IV Międzynarodowa Konferencja "Dobra kultury, tożsamość historyczna, dziedzictwo narodowe – ujęcie interdyscyplinarne"


-

Ms Teams

Szanowni Państwo,

Center for European Studies i Center for American Studies (będące podmiotami prowadzącymi głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły) zapraszają Państwa do udziału w IV Międzynarodowej Konferencji Naukowej pt. "Dobra kultury, tożsamość historyczna, dziedzictwo narodowe". 

➡️ KIEDY?

Konferencja odbędzie się w piątek 23 października 2026 między 16.30 a 21.00 w formie online na platformie Microsoft Teams.

Długość konferencji zależy od liczby prelegentów. W razie wysokiej liczby zgłoszeń zastrzegamy możliwość przedłużenia Kongresu także na sobotę 24 października 2026.



➡️ CZEGO DOTYCZY KONFERENCJA?

Konferencja ma na celu dyskusję na temat zagadnień związanych z szeroko pojętą tożsamością narodową i historyczną oraz dobrami i dziedzictwem kulturowym.

Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu do omawianej problematyki, w toku konferencji poruszony zostanie szereg zagadnienień z zakresu nauk humanistycznych i społecznych (kulturoznawstwa, prawa, historii, socjologii, sztuki, filozofii, stosunków międzynarodowych, antropologii, językoznawstwa i innych).

 

Przedmiotową problematykę podejmować można także z perspektywy badawczych kultury i sztuki (literatury, filmu, muzyki, gry, bajki oraz malarstwa)

Dyskutować będziemy w celu odnalezienia teoretycznych i praktycznych rozwiązań, które przyczynią się do ochrony i promocji dziedzictwa kulturowego i historycznego wybranych państw i społeczeństw (Polski, Europy i reszty świata).

PROPONOWANE (PRZYKŁADOWE) OBSZARY TEMATYCZNE

• Duma z pochodzenia a podejścia do patriotyzmu

• Ochrona i promocja dziedzictwa kulturowego wybranych społeczeństw, narodów i grup etnicznych (np. Żydzi, Aborygeni, Ślązacy, Tybetańczycy) w dobie globalizacji

• Nacjonalizm a patriotyzm – różnice i zagrożenia w kontekście historycznych i obecnych wydarzeń politycznych

• Krajowe i międzynarodowe prawo ochrony dóbr kultury – wybrane problemy

• Rola instytucji kultury w ochronie dóbr kulturowych i narodowych

• Dziedzictwo historyczne w perspektywie turystycznej jako czynnik rozwoju regionalnego

• Globalizacja a regionalizacja – jaki kierunek obrać?

• Urynkowienie vs. upaństwowienie kultury, czyli ekonomiczne modele ochrony dziedzictwa kulturowego.

• Kultura popularna jako element dziedzictwa kulturowego

• Współczesne wyzwania związane z ochroną i promocją dziedzictwa kulturowego wybranych społeczeństw, narodów i grup etnicznych

• Zaakceptowanie własnej historii w kontekście polityki międzynarodowej

• Interdyscyplinarny wymiar badań nad dziedzictwem kulturowym i historycznym

Powyżej wskazane obszary tematyczne mają charakter jedynie przykładowy – gorąco zachęcamy do wykraczania poza ich ramy. Wystąpienia mogą mieć także charakter interdyscyplinarny, łączący różne dziedziny nauki. Wystąpienia mogą dotyczyć też tylko jednej z wybranych dziedzin.

Wierzymy w wolność akademickiej dyskusji i nie cenzurujemy wystąpień ze względów światopoglądowych lub politycznych.

Oryginalne i nietuzinkowe wystąpienia zawsze znajdą uznanie ze strony Komitetu Naukowego.

➡️ DLA KOGO?

• Do czynnego udziału w konferencji serdecznie zapraszamy studentów i doktorantów, doświadczonych badaczy, a także wszystkie inne zainteresowane tematyką konferencji osoby.

