Obce\Inne
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Zapraszamy na trzecią konferencję z cyklu poświęconego Europie (nie ograniczonej do obszaru geograficznego), problemom tożsamości, wartości i komunikacji Europejczyków, kulturze zachodniej oraz cywilizacji technicznej.
W V wieku p.n.e. grecki historiograf Herodot opowiadał o mieszkańcach Bliskiego Wschodu i północnej Afryki. Obok opisu zwyczajów, zachowań, rozwiązań politycznych i koncepcji wojskowych można w „Dziejach” odnaleźć opis natury ludzkiej, ciekawości świata i potrzeby poznania innych, ale także niechęci wobec obcych. Leszek Kołakowski uważał, że otwartość, zdolność asymilowania nowych wyobrażeń, jest specyficzną cechą zachodniej cywilizacji i przestrzegał przed drzemiącym w niej niebezpieczeństwem rozmycia kulturowej tożsamości. Globalizacja i Internet otworzyły hipermarket idei i symboli. Rodzi się pytanie o możliwość katalogowania, etykietowania nowego. O możliwość wspólnego języka światowej komunikacji zastępującego języki obce. O pluralizm, splot i zanik reguł. O zastąpienie przestrzennego dystansu facebookową bliskością.
Gdy wojny religijne i agresja wobec obcych przeplatają się ze spotkaniami ekumenicznymi, biblijna przypowieść o miłosiernym Samarytaninie wskazuje kulturę uniwersalnej miłości bliźniego realizowanej poprzez gościnność, życzliwość, ale też bardziej radykalnie, aż po najwyższe poświęcenie... Absolutnie Nienazwany jest Bóg w teologii apofatycznej. Kantowska filozofia objawia niepoznawalność świata. Egzystencjaliści rozpoznają powszechną inność każdego; sytuacje graniczne (Carl Jaspers) są wyznaczone poprzez śmierć, cierpienie, walkę i winę. Emmanuel Levinas rozpatruje inność w kontekście etyki. Jürgen Habermas postuluje „uwzględnianie Innego” i otwarcie granic wspólnoty moralnej. Erving Goffman opisuje miejsca izolacji jako instytucje totalne. Stanisław Lem pyta o status ontologiczny „myślącej” maszyny i techniki.
Te i inne kwestie chcielibyśmy poddać analizie i interpretacji. Zapraszamy literaturoznawców, językoznawców, kulturoznawców, historyków, filozofów, teologów, socjologów, pedagogów specjalnych i psychologów do zabrania głosu w naszej interdyscyplinarnej dyskusji. Podobnie jak na poprzednie spotkania w sposób szczególny zapraszamy młodych naukowców, doktorantów.