Ogólnopolska konferencja naukowa „Mężczyzna w kulturze, społeczeństwie i historii”


-

Online

Celem konferencji jest refleksja nad współczesnymi oraz historycznymi modelami męskości, ich przemianami, ugruntowanymi stereotypami i kulturowymi oczekiwaniami. Męskość — jako konstrukt społeczny, performatywny, emocjonalny i ideologiczny — odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu relacji międzyludzkich, struktur władzy, instytucji i tożsamości zbiorowych. Konferencja pragnie objąć różnorodne perspektywy: od literaturoznawczej, przez socjologiczną, psychologiczną, aż po antropologiczną i artystyczną. W dobie kryzysów tożsamości, przemian społecznych i redefinicji ról płciowych warto zastanowić się, kim jest współczesny mężczyzna i jakie dziedzictwo kulturowe niesie jego obraz. Proponujemy następujące obszary tematyczne:

·         kulturowe reprezentacje mężczyzny, męskości etc.  (literatura, film, serial, sztuki piękne, komiks, gry wideo, muzyka etc.)

·         stereotypy kulturowe

  • historia mężczyzny (np. mężczyzna jako obywatel, wojownik, duchowny, patriota, buntownik, heros lub ofiara)
  • współczesne modele męskości (np. nowa męskość, mężczyzna emocjonalny, czuły, queerowy, niebinarny)
  • ojcostwo, braterstwo, samotność (np. obrazy relacji męskich, doświadczenie ojcostwa, mężczyzna jako wychowawca)

·         mężczyzna a środowisko rodzinne 

  • mężczyzna a władza (np. polityczna i symboliczna władza mężczyzny, mężczyzna w roli lidera)
  • polityka
  • mężczyzna w kryzysie tożsamości (np. mężczyzna a feminizm, reakcje na zmieniające się role społeczne)
  • męskość a edukacja, religia, prawo (np. chłopcy w szkole, kapłaństwo, przemoc symboliczna i instytucjonalna)
  • ciało mężczyzny – siła, seksualność, wstyd (np. sport, kult ciała, mężczyzna jako obiekt seksualny)
  • nieobecność i wykluczenie (np. mężczyźni niewidzialni – starsi, niepełnosprawni, ubodzy, migranci)

·         mężczyźni w religiach i mitologiach

·         mężczyzna w reklamie

·         mężczyźni w przestrzeni zawodowej

·         wychowanie

·         patriarchat

·         męskie zdrowie

·         moda męska

·         presja społeczna

·         mizoginia

·         konserwatyzm i tradycjonalizm

·         relacje emocjonalne, związki uczuciowe etc.

 

Oczywiście organizatorzy zapraszają do proponowania własnych interpretacji, do przesyłania abstraktów, których problematyka nie została wymieniona w powyższym zestawieniu.

Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres gcm.konferencja@gmail.com mija 2 listopada 2025 roku. Na podany adres prosimy przesłać dokument w formacie edytowalnym (.doc, .docx, .rtf), zatytułowany wg schematu „Imię Nazwisko, Tytuł referatu” i zawierający:

  • abstrakt (max. 600 słów);
  • tytuł referatu (bez użycia capslocka)
  • aktualną afiliację i tytuł naukowy;
  • numer telefonu oraz adres email.

Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 200 PLN. Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej monografii lub numerów monograficznych czasopisma (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).

Szczegółowe informacje na temat konferencji aktualizowane będą na stronie internetowej:

https://mezczyznaekonferencja.wordpress.com

Źródło:  https://mezczyznaekonferencja.wordpress.com

Aktualizacja:  2025-08-17 16:34:47