Tropy literatury i kultury popularnej: między powtórzeniem a nowością


MINIONA -

Olsztyn

Szanowni Państwo!

Pragniemy zaprosić Państwa do Olsztyna na konferencję Tropy literatury i kultury popularnej: między powtórzeniem a nowością (10 – 11 kwietnia 2013). Tematyką nawiązujemy do sesji zorganizowanej przez Zakład Teorii Literatury IFP UWM w kwietniu 2011, której zwieńczeniem była publikacja pt. Mody w kulturze i literaturze popularnej (Universitas, Kraków 2011).

Przez pryzmat estetyki raz jeszcze chcielibyśmy przyjrzeć się kreacjom urynkowionym – produktom popkultury (m.in. gatunkom, zjawiskom, tematom, fabułom, postaciom, figurom znaczenia). Zamierzamy tropić ślady obecności popkultury w szeroko rozumianym uniwersum kulturowym i sposoby zawłaszczania przez nią „cudzych” obszarów. W popkulturze odzyskać/zutylizować/przetransformować można wszystko, zważywszy na labilność jej granic, „wszystkożerność” i „pasożytnictwo”.

Zależy nam na objęciu namysłem możliwie najszerszego spektrum wytworów popkultury, interesują nas też różnego typu eksplikacje, wśród nich również o charakterze genetycznym.

Chcemy, by na nowo przyjrzeć się stylom odzysku i odbioru. Wychodząc od ustaleń Michała Głowińskiego (Style odbioru) chcielibyśmy te wątki poprowadzić dalej, pytając m.in. o to, czy popkulturowe style odbioru umniejszają czy może rozszerzają (nadpisują) znaczenia?

Sytuując nasze przemyślenia w obszarze rozważań nad nowym/popkulturowym estetycznym ładem, pragniemy też zapytać o rzeczywistą (postulowaną?) wtórność odczytań, o aktualne tropy organizujące dyskurs nad popkulturą. Umieszczając refleksję badawczą pomiędzy rewolucją a ewolucją, proponujemy przypomnieć dawne i aktualne spostrzeżenia dotyczące popkultury, odtworzyć dawne ścieżki i sposoby analizy oraz interpretacji zjawisk 
z kręgu kultury popularnej (nie pomijając odczytań współczesnych). Proponujemy więc namysł nad zasadniczymi mechanizmami popkultury – recyklingiem i repetycją 
a pragnieniem nowości. Zależy nam też na rozważaniach ukazujących problem ewolucji 
w kulturze popularnej (i myśleniu o kulturze popularnej). Mile widziana jest refleksja 
o charakterze scalającym i syntetycznym.

Nasze zaproszenie kierujemy do lingwistów, literaturoznawców, kulturoznawców, medioznawców, socjologów, filozofów oraz przedstawicieli innych dyscyplin naukowych zainteresowanych m.in. poniższymi zagadnieniami:

  • Tropy znaczące w lekturze: mechanizmy konstruowania gatunku/fabuły/bohatera.
  • Mechanizmy i konsekwencje tworzenia zapotrzebowań na rozliczne „nowe estetyki”, m.in. „marki” czy też „logo”.
  • Reguły rządzące modą – jak coś i dlaczego staje się modne (filozofia mody).
  • Zasada kopii kopii – reprodukcja a masowa estetyka.
  • Współczesne sposoby definiowania, rozumienia i interpretacji zjawisk z kręgu popkultury.
  • Repetycja i negacja w popkulturze.
  • Przystosowanie się/transkodowanie tekstów z innych obszarów kulturowych np. japońskiego (manga, anime), indyjskiego (filmy „bollywood”).
  • Konstruowanie odbiorcy/odbioru.
    • Style czytania (pop)kultury: asocjacyjny, konotacyjny, rekonstruujący, kontekstowy.
    • Dawne a współczesne wizerunki pisarza. Pisarz jako znak towarowy.
    • Folklor/ludowość jako tropy odniesienia do tradycji.
    • Nowy gotycyzm jako trop wzniosłości w tekście.
    • Vintagesteam punk jako „nowy historyzm”.
    • Wyobraźnia w popkulturze jako tropy „nowej nostalgii” i formy społecznej praktyki.
    • Nowa (pop)edukacja – moda na pedagogizację mediów.





Aktualizacja:  2012-12-11 00:00:00