IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa "System edukacji i nauki. Dylematy, wyzwania, perspektywy”


-

Online (Microsoft Teams)
Online (Microsoft Teams), Online (Microsoft Teams)

Szanowni Państwo,

Center for European Studies i Center for American Studies (będące podmiotem prowadzącym głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły) zapraszają Państwa do udziału w IV Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej pt. "System edukacji i nauki. Dylematy, wyzwania, perspektywy”.


➡️KIEDY?

Konferencja odbędzie się w sobotę 10 stycznia 2026, między 9.00 a 16.00 w formie online na platformie Microsoft Teams.

Dokładna długość konferencji zależy od liczby prelegentów. W razie wysokiej liczby zgłoszeń zastrzegamy możliwość przedłużenia konferencji także na niedzielę 11 stycznia 2026.

➡️CZEGO DOTYCZY KONFERENCJA?

Głównym założeniem konferencji jest dyskusja na temat systemu edukacji i nauki w ujęciu interdyscyplinarnym oraz zagadnieniami szczegółowymi z tych obszarów.

Zajmiemy się m.in. rolą polityki w reformowaniu systemu edukacji i nauki, uwarunkowaniami prawnymi, a także wyzwaniami i perspektywami ekonomiczno-społecznymi. 

Podejmiemy również dyskusję na temat edukacji i nauki od strony psychologicznej i pedagogicznej oraz rozwojowej i medycznej (psychiatrycznej, neurologicznej).

Problematykę edukacji i nauki podejmiemy zarówno od strony wyzwań współczesnych, jak i osiągnięć historycznych. 

Wystąpienia mogą dotyczyć zagadnień z Polski, Europy i reszty świata. Panele konferencji zostaną ułożone odpowiednio.

 Proponowane (przykładowe) obszary tematyczne:

• Rola polityki w reformowaniu systemu edukacji: wyzwania i perspektywy.

• Historia edukacji i nauki.

• Psychologia rozwoju a system edukacji szkolnej i wczesnoszkolnej.

• Modele pedagogiczne a kształcenie dzieci i młodzieży.

• Rola psychiatrów i neurologów a problem z nauką – case studies.

• Uwarunkowania prawne i ich wpływ na jakość edukacji i badań naukowych.

• Efektywność finansowania systemu edukacji i nauki w kontekście ograniczonych zasobów.

• Polityka publiczna a innowacje w edukacji i nauce.

• Wpływ nowych technologii na jakość nauczania i prowadzenie badań naukowych.

• Wyzwania związane z dostępem do edukacji i badań naukowych w obszarach wiejskich i zdecentralizowanych.

• Rola uczelni w tworzeniu społeczności akademickich i ich wpływ na rozwój lokalny.

• Zrównoważony rozwój jako priorytet w systemie edukacji i nauki.

• Współpraca międzynarodowa w obszarze edukacji i badań naukowych a polityka zagraniczna.

• Polityczne, prawne i społeczne aspekty równości płci w edukacji i nauce.

• Nowoczesne wyzwania i strategie na rzecz zwiększenia jakości nauczania.

• Skuteczność systemów oceniania w edukacji i badaniach naukowych.

• Rola nauczycieli, badaczy i naukowców w kształtowaniu polityki edukacyjnej i naukowej.

• Uwarunkowania społeczne w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i naukowych.

• Problematyka integracji osób z niepełnosprawnością w systemie edukacji i nauki.

• Skutki polityki migracyjnej na edukację i badania naukowe.

• Dylematy etyczne w edukacji i nauce: wyzwania i rozwiązania.

• Rola społeczeństwa obywatelskiego w monitorowaniu i poprawie systemu edukacji i nauki.

• Aspekty prawne i etyczne w dziedzinie badań naukowych z udziałem ludzi.

• Wpływ globalizacji na system edukacji i badania naukowe.

Powyżej wskazane obszary tematyczne mają charakter jedynie przykładowy – gorąco zachęcamy do wykraczania poza ich ramy. Ponadto wystąpienia mogą mieć charakter interdyscyplinarny, łączący rozmaite dziedziny nauki.

Nie cenzurujemy wystąpień z przyczyn politycznych lub światopoglądowych. Oryginalne i nietuzinkowe wystąpienia zawsze znajdą uznanie ze strony Komitetu Naukowego.

Akceptujemy wystąpienia w języku polskim i angielskim.

