Fantastyczne tryumfy wyobraźni
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Fantastyka z racji swej ogromnej siły oddziaływania odbiorczego poddawana jest systematycznej rewizji ze strony najróżniejszych środowisk – naukowych, krytycznoliterackich, publicystycznych i fanowskich – przez co, wbrew pozorom, coraz trudniej o kompleksowe i komplementarne ujęcie wszystkich jej przejawów. O fantastyce myślimy zarówno w wypadku Lais Marie de France, malarstwa Zdzisława Beksińskiego, „mityzujących rzeczywistość” opowiadań Brunona Schulza i Gormenghastu Mervyna Peake’a, komiksów noir o Batmanie, futurologicznych parabol Stanisława Lema, muzyki Daft Punku i Percivala, quasi-historycznych powieści Guya Gavriela Kaya, meksykańskiego Día de Muertos czy postmodernistycznej prozy Grahama Chapmana, Grega Egana lub Jacka Dukaja. Obecny consensus ma dość płynny i niejednoznaczny charakter: dzielimy fantastykę wpierw podług mediów, a potem pewnych konwencji estetycznych, trudząc się nad rozróżnieniem steampunku od gaslamp fantasy, podczas gdy równocześnie dalej problemem pozostaje granica pomiędzy fantastycznością jakiegoś motywu lub zabiegu narracyjnego a fantastyką jako taką: fabułotwórczą, gatunkotwórczą i światotwórczą. Z tego też względu organizatorzy konferencji Fantastyczne tryumfy wyobraźni zachęcać będą do podjęcia namysłu nad fantastyką i fantastycznością sensu largo – w wymiarze historycznym, ponaddyscyplinarnym i ponadkonwencjonalnym, nie ograniczając przy tym zakresu jej występowania jedynie do mniej lub bardziej znormalizowanych nurtów fantasy, science fiction i horroru.
- historia fantastyki;
- fantastyczność w historii literatury;
- realizm magiczny;
- fantastyka grozy i horror;
- groza i gotycyzm;
- fantasy i fantastyka mitopoetyczna;
- science fiction, futurologia, fantomatyka;
- fantastyka postapokaliptyczna;
- fantastyka dla dzieci i młodzieży;
- fantastyka superbohaterska;
- fantastyka i sztuki plastyczne;
- fantastyczne filmy, komiksy, seriale, animacje, gry wideo;
- fantastyczna narraktywność: RPG i LARP;
- kultowe teksty fantastyczne i kanon fantastyki;
- “drugi obieg” fantastyki: krytyka literacka, festiwale i konwenty;
- fandom i aktywność fanów;
- nagrody za twórczość fantastyczną;
- fenomen Disneya;
- najnowsze nurty krytyczne i szkoły interpretacyjne w badaniach nad fantastyką;
- fantastyka a aktualne dyskursy społeczno-polityczne;
- płeć, cielesność i erotyka w fantastyce;
- fantastyka i tabu;
- fantastyka i religia;
- subkreacja i światotwórstwo fantastyczne;
- narracje transmedialne w fantastyce;
- bestiariusze i monstrualność w fantastyce;
- figury i postacie fantastyczne;
- fantastyka a technologia;
Niezależnie od tego Organizatorów interesować będą referaty poświęcone najważniejszym polskim i zagranicznym autorom narracji fantastycznych.