Przemiany gatunkowe w mediach audiowizualnych


MINIONA -

Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej UAM
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

"Gatunek nie jest słowem, które pojawia się w każdej rozmowie o filmie – czy każdej recenzji – ale idea ta wydaje się trwale związana z filmami i tym, w jaki sposób je postrzegamy. Filmy należą do gatunków, podobnie jak ludzie należą do rodzin czy grup etnicznych. Kiedy wymieniamy jeden z klasycznych, podstawowych gatunków – takich jak western, komedia, musical, film wojenny (…) - nawet w umyśle najbardziej przypadkowego widza kinowego pojawi się pewien jego obraz, częściowo wizualny, częściowo pojęciowy."

Richard T. Jameson


Współczesne badania nad gatunkami filmowymi przestały zawierzać uproszczonemu poglądowi, jakby gatunki dysponowały określonymi granicami, które daje się łatwo opisać. Coraz częściej zwraca się uwagę na ich niejednoznaczność i różnorodność. Manifestują się one nie tylko poprzez funkcjonowanie szeregu odmian gatunkowych danej konwencji, ale również wynikają ze swobodnego łączenia – czasem odległych stylistycznie – gatunków filmowych w obrębie jednego tekstu. Jeśli dodać do tego fakt, iż po gatunki filmowe sięgają także producenci gier wideo czy autorzy vlogów, przetwarzając je wedle własnych upodobań, konstatacja, iż ulegają one nieustannym przemianom wydaje się zasadna.

Organizatorzy konferencji zapraszają filmoznawców, groznawców, kulturoznawców, medioznawców, historyków, socjologów i badaczy z różnych dyscyplin humanistyki do podjęcia interdyscyplinarnej dyskusji nad funkcjonowaniem gatunków filmowych w mediach audiowizualnych. W związku z nieustannymi zmianami w obrazie konstelacji gatunkowych, ideą, która nam przyświeca jest przyjrzenie się konwencjom gatunkowym w kontekście przekształceń jakim ulegają one we współczesnej kulturze audiowizualnej, a zwłaszcza filmach, telewizji oraz grach wideo.

Proponowane zagadnienia:

Gatunek jako proces
• kształtowanie gatunków filmowych,
• konstelacje gatunkowe w kinematografii różnych okresów,
• śmierć i odrodzenie gatunków filmowych w mediach audiowizualnych,
• trwałość i nietrwałość gatunków.

Łączenie gatunków
• różnorodność odmian gatunkowych w mediach audiowizualnych,
• refleksja nad hybrydami gatunkowymi w mediach audiowizualnych,
• klasyka kontra postmodernizm: strategie łączenia gatunków filmowych,
• „Hollywoodzki koktajl”: dominanty gatunkowe w filmach mainstreamowych.


Gra w gatunki
• ludologiczne i narratologiczne koncepcje gatunków w grach wideo,
• gry gatunkowe: horror, western, komedia, noir, musical
• synkretyzm gatunkowy w grach wideo: przypadek indie i serious games,
• wpływ wykorzystania konwencji gatunkowych na immersję użytkownika.

Gatunek a odbiorca
• gatunek a naród: relacja między narodem a tekstem,
• wpływ dystrybutorów filmowych i producentów gier wideo na kształtowanie się gatunków,
• pragmatyczna teoria Ricka Altmana: wpływ publiczności na kształtowanie się gatunków,
• gatunki a klasyfikacja wiekowa.


Podane tematy są jedynie propozycjami, czekamy na oryginalne pomysły i innowacyjne podejście do tematu. 

Termin nadsyłania wypełnionych formularzy zgłoszeniowych na adres gatunkiwmediach@gmail.com mija 4 maja 2018 roku. 
Formularze zgłoszeniowe dostępne są pod adresem: https://gatunkiwmediach.wordpress.com/contact/

Wystąpienia nie powinny trwać dłużej niż 20 minut. Prosimy, w razie możliwości, o nieczytanie referatów. Prezentacje multimedialne mile widziane.

Udział w konferencji dla uczestników i słuchaczy jest bezpłatny. Uczestnictwo bierne nie wymaga wcześniejszej rejestracji.

Planowana jest publikacja tomu pokonferencyjnego pod koniec roku 2018. Termin nadsyłania artykułów mija 15 września 2018.






Źródło:  https://gatunkiwmediach.wordpress.com/contact/

Aktualizacja:  2018-04-03 21:02:22