OKN Światy możliwe, światy cyfrowe: gry komputerowe w perspektywie naukowej


MINIONA -

Online

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Światy możliwe, światy cyfrowe: gry komputerowe w perspektywie naukowej”, która odbędzie się w formie zdalnej w terminie 13.06.2025 r.

Gry komputerowe przestały być postrzegane wyłącznie jako forma rozrywki – dziś są przedmiotem wieloaspektowej refleksji naukowej, obejmującej zarówno ich wymiar narracyjny i estetyczny, jak i społeczny, kulturowy czy poznawczy. Gry tworzą własne światy możliwe, ale zarazem funkcjonują w sieci powiązań z innymi tekstami kultury, technologiami i kontekstami społecznymi. Konferencja ma na celu zgromadzenie badaczy i badaczek zainteresowanych grami komputerowymi jako złożonym fenomenem kultury współczesnej.

Do udziału zapraszamy osoby zajmujące się zarówno teorią, jak i praktyką analizy gier, reprezentujące różne dziedziny nauki – od humanistyki cyfrowej, przez medioznawstwo i kulturoznawstwo, po socjologię, psychologię czy pedagogikę.

Proponujemy następujące obszary tematyczne jako punkt wyjścia do refleksji:

1. Światy możliwe i narracje gier

  • Gry komputerowe jako przestrzenie narracyjne i symulacyjne
  • Budowanie tożsamości, reguł i logiki wewnątrz światów gry
  • Relacje między fabułą a działaniem gracza (narracja vs. interaktywność)

2. Intertekstualność i kulturowa dialogiczność gier

  • Gry jako teksty intertekstualne i transmedialne
  • Odniesienia do literatury, filmu, mitologii, historii i innych gier
  • Świadomość kulturowa graczy i strategie rozpoznawania odniesień

3. Estetyka, język i forma

  • Poetyka gier: obraz, dźwięk, przestrzeń i interfejs
  • Język gier: dialogi, narracja środowiskowa, elementy wizualne jako tekst
  • Immersja, styl wizualny i doświadczenie estetyczne

4. Społeczny wymiar gier

  • Gry jako medium reprezentacji i komunikacji społecznej
  • Obraz płci, rasy, tożsamości i ideologii w świecie gry
  • Fandomy, społeczności graczy i praktyki współtworzenia treści

5. Gry w praktyce badawczej i edukacyjnej

  • Metody analizy gier: podejścia humanistyczne i empiryczne
  • Gry jako narzędzia edukacji, terapii, treningu i eksperymentu
  • Interdyscyplinarność game studies: między teorią a praktyką badawczą

Zakres tematyczny ma charakter orientacyjny i służy jako pomoc przy formułowaniu propozycji wystąpień. Jesteśmy otwarci także na inne ujęcia i perspektywy badawcze – szczególnie te, które twórczo rozwijają tematykę gier komputerowych i cyfrowych światów.

Informacje organizacyjne:

Aby zgłosić swój udział, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego pod adresem: https://forms.office.com/r/wDmEJ6LAEn

Opłata konferencyjna wynosi:

— 100 zł – dla uczestników wyłącznie prezentujących referaty lub postery;

— 350 zł – w przypadku osób prezentujących referaty lub postery oraz zgłaszających tekst do publikacji pokonferencyjnej.  

Dane do płatności przekazywane będą bezpośrednio wraz z informacją o akceptacji danego zgłoszenia.

Wymogi redakcyjne dla tekstów do publikacji dostępne są pod adresem: https://drive.google.com/file/d/1yyQeZC5dJpQXbew7l_-50XEGDWMAKeyn/view

........

Uwaga! [zmiana: 11.05.2025]

Wychodząc na przeciw potrzebom wszystkich prelegentów informujemy, że konferencja nie będzie odbywać się w czasie rzeczywistym w tradycyjnej formule. Wszystkie zaakceptowane i przesłane wystąpienia prelegentów zostaną udostępnione uczestnikom w formie materiałów konferencyjnych. Dzięki temu każdy z Państwa będzie mógł zapoznać się z prezentacjami w dogodnym dla siebie czasie, skomentować je oraz wymienić się swoimi spostrzeżeniami.

........

Terminarz:

10.06.2025 r. – przesłanie zgłoszenia oraz dokonanie opłaty konferencyjnej [termin dokonania opłaty zostanie wydłużony] 

11.06.2025 r. – publikacja programu konferencji

12.06.2025 r. (do godz. 23:59) - przesłanie wystąpień w formie pdf, power point, nagrań wideo/audio

13.06.2025 r. – konferencja

30.06.2025 r. – przesłanie tekstów do publikacji pokonferencyjnej






Aktualizacja:  2025-05-11