OKN Światy możliwe, światy cyfrowe: gry komputerowe w perspektywie naukowej
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Światy możliwe, światy cyfrowe: gry komputerowe w perspektywie naukowej”, która odbędzie się w formie zdalnej w terminie 13.06.2025 r.
Gry komputerowe przestały być postrzegane wyłącznie jako forma rozrywki – dziś są przedmiotem wieloaspektowej refleksji naukowej, obejmującej zarówno ich wymiar narracyjny i estetyczny, jak i społeczny, kulturowy czy poznawczy. Gry tworzą własne światy możliwe, ale zarazem funkcjonują w sieci powiązań z innymi tekstami kultury, technologiami i kontekstami społecznymi. Konferencja ma na celu zgromadzenie badaczy i badaczek zainteresowanych grami komputerowymi jako złożonym fenomenem kultury współczesnej.
Do udziału zapraszamy osoby zajmujące się zarówno teorią, jak i praktyką analizy gier, reprezentujące różne dziedziny nauki – od humanistyki cyfrowej, przez medioznawstwo i kulturoznawstwo, po socjologię, psychologię czy pedagogikę.
Proponujemy następujące obszary tematyczne jako punkt wyjścia do refleksji:
1. Światy możliwe i narracje gier
- Gry komputerowe jako przestrzenie narracyjne i symulacyjne
- Budowanie tożsamości, reguł i logiki wewnątrz światów gry
- Relacje między fabułą a działaniem gracza (narracja vs. interaktywność)
2. Intertekstualność i kulturowa dialogiczność gier
- Gry jako teksty intertekstualne i transmedialne
- Odniesienia do literatury, filmu, mitologii, historii i innych gier
- Świadomość kulturowa graczy i strategie rozpoznawania odniesień
3. Estetyka, język i forma
- Poetyka gier: obraz, dźwięk, przestrzeń i interfejs
- Język gier: dialogi, narracja środowiskowa, elementy wizualne jako tekst
- Immersja, styl wizualny i doświadczenie estetyczne
4. Społeczny wymiar gier
- Gry jako medium reprezentacji i komunikacji społecznej
- Obraz płci, rasy, tożsamości i ideologii w świecie gry
- Fandomy, społeczności graczy i praktyki współtworzenia treści
5. Gry w praktyce badawczej i edukacyjnej
- Metody analizy gier: podejścia humanistyczne i empiryczne
- Gry jako narzędzia edukacji, terapii, treningu i eksperymentu
- Interdyscyplinarność game studies: między teorią a praktyką badawczą
Zakres tematyczny ma charakter orientacyjny i służy jako pomoc przy formułowaniu propozycji wystąpień. Jesteśmy otwarci także na inne ujęcia i perspektywy badawcze – szczególnie te, które twórczo rozwijają tematykę gier komputerowych i cyfrowych światów.
Informacje organizacyjne:
Aby zgłosić swój udział, prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego pod adresem: https://forms.office.com/r/wDmEJ6LAEn
Opłata konferencyjna wynosi:
— 100 zł – dla uczestników wyłącznie prezentujących referaty lub postery;
— 350 zł – w przypadku osób prezentujących referaty lub postery oraz zgłaszających tekst do publikacji pokonferencyjnej.
Dane do płatności przekazywane będą bezpośrednio wraz z informacją o akceptacji danego zgłoszenia.
Wymogi redakcyjne dla tekstów do publikacji dostępne są pod adresem: https://drive.google.com/file/d/1yyQeZC5dJpQXbew7l_-50XEGDWMAKeyn/view
........
Uwaga! [zmiana: 11.05.2025]
Wychodząc na przeciw potrzebom wszystkich prelegentów informujemy, że konferencja nie będzie odbywać się w czasie rzeczywistym w tradycyjnej formule. Wszystkie zaakceptowane i przesłane wystąpienia prelegentów zostaną udostępnione uczestnikom w formie materiałów konferencyjnych. Dzięki temu każdy z Państwa będzie mógł zapoznać się z prezentacjami w dogodnym dla siebie czasie, skomentować je oraz wymienić się swoimi spostrzeżeniami.
........
Terminarz:
10.06.2025 r. – przesłanie zgłoszenia oraz dokonanie opłaty konferencyjnej [termin dokonania opłaty zostanie wydłużony]
11.06.2025 r. – publikacja programu konferencji
12.06.2025 r. (do godz. 23:59) - przesłanie wystąpień w formie pdf, power point, nagrań wideo/audio
13.06.2025 r. – konferencja
30.06.2025 r. – przesłanie tekstów do publikacji pokonferencyjnej