pt. Rodzina w teorii i praktyce pedagogicznej W 20-tą rocznicę utworzenia Katedry Pedagogiki Rodziny w Instytucie Pedagogiki KUL
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
W pedagogice refleksja nad rodziną ma bogatą tradycję wykraczającą poza subdyscyplinarne granice. Namysł nad problematyką wychowania w rodzinie uwzględnia bowiem wymiar horyzontalny – „problematyka rodzinna” przebiega niejako w poprzek subdyscyplin pedagogicznych oraz uwzględnia wymiar wertykalny, co oznacza ujęcie perspektywy czasowej w analizach nad tworzeniem wiedzy o rodzinie, identyfikacji i zmienności problemów badawczych oraz praktycznych rozwiązań. To obszar badań bogaty w treści i wieloaspektowy.
Okazją do zorganizowania konferencji jest przypadające w roku akademickim 2016/2017 dwudziestolecie istnienia Katedry Pedagogiki Rodziny w strukturach Wydziału Nauk Społecznych KUL i z tego powodu, jak sugeruje tytuł konferencji, chcemy utrzymać zróżnicowany i wieloaspektowy charakter pedagogiczny namysłu nad wychowaniem w rodzinie.
Celem konferencji jest podjęcie dyskusji nad wychowaniem w rodzinie w perspektywie pedagogicznej z uwzględnieniem etapów życia rodzinnego i funkcjonowania człowieka w różnych rolach rodzinnych.
Jubileusz Katedry będzie zatem okazją do przedstawienia obszarów Państwa zainteresowań i działalności naukowo-badawczej, podzielenia się rezultatami własnych badań, prowadzonych analiz i syntetycznych ujęć na temat wychowania w rodzinie, także okazją do integracji środowiska badaczy podejmujących pedagogiczną problematykę wychowania w rodzinie oraz do postawienia pytań o pedagogikę rodziny jako subdyscyplinę i przedmiot uniwersyteckich programów kształcenia.
Proponujemy następujące obszary tematyczne:
1. Rozwój pedagogicznej wiedzy o rodzinie – konteksty antropologiczne, epistemologiczne i metodologiczne
2. Historyczne konteksty wychowania w rodzinie
3. Wychowanie w rodzinie współczesnej w procesie transformacji społeczno-kulturowej
4. Wychowanie w rodzinie – diagnoza, profilaktyka, poradnictwo, terapia
5. Rodzina w sytuacji problemów i kryzysu
6. Wychowanie w rodzinie dysfunkcjonalnej
7. Instytucjonalne i pozainstytucjonalne wspieranie rodziny - teoria i praktyka
8. Pedagogika rodziny w kształceniu uniwersyteckim
Powyższe obszary są jedynie próbą ukierunkowania refleksji. Pozostajemy otwarci na Państwa propozycje i uszczegółowienia.