• Uczestnictwo bierne nie wymaga posiadania żadnych naukowych kwalifikacji.

➡️ JĘZYKI KONFERENCJI

Prezentacje mogą być wygłaszane w następujących językach:

– Polski

– Angielski

Stosownie do wyżej wymienionych języków, ułożone zostaną panele (sesje) w ramach konferencji.

➡️ KOMITET NAUKOWY

• prof. UAM dr hab. Maksymilian Stanulewicz (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Przewodniczący Komitetu Naukowego.

• prof. UK Samanta Kowalska (Uniwersytet Kaliski im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego) – Wiceprzewodnicząca Komitetu Naukowego.

• dr Wojciech Walczak (Uniwersytet w Białymstoku) – Członek Komitetu Naukowego.

• dr Lilya Kurii (Center for American Studies Ukraine; wcześniej: Khmelnytskyi National University) – Członkini Komitet Naukowego.

• Łukasz Darby Bartosik, LL.M. (Prezes Center for American Studies) – Sekretarz Komitetu Naukowego.

➡️ UCZESTNICTWO CZYNNE I BIERNE INFORMACJE

➤ UCZESTNICTWO CZYNNE (PRELEGENCI)

1️⃣ Zamieść abstrakt (200-300 słów) i wypełnij formularz uczestnictwa czynnego pod adresem:  https://forms.gle/SLnKvqJhkJMyvVK98

2️⃣ Rejestracji poprzez ww. formularz dokonaj do godz. 23.59 dnia 13 października 2026 r. (termin ten nie zostanie przedłużony)

Zastrzegamy sobie prawo do selekcji abstraktów.

  Wyniki naboru abstraktów podane zostaną do dnia 14 października 2026 r.

3️⃣ Wnieś opłatę konferencyjną na numer rachunku bankowego, który zostanie podany zakwalifikowanym prelegentom w wiadomości mailowej – opłatę wnieść należy najpóźniej do dnia 16 października 2026 r.



➤ UCZESTNICTWO BIERNE (SŁUCHACZE)

1️⃣ Wypełnij formularz uczestnictwa biernego znajdujący się pod adresem: https://forms.gle/mxgdfx9AYp69D5Td7

2️⃣ Rejestracji poprzez ww. formularz dokonaj do godz. 23.59 dnia 17 października 2026 r.

Niewypełnienie formularza będzie skutkowało niemożliwością uczestniczenia w konferencji (a co za tym idzie – niemożliwością otrzymania certyfikatu).

3️⃣ Wnieś opłatę za uczestnictwo bierne na numer rachunku bankowego, który zostanie podany uczestnikom w wiadomości mailowej. Opłatę należy wnieść najpóźniej do dnia 19 października 2026.

Uczestnicy bierni będą mieli możliwość zapoznania się z harmonogramem konferencji przed dokonaniem opłaty – nie oczekujemy opłaty “w ciemno”. Harmonogram z listą prelegentów i tytułami ich wystąpień zostanie udostępniony zarejstrowanym uczestnikom mailowo.



➡️ OPŁATY ZA UCZESTNICTWO

➤ UCZESTNICY CZYNNI (PRELEGENCI) – 2 opcje:

• 239 zł – uczestnictwo czynne + certyfikat elektroniczny PDF dostarczany drogą mailową (certyfikat elektroniczny opatrzony cyfrowymi podpisami członków Komitetu Naukowego jest powszechnie akceptowanym odpowiednikiem certyfikatu papierowego).

• 269 zł – uczestnictwo czynne + certyfikat elektroniczny PDF + certyfikat papierowy dostarczany pocztą tradycyjną.

➤ UCZESTNICTWO BIERNE (SŁUCHACZE):

• 139 zł – uczestnictwo bierne + wysyłka certyfikatu elektronicznego PDF opatrzonego podpisami cyfrowymi członków Komitetu Naukowego na wskazany przez uczestnika biernego adres mailowy.

