Komunikacja kulturowa w mediach - między promowaniem idei/wartości, tworzeniem wspólnot(y) a walką o znaczenia (seminarium naukowe 02.09.2024 r. UKSW Warszawa)


MINIONA -

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Media odgrywają kluczową rolę w przekazywaniu, kształtowaniu i podtrzymywaniu idei, sposobów myślenia, wiedzy, wartości, norm danej kultury.W dzisiejszej kulturze pluralistycznej media nie tylko podtrzymują wspólnotę kulturową, utwierdzając jej wspólne wartości, normy, mity, stereotypy - ale też  są areną debat i kontrowersji, miejscem ścierania się dyskursów i idei, walki o definicje rzeczywistości.  W kulturze 2.0. w dyskusji nad ideami promowanymi przez media aktywnie uczestniczą odbiorcy - komentarze internetowe na platformach społecznościowych i pod artykułami, a także media społecznościowe, mogą być miejscem intensywnych debat i walki o znaczenia: kwestionowania dominujących narracji, krytyki wartości i norm przedstawianych w głównych mediach, wzmacniania lub podważania ideologicznych przekazów medialnych, promowania alternatywnych idee i wartości,  negocjowania prawdy o rzeczywistości. Z jednej strony w mediach różne istniejące grupy społeczne i kulturowe (a także jednostki!) walczą o uznanie swoich wartości i znaczeń - z drugiej  strony  media wytwarzają społeczności i kultury skupione wokół idei i wartości. To wszystko oznacza, że media są  ważną (o ile nie najważniejszą) płaszczyzną współczesnej komunikacji kulturowej, która zarazem buduje wspólnotę(y), jak i wytwarza społeczne różnice.  

Jak przebiega owa komunikacja kulturowa w mediach? Co przedstawiają media - jakie idee, wartości, mity? Jakie idee i wartości są utwierdzane, krytykowane i negocjowane, wytwarzane w dyskusjach, komentarzach, mediach społecznościowych? Kto i dlaczego promuje/krytykuje określone idee, gdzie i w jakiej formie? Co i dlaczego zwycięża w dyskursach mediów instytucjonalnych (prasa, radio, film, telewizja, oficjalne profile internetowe)? Jakie idee chcą przekazać autorzy/nadawcy i dlaczego; jakim uwarunkowaniom (społecznym, politycznym, ekonomicznym) podlegają? Jak wykuwa się  wiedza, jak rodzą się znaczenia, idee w mediach społecznościowych, w kulturze 2.0.? Jakie są mechanizmy komunikacji, wzajemne związki wiedzy i władzy? Wreszcie: jak media komunikują idee i wartości - ukrycie czy jawnie, w komunikacji rytualnej czy w „niegrzecznych” entropicznych manifestach, za pomocą informacji, perswazji, dialogu czy manipulacji, we współpracy czy w walce?

Serdecznie zapraszamy na nasze seminarium badaczy mediów (starych i nowych) zainteresowanych zachodzącą w nich i wokół nich  komunikacją społeczną i kulturową! Oto przykładowe tematy do podjęcia w referatach:

- Komunikacja kulturowa i międzykulturowa w mediach
- Mitologie popularne, mitologie w mediach
- Rola mediów w przekazywaniu i negocjowaniu wartości kulturowych
- Media a tożsamość kulturowa: jak media kształtują nasze poczucie przynależności
- Komunikacja rytualna w mediach
- Stereotypy kulturowe w mediach i medialne praktyki ich podważania
- Obraz medialny grup społecznych, społeczności, kultur
- Idee i ideologie w mediach - jawne i ukryte
- Idee wcielone - medialne obraz instytucji, grup społecznych, mniejszości itp.
- Między sztuką a ideologią - perswazja idei w przekazach audiowizualnych (film, gry video)
- Wojny kulturowe w mediach
- Medialne spory o idee i wartości a ideowy/polityczny profil mediów, ich uwarunkowania polityczne, ekonomiczne itp.
- Praktyki uzgadniania i krytyki idei w mediach i między mediami
- Produkcja, dystrybucja, odbiór przekazów medialnych w kontekście ich ideowego znaczenia
- Ukryty ideologiczny wymiar profesjonalnej krytyki filmowej
- Krytyka filmowa na forach i stronach poświęconych filmom - renegocjowanie znaczeń
- Czy media tworzą alianse promując określone idee? Współpraca mediów i siła hiperłączy
- Profile (ideowe/polityczne) mediów - wspólnota kulturowa czy ekonomiczna?
- Media społecznościowe a negocjowanie kulturowych znaczeń i wartości
- Demokracja semiotyczna w odbiorze przekazów medialnych - czy to możliwe?
- Internetowe dyskusje wokół przekazów medialnych
- Spory ideologiczne w komentarzach internetowych i w social mediach
- Kultura komunikowania w mediach społecznościowych
- Społeczeństwo wiedzy a media społecznościowe - praktyki produkowania wiedzy i władzy
- Komentarze internetowe - między wolnością słowa a moderacją
- Media społecznościowe - źródło alternatywnej wiedzy i idei
- Czy można być neutralnym dziennikarzem, neutralnym odbiorcą? - los symetrystów i outsiderów w mediach

 Seminarium odbędzie się 02.09.2024 na kampusie UKSW przy ul. Dewajtis 5 i będzie miało charakter hybrydowy (możliwe jest uczestniczenie online na platformie Teams).

Autorów referatów zapraszamy również do publikacji swoich tekstów w poświęconym filmowi numerze tematycznym kwartalnika naukowego Kultura-Media-Teologia (40 pkt. na liście czasopism MNiSW), który zostanie opublikowany jeszcze w 2024 roku. Teksty, które uzyskają pozytywne recenzje (w zależności od ich liczby) mogą zostać opublikowane w numerze 60 (4/2024). Uwaga - krótki termin przygotowania tekstów do druku - warunkiem publikacji we wspomnianym numerze jest nadesłanie gotowego tekstu do 10.09.2024. Możliwe jest również przesłanie w tym terminie gotowego artykułu bez uczestnictwa w seminarium. 

Terminy:

- zgłaszanie abstraktów referatów - do 05.08.2024

- potwierdzenie przyjęcia referatów - do 07.08.2024

- seminarium - 02.09.2024

(ewent. nadesłanie tekstów do publikacji - 10.09.2024)

 

 

 kontakt:

dr Dagmara Jaszewska

d.jaszewska@uksw.edu.pl 

 

 






Źródło:  https://media.uksw.edu.pl/

Aktualizacja:  2024-08-17