Konferencja MEEM’23 Media w ekonomii – ekonomia w mediach


MINIONA -

Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Konferencja poświęcona jest wyzwaniom wynikającym z relacji świata ekonomii i mediów.

Tłem do rozważań nad synergią mediów i ekonomii są przemiany polityczne, społeczne i cywilizacyjne, w tym transformacja cyfrowa, zagrożenia w cyberprzestrzeni, infodemia, dezinformacja i manipulacja w sferze mediów i komunikacji społecznej. Ponadnarodowy charakter mediów, koncerny multimedialne, zjawisko oligopolu w mediach, rozwój technologii komunikowania, wyzwania związane z selektywnym wyborem informacji, dataizm i kapitalizm inwigilacji – mają wpływ na szeroko rozumiany proces komunikowania i sposoby jego finansowania.

Proponujemy dyskusję wokół następujących, bardziej szczegółowych, obszarów badawczych:

·        Polskie i zagraniczne dyskursy ekonomiczne

·        Dyskursy medialne o ekonomii

·        Reprezentacje medialne świata ekonomii i biznesu – wizerunki, obrazy, narracje

·        Gatunki medialne w dziennikarstwie ekonomicznym

·        Gatunki medialne na usługach biznesu

·        Ekonomia a media formatowane (m.in. regionalne/lokalne, wyznaniowe/religijne)

·        Konkurencyjność produktów medialnych – rywalizacja w polu dziennikarskim i dyskursie rozrywki

·        Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji medialnej wokół ekonomii i biznesu

·        BigTech we współczesnej przestrzeni informacyjnej

·        Globalizacja: od makdonaldyzacji w ekonomii do makdonaldyzacji w etyce?

·        Doktryna szoku: medialny i ekonomiczny kontekst pandemii i wojny

·        Finansowanie mediów

·        Ekonomika mediów

·        Reklama w mediach

·        Zarządzanie organizacjami medialnymi

·        Wpływ mediów na działalność gospodarczą

·        Media wobec: rynków finansowych, innowacyjności, edukacji ekonomicznej, integracji europejskiej, rozwoju ekonomicznego regionu

·        Mediatyzacja ekonomii

·        Algorytmizacja, datafikacja i platformizacja mediów w cyfrowej gospodarce

·        Społeczna rola mediów

·        Media a PR

·        Media a komercjalizacja nauki

·        Media w kreowaniu wizerunku: Polski, innych państw (organizmu państwowego), organizacji gospodarczych, regionu

·        Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw medialnych w Polsce i na świecie

·        Dezinformacja i manipulacja w sferze gospodarczej

Tak zakreślone pole naukowych poszukiwań, które – rzecz jasna – pozostaje otwarte na inne zagadnienia, związane z relacjami ekonomia – media i media – ekonomia, pozwoli na dokonanie badawczych namysłów nad istotą i złożonością zjawiska, a w rezultacie przyczyni się do dokonania choćby zarysu diagnozy charakteru współczesnych mediów, zrozumienia ich oraz ekonomicznego oddziaływania.

W ramach konferencji zostanie również zorganizowany panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli sektora biznesu i branży dziennikarskiej dotyczący relacji mediów i ekonomii.






Źródło:  https://mem.ue.katowice.pl/

Aktualizacja:  2023-10-12