Mistrzowie i uczniowie


MINIONA -

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, ul. Dewajtiis 5
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Szanowni Państwo, studencko-doktoranckie Koło Naukowe Filologów Klasycznych UKSW „Kalokagatia” ma przyjemność zaprosić na organizowaną dnia 27 czerwca 2025 roku ogólnopolską konferencję naukową, której temat brzmi „Mistrzowie i uczniowie”.Zaproszenie kierujemy do młodych badaczy starożytności i jej recepcji, chcących wspólnie z nami oddać się namysłowi nad relacją mistrzowsko-uczniowską, której modele możemy znaleźć w starożytności. Szkoły filozoficzne w znacznej mierze opierały się na schemacie, polegającym na gromadzeniu się wokół mistrza grona uczniów, choć nie zawsze ich wzajemne stosunki wyglądały identycznie. Pitagorejczycy byli zobowiązani do milczącego wsłuchiwania się w głoszone przez mentora nauki, Sokrates z kolei preferował metodę majeutyczną i zachęcał swych uczniów do prowadzenia z nim dysput, których celem było wydobycie (zrodzenie) w rozmówcy prawdy. Można więc powiedzieć, że mistrz jest w tradycji filozoficznej przewodnikiem w drodze ku mądrości, czy też akuszerem pomagającym dojrzeć zarodkowi mądrości ukrytemu w uczniu. Taki mentor nie zawsze jednak musi być osobiście obecny w procesie nauczania, wszakże nie wszyscy stoicy mieli dane poznać Zenona, nie każdy platonik znał osobiście Platona. Wręcz przeciwnie. Ci wielcy mędrcy wpływali na całe pokolenia myślicieli już zza grobu, poprzez pozostawione po sobie teksty. Nie zawsze jednak wpływ ten był pozytywny, czy też nie zawsze odnosił sukces, przykładem takiej nieudanej relacji mistrzowskiej jest Seneka i cesarz Neron. Ich dzieje zmuszają do postawienia pytania o granice oddziaływania nauczyciela na wychowanka. Nie tylko filozofowie wykształcili ten model relacji. Na gruncie literatury możemy wskazywać podobną zależność, w ramach której całe pokolenia poetów wzorowali się na Homerze, nawiązując w swoich utworach do jego stylu bądź pozostawionych po nim poematów. Wpływ doświadczonego twórcy na początkującego adepta wykracza poza literaturę, dotyka także badań historycznych, rzeźby i teatru. We wszystkich tych dziedzinach nietrudno o znalezienie przynajmniej jednej takiej pary.
Konferencja będzie okazją do podjęcia interdyscyplinarnej refleksji nad wpływem wypracowanego w starożytności modelu relacji mistrz–uczeń na kształtowanie idei, nurtów literackich i systemów edukacyjnych w antyku i późniejszych epokach. Zapraszamy do zgłaszania referatów oraz do udziału w dyskusji wszystkich badaczy i pasjonatów archeologii, biblistyki, filologii klasycznej, filozofii, historii, historii sztuki, patrologii oraz szeroko pojętej humanistyki.Zgłoszenie powinno zawierać:
• Imię i nazwisko prelegenta i jego afiliację (tytuł naukowy/rok studiów, nazwę wydziału i nazwę jednostki dydaktycznej).
• Tytuł wykładu.
• Abstrakt opisujący najważniejsze punkty wystąpienia (do 300 słów).Zgłoszenia abstraktów przyjmujemy do 15 czerwcaa 2025 na adres: kalokagatia.uksw@gmail.comLista prelegentów zostanie ogłoszona 20 czerwca 2025 r.Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej.
Obowiązuje opłata konferencyjna w wysokości 50 zł.Miejsce konferencji: Wydział Nauk Humanistycznych UKSW, ul. Dewajtis 5, 01-815 Warszawa /Internet.
Link do wydarzenia zostanie opublikowany na stronie FB (https://www.facebook.com/knkalokagatiauksw/) w dniu konferencji.






Źródło:  https://fb.me/e/6po8shaVy

Aktualizacja:  2025-05-01 13:52:00