP85NqyMtVPkUENz6 lub przesłanie drogą mailową wypełnionej karty (plik .docx) do dnia 15 września 2022 roku na adres: konferencja.metal@gmail.com. Wyniki naboru zgłoszeń zostaną podane 16.09.2022 r.
- Opłata konferencyjna wynosi: 280 zł; dla doktorantów/ek i studentów/ek: 180 zł. Wpłaty należy dokonać do 3.10.2022 na konto Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie: 71 1240 4722 1111 0000 4852 4687 (z dopiskiem: imię i nazwisko uczestnika + DK-207) po uzyskaniu informacji od Organizatorów o przyjęciu zgłoszonego referatu. Udział bierny w obradach jest bezpłatny.
- Organizatorzy planują wydanie publikacji w punktowanym wydawnictwie naukowym.
- W razie pogorszenia się sytuacji epidemicznej w kraju Organizatorzy przewidują możliwość przeprowadzenia obrad w formie hybrydowej lub zdalnej.
Wydarzenie FB: https://www.facebook.com/events/733359144318241?ref=newsfeed
Serdecznie zapraszamy!
Komitet Organizacyjny Konferencji:
– dr Jakub Kosek – przewodniczący Komitetu
Katedra Mediów i Badań Kulturowych
Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
– dr Andrzej Mądro
Katedra Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
– mgr Karolina Karbownik
Instytut Nauk o Kulturze i Religii
SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny w Warszawie