Studencko-doktorancka konferencja naukowa Kobiety w teatrze 1918-1989. Cicha obecność?


MINIONA -

Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Zapraszamy do udziału w konferencji naukowej, organizowanej przez koło naukowe wydziału Wiedzy o Teatrze Teatr in extenso.

Współcześnie  pozycja kobiet w teatrze polskim się umacnia, coraz więcej z nich decyduje się podjąć pracę twórczą jako reżyserki, dramatopisarki, dramaturżki  i coraz częściej to one nadają kierunek współczesnemu życiu teatralnemu w Polsce. Ta sytuacja skłoniła organizatorki konferencji do przyjrzenia się temu zjawisku w przeszłości.  Proponujemy konferencję naukową poświęconą kobietom w teatrze XX wieku (koncentrujemy się na dwudziestoleciu międzywojennym, ale otwarte jesteśmy na ujęcia z  lat późniejszych). Jaki był ich teatr? Czy umiemy sobie wyobrazić jego działanie bez nich wszystkich? Ponadto koniec XIX i początek XX wieku przyniosły zwycięską walkę o prawa wyborcze, prawo do edukacji czy samostanowienia. Teatr jako ważne medium społeczne żywo na to reagował. W czyim imieniu powstawały spektakle? Kto dostawał prawo do wypowiadania się w imieniu rzesz kobiet? Jesteśmy przekonane, że kobiety aktywnie uczestniczyły w kształtowaniu ówczesnego teatru, zapraszamy do wspólnej refleksji.

Proponujemy dyskusję na temat miejsca i roli kobiet w XX-wiecznej historii teatru polskiego i europejskiego. Proponujemy trzy bloki tematyczne:

I.                    Osobowości. Portrety dyrektorek, dyrektorowych, reżyserek, aktorek, lalkarek, dramatopisarek, scenografek, dramaturżek, inspicjentek, suflerek, garderobianych. Kim były? Jak wyglądały ich drogi twórcze lub zawodowe? Czy inspirowały się działalnością innych kobiet? Wybitne spektakle, ambitne role, a może cicha obecność, bez której nie można by mówić o prawdziwym teatrze?

 

II.                 Spektakle i instytucje. Teatr zawsze był medium żywo reagującym na wszelkie zmiany społeczne. Dlatego zachęcamy do podjęcia tematów związanych z korelacją między spektaklem a życiem? Walka o prawa kobiet na scenie? A może umacnianie istniejącego porządku? Teatr repertuarowy, a może performans? Czy istnieje coś takiego jak „kobiecy teatr”? Teatry tworzone przez kobiety – czy w ogóle istniały?

 

III.               Dramaty. Kim są oraz kim były bohaterki dramatów? Jak dramatopisarze i dramatopisarki dotykali oraz dotykały w swojej twórczości zagadnień związanych z szeroko rozumianą kobiecością? Czy walka o prawa kobiet mogła zacząć się od tekstu dramatycznego? Potencjał wywrotowy tekstu, czy raczej słabe oddziaływanie?

Zachęcamy do wysyłania abstraktów na adres kolo.wot@gmail.com do 13 kwietnia 2018. Planujemy także przygotowanie publikacji pokonferencyjnej.






Aktualizacja:  2018-03-25 22:19:01