GORSZEnie w językoznawstwie, (glotto)dydaktyce polonistycznej, kulturze, literaturze i mediach
Dziekan Wydziału Filologicznego oraz Dyrekcja Instytutu Filologii Polskiej
Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie
serdecznie zapraszają do udziału
w Międzynarodowej Konferencji Naukowej
GORSZEnie
w językoznawstwie, (glotto)dydaktyce polonistycznej, kulturze, literaturze i mediach,
która odbędzie się 27-28 października 2011 r.
w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
W zeszłym roku proponowaliśmy Państwu wspólne poszukiwania nowych horyzontów językoznawstwa stosowanego – w tym chcielibyśmy zachęcić Państwa do rozważań sytuujących się w obszarze szeroko pojętej „humanistyki peryferyjnej”. Zapraszamy zatem do przygotowania wystąpień dotyczących poniżej zarysowanych problemów.
MODUŁ I – JĘZYKOZNAWSTWO I TRANSLATORYKA
- Czy możemy mówić o istnieniu w językoznawstwie „lepszych” i „gorszych” tematów? Czy badacz dokonujący analizy np. gwary więziennej wykonuje pracę tej samej rangi, co językoznawca ekscerpujący materiał z różnego rodzaju słowników czy przyglądający się językowi tekstów literackich?
- Czy w ogóle sugestia, że da się wydzielić dziedzinę określoną jako „językoznawstwo peryferyjne”, jest zasadna?
- Jak językowo skonstruowane jest gorszenie? W stronę językowego obrazu gorszenia
- Z jakimi konwencjami tabuizacyjnymi mamy do czynienia w tekstach kultury?
- Czy język współczesnej młodzieży może tylko gorszyć, jak chcą niektórzy?
- „słowa zostały zużyte/ przeżute jak guma do żucia (…) osłabione przez polityków/ służą do wybie-lania/ zębów/ do płukania jamy ustnej” – czy myśl Tadeusza Różewicza z wiersza Słowa znajduje potwierdzenie? Czy dzisiejszy język jest rzeczywiście „gorszy”?
- Czy w pracy tłumacza istnieją „gorsze” teksty, z którymi musi się zmierzyć?
- Jak przetłumaczyć zgorszenie? Jak tłumacz radzi sobie np. z przełożeniem wulgaryzmów?
MODUŁ II – (GLOTTO)DYDAKTYKA POLONISTYCZNA I LOGOPEDIA
- Które zagadnienia i tematy uznaliby Państwo za „gorsze”, szczególnie trudne z punktu widzenia dydaktyki i glottodydaktyki języka polskiego?
- W pracy z którymi grupami narodowościowymi lektor języka polskiego napotka na największe problemy metodyczne?
- Czy szkolnictwo polonijne da się podzielić na „lepsze” i „gorsze”? Czy pracę w szkołach na Wschodzie można zaliczyć do tej mniej atrakcyjnej?
- Które problemy logopedyczne wydają się owymi „gorszymi” z punktu widzenia terapeuty?
- Co należy czynić, by dzieci i dorośli z dysleksją na lektoratach języków obcych nie czuli się „gorsi”?
- Jak lektor języka polskiego uczy obcokrajowców o gorszeniu, innymi słowy: w jaki sposób istnieją na zajęciach z cudzoziemcami tematy tabu?
- Jak na lekcjach języka polskiego rozmawia się o gorszeniu – czy są podejmowane tematy tabu?
- Audiobooki – „gorsze” czytanie?
- Oburęczność od urodzenia – jaki wpływ na rozwój intelektualny dziecka ma posługiwanie się klawiaturą (wykorzystanie zarówno prawej, jak i lewej ręki)?
- Wykład bez prezentacji multimedialnej – „gorszy” wykład?
MODUŁ III – KULTURA, LITERATURA I MEDIA
- Jak reklama (czy szeroko pojęta popkultura) wykorzystuje kategorię gorszenia?
- World Press Photo – gorszące epatowanie ludzkim cierpieniem?
- Sztuka gorszeniem podszyta
- Polska kultura na europejskim poziomie? „Gorsze”, bo polskie?
- Czy „gendery” jeszcze kogoś gorszą?
- „Fucking & shocking”, czyli jak przykuć uwagę odbiorcy…
- Gorszenie jako (tani?) chwyt we współczesnych tekstach kultury
- Poetyka gorszenia
- Literatura na usługach gorszenia – gorszenie na usługach literatury
- Stare media – „gorsze” media?
- Ponarzekajmy na internet… A może jednak niekoniecznie?
- „(…) nie tylko pornografia, ale wszelkie formy poważnej sztuki i wiedzy – inaczej mówiąc wszelkie formy prawdy – są podejrzane i niebezpieczne” – dowody potwierdzające słuszność tezy Susan Sontag
Lista tematów, które wiązać się mogą z „GORSZEniem”, nie jest oczywiście zamknięta. Zachęcamy Państwa do formułowania własnych propozycji problemów, którym chcieliby Państwo poświęcić uwagę.
Zgłoszenia prosimy nadsyłać pocztą elektroniczną do 18.09.2011 r. na adres:
gorszenie_konferencja@interia.pl.
W formularzu zgłoszeniowym prosimy zawrzeć kilkuzdaniowe (100-150 słów) streszczenie Państwa referatu. Opłata konferencyjna wynosi: 300 zł.
Opieka naukowa Konferencji:
prof. dr hab. Elżbieta Rudnicka-Fira,
prof. dr hab. Bogusław Skowronek
Organizacja Konferencji:
mgr Agnieszka Jasińska,
mgr Joanna Paździo
O zakwalifikowaniu referatu do udziału w Konferencji organizatorzy poinformują Państwa drogą elektroniczną lub telefonicznie do 23.09.2011 r.
Wszelkie pytania związane z organizacją i przebiegiem konferencji prosimy kierować na powyżej wskazany adres poczty elektronicznej bądź pod numery telefonu: 0 694 593 874 (Joanna Paździo) lub 0 503 133 835 (Agnieszka Jasińska).
Szczegółowe informacje zostaną Państwu przesłane w kolejnym komunikacie, po zgromadzeniu zgłoszeń.