Pod prąd. Publikowanie między niszą a mainstreamem


MINIONA -

On-line [na platformie MS Teams]
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Historia pokazuje, że działania wydawnicze prowadzone obok głównego nurtu mają niejednokrotnie wielki potencjał i rosnącą z czasem siłę oddziaływania, a rewolucja cyfrowa stworzyła ich twórcom nowe perspektywy. Podczas konferencji chcielibyśmy przyjrzeć się takim właśnie działaniom, w przeszłości i współcześnie, podejmowanym na wszystkich etapach procesu komunikacji bibliologicznej, z uwzględnieniem ich otoczenia społecznego, kulturowego, ekonomicznego czy technologicznego. 

Publikacje rzadkie, unikatowe i nietypowe, tworzone między niszą a mainstreamem, często wymykają się precyzyjnym opisom i teoretycznym podziałom, a niekiedy także refleksji naukowej. Z powodu niedostępności, niepospolitego charakteru, a także niewysokich nakładów publikacje tego typu są wymagającym źródłem badawczym – interesującym, ale jednocześnie relatywnym i nieuchwytnym, niejednorodnym i zmiennym w czasie. Mogą do nich należeć nie tylko edycje pomijane przez mainstream, uważane za nieatrakcyjne, niemodne ze względu na tematykę, grupę docelową lub formę zewnętrzną, lecz także publikacje opozycyjne względem głównego nurtu: alternatywne, eksperymentalne, awangardowe, nielegalne i konspiracyjne.

Organizatorzy konferencji proponują refleksję nad następującymi zagadnieniami:

- działania autorów, ilustratorów, grafików, projektantów, typografów, drukarzy, introligatorów zmierzające do nadania publikacjom nietypowej lub szczególnie starannej formy,
- rzadkie książki, ich kolekcje, kolekcjonerzy, dawni artyści książki i ich nietypowe dzieła, 
- współczesne eksperymenty z formą książki, zaskakujące i oryginalne rozwiązania, 
- książka dla dzieci i młodzieży: oryginalne edycje i serie wydawnicze, nietypowe rozwiązania w książce obrazkowej, książce zabawce, książce edukacyjnej,
- publikacje różnego typu: książki, czasopisma, gazety, katalogi, fanziny, edycje cyfrowe itp., charakterystyczne rozwiązania projektowe, okładki i wnętrza publikacji, 
- publikacje podziemne, tajne, konspiracyjne i nielegalne, drugi i trzeci obieg wydawniczy, 
- książka a inne media: wpływ konwergencji mediów, nietypowe formy publikacji cyfrowych, odniesienia do sieci w książkach (odesłania, uzupełnienia itp.), 
- małe, niszowe wydawnictwa, 
- niezależne księgarnie, 
- nietypowe działania promocyjne i marketingowe w wydawnictwach, księgarniach i bibliotekach, 
- wpływ niszowych przedsięwzięć na mainstream, przepływ inicjatyw i publikacji między wydawcami niszowymi a głównego nurtu. 






Źródło:  http://phc.uni.wroc.pl/konf2023/

Aktualizacja:  2023-03-13 12:03:31