Śmierć krytyka – kultura uczestnictwa a przemiany krytyki


MINIONA -

Wydział Filologiczny UŁ
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

W chwili, gdy wzrost publikacji internetowych doprowadził do systematycznego zmniejszania liczby drukowanych czasopism, a funkcja oceny różnorodnych tekstów kultury stała się problemem powszechnej dyskusji, powstaje pytanie, kto może być krytykiem: każdy czy jednak wyłącznie specyficzne grono osób? Z tego powodu coraz większego znaczenia nabiera też rozróżnienie funkcji krytyka i recenzenta. Kim jest krytyk, a kim recenzent i dlaczego nie powinni wchodzić sobie w drogę? Jakie miejsce w procesie oceny dzieła zajmują pośród nich opiniujący amatorzy?

A może krytyka w ogóle już nie istnieje? Pół wieku temu Roland Barthes obwieścił symboliczną śmierć autora, widząc w niej kulminacyjny moment kultury druku i związanej z nim nieograniczonej multiplikacji tekstowych komentarzy. Czy mamy wobec tego do czynienia z podobnym kulturowym zanikaniem kolejnego autorytetu, krytyka, procesem spowodowanym intensywnym wzrostem działania nowego medium i wytworzonym przez nie zjawiskiem kultury uczestnictwa?

Zaobserwować można dziś dwie przeciwne tendencje, gdy śmierć krytyka i jego autorytetu uznaje się za kolejny punkt zwrotny w kulturze, a jednocześnie nowe formy analizy i oceny tekstów kultury, blogi, vlogi itp., traktuje z wyraźnym dystansem lub niekiedy lekceważeniem. Podczas konferencji zamierzamy poddać dyskusji te oraz inne problemy związane z krytyką tekstów kultury, ze szczególnym uwzględnieniem literatury, filmu oraz gier. Planujemy przeanalizować różnorodność form tekstów krytycznych w zależności od miejsca ich umieszczenia (czasopismo drukowane, telewizja, radio, Internet), ich medium (tekst, audio, video) oraz typu poddawanego krytyce tekstu (literatury, filmu, gry). 

Wszystkie te procesy mają charakter globalny czy raczej lokalny? Kiedy mówimy o śmierci krytyki, dotyczy ona krytyki w ogóle czy tylko wybranego jej medium? A może wcale nie umiera/umarła, lecz przechodzi/przeszła przemianę? 

Do udziału w konferencji zapraszamy badaczy i badaczki z dziedzin: kulturoznawstwo, literaturoznawstwo, medioznawstwo, groznawstwo, filmoznawstwo, socjologia, antropologia kultury, filozofia oraz wszystkich pokrewnych nauk humanistycznych. 

Przykładowe tematy wystąpień:
• Krytyka w Polsce i na świecie (historia, rozwój, status)
• Wpływ kultury uczestnictwa na krytykę
• Bloger, recenzent, krytyk – podobni, odmienni, a może z innych porządków?
• Kim jest statystyczny krytyk? Wiek, płeć, wykształcenie
• Krytyka w czasopismach – codziennych, tematycznych, branżowych
• Krytyka i jej postrzeganie przez środowiska profesjonalne i niespecjalistyczne (autorytety, stereotypy)
• Krytyka literacka, filmowa i growa – podobieństwa i różnice formalne oraz w odbiorze
• Etyka zawodowa krytyka i recenzenta – czy istnieje i jak wygląda. Czy można dzisiaj mówić o bezstronności opinii? 
• Alternatywne formy krytyki (wideoeseje, satyra, parodia)
Jesteśmy również otwarci na inne propozycje wpisujące się w proponowany przez nas obszar refleksji.

Opłata konferencyjna wynosi 300 zł (150 zł dla doktorantów). 
Na Państwa abstrakty (nie więcej niż 500 słów) czekamy do 07.02.2018. 

Formularz zgłoszeniowy znajduje się pod adresem: https://goo.gl/forms/DdfYbD7rnulQJCcj1






Źródło:  https://www.facebook.com/events/236906396844622/

Aktualizacja:  2018-01-29