Ogólnopolska konferencja naukowa „Twórczość, wyobraźnia, inspiracja”
Wyobraźnia, kreatywność, ekspresja, a także proces twórczy i jego inspiracje stanowią tematykę fascynującą ludzkość od bardzo dawna. Procesy, jakie towarzyszą aktom twórczym, możliwości wyobraźni, wykreowania wizji rzeczywistości i utrwalenia jej, ogniskują zarówno czynniki kulturotwórcze, jak i inicjują liczne badania naukowe. Same zaś wytwory owej wyobraźni, przekute w zrealizowane pomysły, frapują, są obiektami podziwu, niekiedy wręcz uznaje się je za kultowe. Potęga kreacji czy wyobraźni pobudza do namysłu, zdolność do tworzenia postrzegana jest częstokroć jako ogromny walor i wnikliwie obserwowana, choć może być też interpretowana jako przejaw aberracji. Nie ulega wątpliwości, że współcześnie mamy tez do czynienia z innymi aspektami wynikającymi z działalności twórczej, pojawiają się dyskursy uwikłane w kwestie prawne, zastanawia (nad)używanie sztucznej inteligencji etc. Dlatego organizatorzy konferencji sugerują do namysłu nad m.in. następującą problematyką:
· twórcy i wyobraźnia w kulturze (literatura, film, serial, komiks, gry, muzyka, sztuki plastyczne) ;
· stereotypy kulturowe twórców;
· twórczość oraz wyobraźnia w kulturze i popkulturze (sztuki piękne, literatura, film, serial, komiks, muzyka, gry wideo, moda);
· prawo autorskie;
· sztuczna inteligencja;
· media, social media;
· fotografia;
· twórczość a komercja;
· twórcy znani, kontrowersyjni;
· biografie i autobiografie twórców;
· twórczość prekursorska;
· psychologia;
· tożsamość twórcza;
· wyobrażeniowość i ekspresja artystyczna, potencjał twórczy;
· twórczość oraz imaginacja dziecięcia;
· filozofia a twórczość;
· estetyka, moda;
· media i media społecznościowe jako narzędzia kreacji (selfies, autokreacja, celebrytyzm, kreacja wizerunku, wizerunek sceniczny; fake news etc.);
· marketing, reklama etc.;
· terapia i resocjalizacja;
· ograniczenia twórczości;
· zmysły;
· kreacja a technologie i cywilizacja;
· polityka i władza, propaganda;
· religie i mitologie;
· wyobraźnia a codzienność;
· imaginacja a symulacja.
Oczywiście organizatorzy zapraszają do proponowania własnych interpretacji, do przesyłania abstraktów, których problematyka nie została wymieniona w powyższym zestawieniu.
Ostateczny termin nadsyłania abstraktów na adres dtw.ekonferencja@gmail.com mija 18 lutego 2024 roku.
Na podany adres należy przesłać w jednym pliku:
· abstrakt (max. 600 słów);
· aktualną afiliację, tytuł naukowy oraz profil badawczy
· numer telefonu oraz adres email.
Na pokrycie kosztów związanych z organizacją konferencji przewiduje się opłatę konferencyjną w wysokości 200 PLN. Organizatorzy przewidują publikację w formie recenzowanej monografii w serii „Perspektywy Ponowoczesności” lub numerów monograficznych czasopisma (w zależności od liczby artykułów zgłoszonych do recenzji po konferencji).