Sprawności moralne w wychowaniu a mistrzowie, autorytety i wzory
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Celem konferencji w bieżącym roku akademickim jest interdyscyplinarna wymiana poglądów i doświadczeń dotyczących istoty oraz znaczenia sprawności moralnych w wychowaniu, ze szczególnym uwzględnieniem roli mistrzów, autorytetów i wzorów w ich kształtowaniu.
Proponujemy następujące obszary tematyczne:
• Dziedzictwo i aktualność sprawności moralnych: ukazanie dominujących tendencji w rozumieniu ich istoty w zakresie poszczególnych dyscyplin naukowych; teoretyczne i praktyczne konteksty rozwijania sprawności moralnych; pomiar sprawności moralnych - wyniki badań empirycznych.
• Teoretyczne podstawy roli mistrzów, autorytetów i wzorów w wychowaniu i kształtowaniu sprawności moralnych: rozumienie pojęć mistrz, autorytet, wzór; tradycje bycia wzorem i wzorowania się na innych; doskonałość jako wymiar roli mistrza, autorytetu, wzoru; władza i wpływ jako wymiar bycia mistrzem, autorytetem i wzorem; współczesne niepokoje (pseudoautorytety, antywzory, celebrytyzm, idole).
• Przykłady mistrzów, autorytetów i wzorów: charakterystyka postaci, uwzględniająca ich sprawności moralne; postacie wielkie i znane; postacie znaczące, ale zapominane; moi mistrzowie - postacie nieznane szerszemu kręgu społecznemu (np. nauczyciel, członek rodziny); postacie historyczne i współczesne, które realizowały/realizują w życiu określoną cnotę (np. w czasie pandemii).