Konferencja MEEM’23 Media w ekonomii – ekonomia w mediach
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Konferencja poświęcona jest wyzwaniom wynikającym z relacji świata ekonomii i mediów.
Tłem do rozważań nad synergią mediów i ekonomii są przemiany polityczne, społeczne i cywilizacyjne, w tym transformacja cyfrowa, zagrożenia w cyberprzestrzeni, infodemia, dezinformacja i manipulacja w sferze mediów i komunikacji społecznej. Ponadnarodowy charakter mediów, koncerny multimedialne, zjawisko oligopolu w mediach, rozwój technologii komunikowania, wyzwania związane z selektywnym wyborem informacji, dataizm i kapitalizm inwigilacji – mają wpływ na szeroko rozumiany proces komunikowania i sposoby jego finansowania.
Proponujemy dyskusję wokół następujących, bardziej szczegółowych, obszarów badawczych:
· Polskie i zagraniczne dyskursy ekonomiczne
· Dyskursy medialne o ekonomii
· Reprezentacje medialne świata ekonomii i biznesu – wizerunki, obrazy, narracje
· Gatunki medialne w dziennikarstwie ekonomicznym
· Gatunki medialne na usługach biznesu
· Ekonomia a media formatowane (m.in. regionalne/lokalne, wyznaniowe/religijne)
· Konkurencyjność produktów medialnych – rywalizacja w polu dziennikarskim i dyskursie rozrywki
· Pragmatyczne uwarunkowania komunikacji medialnej wokół ekonomii i biznesu
· BigTech we współczesnej przestrzeni informacyjnej
· Globalizacja: od makdonaldyzacji w ekonomii do makdonaldyzacji w etyce?
· Doktryna szoku: medialny i ekonomiczny kontekst pandemii i wojny
· Finansowanie mediów
· Ekonomika mediów
· Reklama w mediach
· Zarządzanie organizacjami medialnymi
· Wpływ mediów na działalność gospodarczą
· Media wobec: rynków finansowych, innowacyjności, edukacji ekonomicznej, integracji europejskiej, rozwoju ekonomicznego regionu
· Mediatyzacja ekonomii
· Algorytmizacja, datafikacja i platformizacja mediów w cyfrowej gospodarce
· Społeczna rola mediów
· Media a PR
· Media a komercjalizacja nauki
· Media w kreowaniu wizerunku: Polski, innych państw (organizmu państwowego), organizacji gospodarczych, regionu
· Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw medialnych w Polsce i na świecie
· Dezinformacja i manipulacja w sferze gospodarczej
Tak zakreślone pole naukowych poszukiwań, które – rzecz jasna – pozostaje otwarte na inne zagadnienia, związane z relacjami ekonomia – media i media – ekonomia, pozwoli na dokonanie badawczych namysłów nad istotą i złożonością zjawiska, a w rezultacie przyczyni się do dokonania choćby zarysu diagnozy charakteru współczesnych mediów, zrozumienia ich oraz ekonomicznego oddziaływania.
W ramach konferencji zostanie również zorganizowany panel dyskusyjny z udziałem przedstawicieli sektora biznesu i branży dziennikarskiej dotyczący relacji mediów i ekonomii.