"Edukacja i zmiana - między możnością a iluzją" (z cyklu "Demokratyczne ścieżki edukacji "


MINIONA -

online
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w Sympozjum "Demokratyczne ścieżki edukacji" organizowanym przez Instytut Nauk Humanistycznych i Społecznych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Hasło przewodnie spotkania brzmi: "Edukacja i zmiana – między możnością a iluzją”. Będzie to już trzecie Sympozjum, którego tematyka nawiązuje do procesu demokratyzacji i przemian edukacyjnych w szerokiej i wielokierunkowej refleksji pedagogicznej, psychologicznej, socjologicznej i filozoficznej. Do tej pory rozważania dotyczyły kolejno zagadnień: „Demokracja w teorii pedagogicznej i praktyce edukacyjnej” oraz „Edukacja w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego”.

Tym razem zapraszamy Państwa do dyskusji nad kategorią zmiany w edukacji, dla edukacji i przez edukację. Celem sympozjum jest prezentacja opinii, poglądów, stanowisk odnoszących się do problematyki dokonanych, dokonujących się i oczekujących na dokonanie zmian w procesach edukacyjnych. Edukacja i zmiana zanurzone są w rzeczywistości społecznej i kulturowej. Owa rzeczywistość nieustannie kształtuje obraz edukacji, ale i edukacja stanowi źródło ewolucji zjawisk społeczno-kulturowych. Czasem trudno dostrzec racjonalne przesłanki, prawdziwą potrzebę i intencje zmian. Autentyczność miesza się z pozorowaniem; dążenie do zmiany napotyka na lęki, frustracje, niepokoje. Zmiana towarzyszy nieustannie wszystkim uczestnikom edukacji. Zachęcamy Państwa do twórczych poszukiwań badawczych i rozpraw teoretycznych, które pozwolą odnaleźć odpowiedzi na następujące pytania:

I.                    Czym jest zmiana edukacyjna i od czego/kogo zależy?

-Jakie czynniki warunkują zmianę? Które elementy hamują zmiany, a które je stymulują?

-W jaki sposób przemiany społeczne i kulturowe wpływają na zakres i przebieg zmian w edukacji?

-Jak wprowadzać zmiany, aby były adekwatne do potrzeb i korzystne dla uczestników edukacji?

-Jakie są podmiotowe źródła zmiany?  Kto i dlaczego powinien inicjować zmiany w edukacji?

-Kto i w jaki sposób powinien być odpowiedzialny za zmiany w edukacji?  Kto dzisiaj odpowiada za zakres i przebieg zmian?

II.                  O jaką zmianę chodzi?

-Co warto zmieniać w edukacji i dlaczego? Które obszary edukacji wymagają zmian?

-Jakie zmiany są potrzebne? Jaki powinien być ich kierunek i sens?

-Do jakich zjawisk i problemów społeczno-kulturowych powinna przygotowywać współczesna edukacja?

-Co powinno być wymiernym i/lub niewymiernym efektem edukacji pod względem społecznym i kulturowym ?

-Czy i jak powinien zmieniać się system wartości w edukacji?

III.                Co i jak zmienia się w edukacji?

-Jakie zmiany dokonują się w edukacji? Czy dokonują się rzeczywiście? Czy mają charakter zmian rozwojowych, czy raczej wprowadzają chaos i dezorientację?

-Które zmiany sprzyjają rozwojowi edukacji, a które są oznaką działań pozornych?

-Które zmiany realizują „sztuczne” potrzeby edukacyjne i społeczne?

-Jak zmieniają się postawy uczestników edukacji? W jakim stopniu edukacja wpływa na zmianę postaw uczniów, nauczycieli, rodziców? Jak zmianie edukacji towarzyszy zmiana wartości?

-Jak zmieniają się dyspozycje społeczne i kulturowe uczestników edukacji – uczniów, nauczycieli, rodziców?






Źródło:  http://pwszplock.pl

Aktualizacja:  2014-01-13 00:00:00