• 169 zł – uczestnictwo bierne + certyfikat elektroniczny PDF + certyfikat papierowy dostarczany pocztą tradycyjną.



 Jak zatytułować przelew?

Tytuł przelewu powinien zostać sformułowany według następującego wzoru*:

„Imię i nazwisko – opłata za uczestnictwo czynne/bierne (wybrać właściwe) –  Konferencja Naukowa Dobra kultury"

*Niespełnienie tego warunku może spowodować opóźnienia w zaksięgowaniu opłaty, a w konsekwencji nawet wykluczyć Państwa udział w konferencji.

W przypadku współwystępowania dwójki lub więcej autorów prosimy o samodzielne wniesienie opłaty przez każdego z współautorów osobno.

➡️ PUBLIKACJA POKONFERENCYJNA

Organizatorzy przewidują możliwość wydania publikacji jednak będzie to zależne od liczby autorów chętnych do opublikowania tekstu w monografii naukowej. Cena za udział w konferencji nie obejmuje opłaty publikacyjnej.

➡️ FAQ

• Istnieje możliwość otrzymania faktury VAT – prosimy zgłosić stosowną prośbę w formularzu rejestracji (późniejsze zgłoszenie może nie zostać uwzględnione).

• Jeśli Państwa udział pokrywa uczelnia (lub inna instytucja/firma), sugerujemy samodzielne pokrycie udziału w konferencji i uzyskanie zwrotu od uczelni (instytucji/firmy) na podstawie wystawionej na uczelnię przez nas faktury (w razie wątpliwości prosimy o kontakt z Koordynatorem/ką konferencji).

• Opłata wniesiona nie podlega zwrotowi (jest bowiem równoznaczna z uzyskaniem prawa wstępu na konferencję).

• Link do transmisji (pokoju konferencyjnego) zostanie udostępniony zarejestrowanym uczestnikom w ciągu 24 godzin przed rozpoczęciem konferencji.

• Możliwe jest wygłoszenie wystąpienia przez dwójkę lub więcej uczestników (opłatę należy pomnożyć przez liczbę prelegentów).

• Czas wystąpienia wynosi 15-25 min (w zależności od faktu wygłaszania wystąpienia samodzielnie lub w duecie/tercecie oraz ogólnej liczby wystąpień).

• Certyfikaty papierowe wysyłane są pocztą tradycyjną w przeciągu dwóch miesięcy od zakończenia konferencji (dotyczy to certyfikatów wysyłanych na terytorium Polski).

• Certyfikaty cyfrowe wysyłane są *wszystkim* uczestnikom w ciągu tygodnia od zakończenia konferencji.

• Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o składzie Komitetu Naukowego konferencji.

• Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o statusie towarzystwa naukowego Center for American Studies jako podmiotu prowadzącego głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły wraz z pełną listą członków Rady Naukowej.

• Godzinę wystąpienia w ramach konferencji określa Organizator (nie ma możliwości zmiany godziny wystąpienia ustalonej w harmonogramie konferencji).

• Regulamin konferencji:www.cfasofficial.com/pl/regulamin

➡️ PYTANIA?

W razie pytań prosimy o wiadomość mailową do Koordynatorki Konferencji, Pani Magdaleny Kluski, na adres: kluska@cfasofficial.com

Chętnie pomożemy.

  Do zobaczenia na konferencji!

________________________________

CENTER FOR AMERICAN STUDIES - O NAS

Center for American Studies jest towarzystwem naukowym realizującym swoją misję naukowo-badawczą i rozwojową w oparciu o przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Tekst jednolity Dz. U. 2001 nr 79, poz. 855), ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873), postanowienie sądu o utworzeniu stowarzyszenia i statut.

Organem nadzorującym działalność Center for American Studies jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Center for American Studies jest podmiotem prowadzącym głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły.

Prowadzimy badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne. Prowadzimy także badania aplikacyjne (stosowane) rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy i nowych umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.