Prezentacje mogą być oparte na badaniach własnych lub cudzych (przeglądzie osiągnięć i literatury), jak również przyjmować formę case-studies.

Akceptowane są także wystąpienia w formie posteru.

➡️ DLA KOGO?
 • Do czynnego udziału w kongresie serdecznie zapraszamy studentów i doktorantów, doświadczonych badaczy, a także wszystkie inne zainteresowane tematyką konferencji osoby.
 • Uczestnictwo bierne nie wymaga posiadania żadnych naukowych kwalifikacji.
 

➡️ KOMITET NAUKOWY KONFERENCJI

• prof. UJK dr hab. Joanna Grzela (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach) – Przewodnicząca Komitetu Naukowego.

• prof. US dr hab. Beata Sadowska (Uniwersytet Szczeciński) – Członek Komitetu Naukowego.

• prof. UJK dr hab. Nina Stępnicka (Uniwersytet Radomski im. Kazimierza Pułaskiego) – Członek Komitetu Naukowego.

• dr Wojciech Walczak (Uniwersytet w Białymstoku) – Członek Komitetu Naukowego.

• adw. dr Valery Loumber (kancelaria Gavrilov & Brooks, Sacramento/Los Angeles, dyrektor ds. akademickich Center for American Studies) – Członek Komitetu Naukowego.

• Łukasz Darby Bartosik, LL.M. (Prezes Center for American & European Studies) – Sekretarz Komitetu Naukowego.

➡️ UCZESTNICTWO CZYNNE I BIERNE - INFORMACJE
➤ UCZESTNICTWO CZYNNE (PRELEGENCI)
 Kroki niezbędne do dokonania zgłoszenia na konferencję przez uczestnika czynnego:

1️⃣ Zamieść abstrakt (200-300 słów) oraz wypełnij formularz uczestnictwa czynnego pod adresem:

https://forms.gle/CtMsLa87PkqH88666

2️⃣ Rejestracji poprzez ww. formularz dokonaj ⏳ do godz. 23.59 dnia 3 stycznia 2026 r. (termin ten nie zostanie przedłużony)❗

> Zastrzegamy sobie prawo do selekcji abstraktów.

> Wyniki naboru abstraktów podane zostaną do dnia 4 stycznia 2026 r.

3️⃣ Wnieś opłatę konferencyjną na numer rachunku bankowego, który zostanie podany zakwalifikowanym prelegentom w wiadomości mailowej – opłatę wnieść należy najpóźniej do dnia 6 stycznia 2026 r.

➤ UCZESTNICTWO BIERNE (SŁUCHACZE)

Kroki niezbędne do dokonania zgłoszenia na konferencję przez uczestnika biernego:

1️⃣ Wypełnij formularz uczestnictwa biernego znajdujący się pod adresem:

https://forms.gle/T3tDAFMukQpBJvbT8

2️⃣ Zarejestruj się poprzez ww. formularz do godz. 23.59 dnia 5 stycznia 2026 r. Niewypełnienie formularza będzie skutkowało niemożliwością uczestniczenia w konferencji (a co za tym idzie – niemożliwością otrzymania certyfikatu).

3️⃣ Wnieś opłatę za uczestnictwo bierne na numer rachunku bankowego, który zostanie podany słuchaczom w wiadomości mailowej. Opłatę należy wnieść najpóźniej do dnia 7 stycznia 2026 r. 

Uczestnicy bierni będą mieli możliwość zapoznania się z harmonogramem konferencji wraz z pełną listą prelegentów i tytułami ich wystąpień przed dokonaniem opłaty – nie oczekujemy opłaty “w ciemno”.

➡️ OPŁATY ZA UCZESTNICTWO

➤ UCZESTNICY CZYNNI (PRELEGENCI) – 2 opcje:

• 179 zł – uczestnictwo czynne + certyfikat elektroniczny PDF dostarczany drogą mailową (certyfikat elektroniczny opatrzony podpisami cyfrowymi członków Komitetu Naukowego jest powszechnie akceptowanym odpowiednikiem certyfikatu papierowego).

• 209 zł – uczestnictwo czynne + certyfikat elektroniczny PDF + certyfikat papierowy dostarczany pocztą tradycyjną.

➤ UCZESTNICTWO BIERNE (SŁUCHACZE)

• 89 zł – uczestnictwo bierne + wysyłka certyfikatu elektronicznego PDF opatrzonego podpisami cyfrowymi członków Komitetu Naukowego na wskazany przez uczestnika biernego adres mailowy.

