Dziecko w perspektywie trudnych sytuacji życiowych


MINIONA -

Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Dzieciństwo to czas, który powinien każdej jednostce kojarzyć się z radością
wynikającą z eksploracji świata fizycznego i społecznego, ze zdobywania znaczącego zasobu wiedzy o świecie, a także z satysfakcją płynącą z doskonalenia własnej aktywności poznawczej oraz społecznej. To również czas, który powinien być przepełniony miłością warunkującą wzrost, rozwój jednostki, zawierającą w sobie akceptację, zrozumienie, komunikację psychiczną, dobroć, troskę, czułość i opiekuńczość, preferującą w życiu wartości prometejskie, dającą poczucie bezpieczeństwa i własnej wartości.

Jednak dla wielu dzieci rzeczywistość ich dziecięcego świata nie jest szczęśliwa.
W ostatnich latach bowiem na skutek współczesnego stylu życia implikowanego przez przemiany społeczno – ekonomiczne wymagające ciągłego przystosowywania się do zmieniających się warunków, podejmowania się nowych, nierzadko nadmiernych, stresujących zadań i obowiązków, a także nastawienie na konsumpcję, ruchliwość, anonimowość życia, rozwój techniki skłaniający do spędzania wolnego czasu w izolacji od innych, jak i nasilenie się negatywnych zjawisk zagrażających rodzinie takich, jak: poszerzający się zakres biedy socjalnej, ubóstwa, bezrobocia, alkoholizmu, wzrastająca liczby rozwodów, konfliktów w rodzinie, długotrwała nieobecność jednego z rodziców (małżonków)
z powodu pracy zarobkowej za granicą, nastąpiło zwiększenie się liczby czynników powodujących sytuacje trudne w życiu dzieci.

[...]

Zapraszamy do interdyscyplinarnego pochylenia się nad współczesnym
dzieckiem, nad jego kłopotami egzystencjalnymi, by nie tylko skupić się na rodzajach sytuacji trudnych i ich następstw obecnych w życiu młodego pokolenia, ale i na edukacyjnych możliwościach dotyczących przygotowania go do ich pokonywania. Niniejszą problematykę proponujemy odnieść do podstawowych środowisk życia dziecka: środowiska rodzinnego, stanowiącego prymarny kontekst jego rozwoju oraz środowisk wtórnych, jakimi dla dziecka są środowisko przedszkolne, szkolne i rówieśnicze.
W założeniu konferencja ma stanowić płaszczyznę wymiany doświadczeń teoretyków i praktyków zajmujących się dzieckiem znajdującym się w sytuacjach dla niego niepomyślnych, niekorzystnych, zmagającym się z różnymi formami trudności.

Zaproszenie do uczestnictwa w konferencji skierowane jest więc do:

- pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, socjologów, lekarzy;
- przedstawicieli władz samorządowych;
- dyrektorów placówek edukacyjnych, nauczycieli;
- specjalistów zajmujących się kompensacją społeczną, profilaktyką wychowawczą, ratownictwem






Źródło:  http://www.wse.amu.edu.pl/dziecko.php

Aktualizacja:  2013-09-04 00:00:00