Ogólnopolska konferencja naukowa „Artyści i wyobraźnia w kulturze dawnej i współczesnej”
Wyobraźnia, kreatywność i ekspresja są bez wątpienia cechami wyróżniającymi zarówno jednostki, jak i reprezentowane przez nie aktywności lub inicjowane zjawiska. W czasach dawniejszych postrzegano je wszelako w odmienny od współczesnego sposób, bo też inne były narzędzia, za pomocą których realizować i wyrażać można było siebie, własne poglądy, eksponować dokonania twórcze bądź naukowe.. Ekspresja i kreatywność bez wątpienia idą także z nowoczesnymi trendami i wspomagają rozmaite dziedziny ludzkiej aktywności. Kultura, sztuka i twórczość są wszelako fundamentem ludzkiej egzystencji, a artyści nieustannie stawiali i wciąż stawiają pytania o sens, wartość, rolę i granice twórczości w społeczeństwie. Warto zastanowić się także nad tym, kim są artyści w kontekście współczesnego świata? Jakie wyzwania stoją przed nimi w obliczu zmian technologicznych, politycznych, społecznych i kulturowych? Konferencja ma na celu zgłębienie tej wielowątkowej problematyki, rozważenie roli sztuki w procesach kulturowych, społecznych i politycznych oraz przedstawienie różnorodnych perspektyw na temat twórczości artystycznej w jej złożoności i bogactwie. Dlatego organizatorzy konferencji sugerują (choć zachęcają tu do kierowania się własnym potencjałem imaginacyjnym i kreatywnym) do namysłu nad m.in. następującą problematyką:
· artyści i ich reprezentacje w kulturze i popkulturze (sztuki piękne, literatura, film, serial, komiks, muzyka, gry wideo, moda);
· wyobrażeniowość i ekspresja artystyczna, potencjał twórczy;
· wyobraźnia i kreacja w marketingu, reklamie etc.;
· psychologia a wyobraźnia;
· wyobraźnia a zmysły;
· wyobrażenia o świecie – dawniej i dziś; światy wyobrażone;
· wyobraźnia, kreacja a technologia i cywilizacja;
· kreacja a polityka i władza;
· religie i mitologie;
· wyobraźnia a codzienność;
· imaginacja a symulacja;
· rola artysty w różnych epokach;
· twórczość i kontekst historyczny;
· sztuka i artysta w okresie modernizmu i postmodernizmu;
· artysta a społeczeństwo;
· walka o niezależność twórczą;
· artysta jako jednostka wykluczona i marginalizowana;
· nowe media i technologie w sztuce (sztuczna inteligencja, VR, sztuka cyfrowa, internet);
· media i media społecznościowe (selfies, autokreacja, celebrytyzm, kreacja wizerunku, wizerunek sceniczny; fake news etc.);
· sztuka w dobie globalizacji;
· sztuka w przestrzeni publicznej;
· artyści jako komentatorzy polityczni;
· cenzura i wolność twórcza;
· sztuka jako narzędzie protestu;
· twórczość a tożsamość narodowa i kulturowa;
· sztuka a tradycja i nowoczesność;
· sztuka a integracja kulturowa;
· ekonomia sztuki;
· sztuka a komercjalizacja;
· finansowanie twórczości;
Niezależnie przyjmowane będą również inne propozycje. Oczywiście organizatorzy zapraszają do proponowania własnych interpretacji, do przesyłania abstraktów, których problematyka nie została wymieniona w powyższym zestawieniu.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres: wik.konferencja@gmail.com mija 10 maja 2025 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:
- abstrakt (max. 600 słów);
- tytuł referatu (bez użycia capslocka)
- aktualną afiliację i tytuł naukowy;
- numer telefonu oraz adres email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 200 PLN. Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej monografii lub numerów monograficznych czasopisma (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).