Jak zatytułować przelew?

Tytuł przelewu powinien zostać sformułowany według następującego wzoru*:

– opłata za uczestnictwo czynne/bierne (wybrać właściwe) – Konferencja Naukowa "System edukacji i nauki".

*Niespełnienie tego warunku może spowodować opóźnienia w zaksięgowaniu opłaty, a w konsekwencji nawet wykluczyć Państwa udział w konferencji.

W przypadku współwystąpienia dwójki lub większej liczby prelegentów prosimy o samodzielne wniesienie opłaty przez każdego z prelegentów osobno.

➡️PUBLIKACJA POKONFERENCYJNA
Organizatorzy przewidują możliwość wydania publikacji jednak będzie to zależne od liczby autorów chętnych do opublikowania tekstu w monografii naukowej. Cena za udział w konferencji nie obejmuje opłaty publikacyjnej.


➡️ FAQ

• Istnieje możliwość otrzymania faktury VAT – prosimy zgłosić stosowną prośbę w formularzu rejestracji (późniejsze zgłoszenie może nie zostać uwzględnione). 

• Jeśli Państwa udział w konferencji ma zostać sfinansowany przez uniwersytet (instytucję, firmę) sugerujemy opłacenie faktury z osobistych środków i uzyskanie następnie od uniwersytetu (instytucji, firmy) we własnym zakresie zwrotu na podstawie wystawionej przez nas na uniwersytet (instytucję, firmę) faktury.

• Opłata wniesiona nie podlega zwrotowi (jest bowiem równoznaczna z przyznaniem prawa wstępu na konferencję).

• Link do transmisji (pokoju konferencyjnego) zostanie udostępniony zarejestrowanym uczestnikom w ciągu 24 godzin przed rozpoczęciem konferencji.

• Możliwe jest wygłoszenie wystąpienia przez dwójkę lub więcej uczestników (opłatę należy pomnożyć przez liczbę prelegentów).

• Czas wystąpienia wynosi 10-15 min (w zależności od faktu wygłaszania wystąpienia samotnie lub w duecie oraz ogólnej liczby wystąpień).

• Certyfikaty papierowe zostaną wysłane pocztą tradycyjną w przeciągu dwóch miesięcy od zakończenia konferencji (dotyczy to certyfikatów wysyłanych na terytorium Polski) – ze względu na zbliżające się terminy stypendialne zrobimy wszystko co w naszej mocy, by dostarczy je szybciej.

• Certyfikaty cyfrowe zostaną wysłane *wszystkim* uczestnikom w ciągu tygodnia od zakończenia konferencji – ze względu na zbliżające się terminy stypendialne zrobimy wszystko co w naszej mocy, by dostarczyć je szybciej.

• Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o składzie Komitetu Naukowego konferencji.

• Każdy uczestnik otrzyma zaświadczenie o statusie towarzystwa naukowego Center for American Studies jako podmiotu prowadzącego głównie działalność naukową w sposób samodzielny i ciągły wraz z pełną listą członków Rady Naukowej.

• Godzinę wystąpienia w ramach konferencji określa Organizator (nie ma możliwości zmiany godziny wystąpienia ustalonej w harmonogramie konferencji).

• Regulamin konferencji: www.cfasofficial.com/pl/regulamin

➡️PYTANIA?
W razie pytań prosimy o ko ntakt mailowy z Koordynatorką Konferencji, Panią Kariną Szczepaniak: szczepaniak@cfasofficial.com

Chętnie pomożemy.
Do zobaczenia na konferencji!

________________________________
CENTER FOR AMERICAN STUDIES - O NAS

CENTER FOR AMERICAN STUDIES jest towarzystwem naukowym (KRS: 0000771445, NIP: 7811990247), które realizuje swoją misję naukowo-badawczą i dydaktyczną w oparciu o przepisy ustawy Prawo o stowarzyszeniach z dnia 7 kwietnia 1989 r. (Tekst jednolity Dz. U. 2001 nr 79, poz. 855), ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873), postanowienie sądu o utworzeniu stowarzyszenia i zatwierdzony przez Krajowy Rejestr Sądowy statut.

Organem nadzorującym działalność Center for American Studies jest Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

CENTER FOR AMERICAN STUDIES prowadzi działalność edukacyjną, naukowo-badawczą i wydawniczą organizując konferencje, seminaria, szkolenia i publikacje skierowane do młodych i doświadczonych naukowców.