"Edukacja i zmiana - między możnością a iluzją" (z cyklu "Demokratyczne ścieżki edukacji "
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Sympozjum "Demokratyczne ścieżki edukacji" organizowanym przez Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Hasło przewodnie spotkania brzmi: "Edukacja i zmiana – między możnością a iluzją”. Będzie to już trzecie Sympozjum, którego tematyka nawiązuje do procesu demokratyzacji i przemian edukacyjnych w szerokiej i wielokierunkowej refleksji pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej i filozoficznej. Do tej pory rozważania dotyczyły kolejno zagadnień: „Demokracja w teorii pedagogicznej i praktyce edukacyjnej” oraz „Edukacja w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego”.
Tym razem zapraszamy Państwa do dyskusji nad kategorią zmiany w edukacji, dla edukacji i przez edukację. Celem sympozjum jest prezentacja opinii, poglądów, stanowisk odnoszących się do problematyki dokonanych, dokonujących się i oczekujących na dokonanie zmian w procesach edukacyjnych. Edukacja i zmiana zanurzone są w rzeczywistości społecznej i kulturowej. Owa rzeczywistość nieustannie kształtuje obraz edukacji, ale i edukacja stanowi źródło ewolucji zjawisk społeczno-kulturowych. Czasem trudno dostrzec racjonalne przesłanki, prawdziwą potrzebę i intencje zmian. Autentyczność miesza się z pozorowaniem; dążenie do zmiany napotyka na lęki, frustracje, niepokoje. Zmiana towarzyszy nieustannie wszystkim uczestnikom edukacji. Zachęcamy Państwa do twórczych poszukiwań badawczych i rozpraw teoretycznych, które pozwolą odnaleźć odpowiedzi na następujące pytania:
I. Czym jest zmiana edukacyjna i od czego/kogo zależy?
-Jakie czynniki warunkują zmianę? Które elementy hamują zmiany, a które je stymulują?
-W jaki sposób przemiany społeczne i kulturowe wpływają na zakres i przebieg zmian w edukacji?
-Jak wprowadzać zmiany, aby były adekwatne do potrzeb i korzystne dla uczestników edukacji?
-Jakie są podmiotowe źródła zmiany? Kto i dlaczego powinien inicjować zmiany w edukacji?
-Kto i w jaki sposób powinien być odpowiedzialny za zmiany w edukacji? Kto dzisiaj odpowiada za zakres i przebieg zmian?
II. O jaką zmianę chodzi?
-Co warto zmieniać w edukacji i dlaczego? Które obszary edukacji wymagają zmian?
-Jakie zmiany są potrzebne? Jaki powinien być ich kierunek i sens?
-Do jakich zjawisk i problemów społeczno-kulturowych powinna przygotowywać współczesna edukacja?
-Co powinno być wymiernym i/lub niewymiernym efektem edukacji pod względem społecznym i kulturowym ?
-Czy i jak powinien zmieniać się system wartości w edukacji?
III. Co i jak zmienia się w edukacji?
-Jakie zmiany dokonują się w edukacji? Czy dokonują się rzeczywiście? Czy mają charakter zmian rozwojowych, czy raczej wprowadzają chaos i dezorientację?
-Które zmiany sprzyjają rozwojowi edukacji, a które są oznaką działań pozornych?
-Które zmiany realizują „sztuczne” potrzeby edukacyjne i społeczne?
-Jak zmieniają się postawy uczestników edukacji? W jakim stopniu edukacja wpływa na zmianę postaw uczniów, nauczycieli, rodziców? Jak zmianie edukacji towarzyszy zmiana wartości?
-Jak zmieniają się dyspozycje społeczne i kulturowe uczestników edukacji – uczniów, nauczycieli, rodziców?