Historie z życia odebrane, czyli wszystko co zabiera nam zabijanie, mordowanie oraz czasu przemijanie


MINIONA -

On-line (Google Meet)
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Człowiek ma możliwość (mniej lub bardziej) działania od swoich narodzin do śmierci. Część religii daje nam oczywiście wiarę w życie po śmierci, a niekiedy nawet jeszcze przed narodzinami. Jednak w większości wierzeń to działanie przed zakończeniem ziemskiej wędrówki jest kluczowe i unikatowe. Np. w chrześcijaństwie życie po śmierci stanowi nagrodę bądź karę za uczynki doczesne i, niezależnie od czynów po śmierci, wyroku tego zmienić nie będzie można. Kwestia działania odgrywa również szczególną rolę w światopoglądzie, który za kres istnienia człowieka uznaje biologiczną śmierć. Działanie, a więc i sam człowiek, kończy się wraz z ustaniem czynności naszego organizmu. Stąd niezależnie od przekonań, które żywimy, wydaje się, że powinniśmy doceniać możliwość „zagrania utworu do końca”. Tym samym wszelkie formy przedwczesnej śmierci wydają się stanowić formę gwałtu na kruchej strukturze ludzkiego życia. Morderstwo, samobójstwo, choroba, nieszczęśliwy wypadek, ale także wojny i masowe ludobójstwa (nie dość wspomnieć, że w nazistowskich obozach koncentracyjnych zginęło około 11 milionów ludzi, zaś reżimy komunistyczne w XX wieku wymordowały bądź doprowadziły do śmierci – według różnych szacunków – 85-100 milionów ludzi). Znaczy to, że wielu milionom istnień ludzkich nie było dane w pełni przeżyć swojego życia z powodu „zabijania, mordowania oraz czasu przemijania”. W kontekście woli życia, jaką posiada każdy człowiek, jest to niezwykle tragiczne zjawisko. Podobnie kwestia ta ma się w dłuższej perspektywie z winy czasu, który doprowadzał cywilizacje i kultury do (przedwczesnego) upadku – kiedy jedni mogli doświadczyć życia w czasach rozkwitu, inni musieli mierzyć się z walącym na głowy systemem społecznym.
Innymi słowy chcielibyśmy poświęcić jedną z naszych konferencji wszystkim kwestiom związanym z przedwczesnym odbieraniem bądź traceniem życia nie tylko w kontekście biologicznej śmierci, ale także zaprzepaszczonych szans na rozwój – czy to swojego, czy to życia innych.

➡️ TEMATYKA KONFERENCJI
Chętnie wysłuchamy wystąpień dotyczących między innymi:
✅ ludobójstw, masowych morderstw, czystek etnicznych/rasowych/narodowościowych,
✅ ofiar wojennych,
✅ obozów koncentracyjnych/łagrów i życia obozowego,
✅ morderstw znanych i ważnych osobistości, które miały daleko idące reperkusje,
✅ historii seryjnych morderców,
✅ kwestii związanych z samobójstwami (nie)znanych ludzi,
✅ aspektów przedwczesnej śmierci oraz zabijania w kulturze i sztuce,
✅ religijnego kontekstu (rytualnego) zabijania,
✅ zabójstw/mordów w polityce,
✅ zabijania w imię nauki,
✅ kary śmierci i jej etyczno-moralnych znaczeń,
✅ zmiany podejścia do zabijania na przestrzeni dziejów (np. w kontekście praw człowieka),
✅ form poświęcania życia/męczeństwa w (nie)słusznych sprawach,
✅ czasu jako środka przyczyniającego się do upadku państw, kultur czy cywilizacji,
✅ strachu i lęków związanych ze zbliżającą się katastrofą, która doprowadza ludzi do zmiany podstawowego zachowania,
✅ przemijania jako formy "zabijania" ludzkiej kreatywności i woli działania.

Jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje badawcze związane z tematyką konferencji.

➡️ KOGO ZAPRASZAMY?
Do udziału w konferencji zapraszamy osoby związane z historią, socjologią, kulturoznawstwem, literaturoznawstwem, antropologią kulturową, naukami o mediach, naukami o sztuce, filologią, teologią, filozofią, psychologią, politologią oraz pozostałymi naukami humanistycznymi i społecznymi. Do udziału zachęcamy:
✅ studentów;
✅ doktorantów;
✅ pracowników naukowych;
✅ osoby spoza środowiska akademickiego.

➡️ TERMINY
✅ przyjmowanie zgłoszeń: do 29 stycznia 2020;
✅ informacja o kwalifikacji zgłoszeń: do 2 lutego 2020;
✅ konferencja: 22-23 lutego 2020 (liczba dni zależeć będzie od liczby zgłoszeń;
✅ nadsyłanie tekstów: do 30 marca 2020 roku (przez formularz https://forms.gle/rMeDCQJbwPq7V8426)

➡️ ZGŁOSZENIA
W celu zgłoszenia udziału należy wypełnić formularz zgłoszeniowy dostępny pod linkiem: https://forms.gle/4XwePZUb9DzXJfMQ7
Do 2 lutego 2020 zostaną wysłane maile zwrotne z informacją o przyjęciu bądź odrzuceniu zgłoszenia.
Przewidziany czas wystąpienia to 15 minut.

➡️ OPŁATA KONFERENCYJNA
Opłata konferencyjna wynosi 315 zł i obejmuje materiały konferencyjne, catering, obiad oraz publikację rozdziału w recenzowanej monografii naukowej w wersji elektronicznej.

Informacja o numerze konta zostanie wysłana wybranym osobom po informacji o przyjęciu i zakwalifikowaniu zgłoszenia.

Faktury będą wystawiane na życzenie uczestników (należy wypełnić pole w formularzu zgłoszeniowym).

Udział bierny (bez wygłoszenia referatu, zaświadczenia oraz udziału w publikacji) jest bezpłatny.

➡️ PUBLIKACJA
Elektroniczna monografia z ISBN będzie recenzowana oraz dystrybuowana m.in. w Google Books, Google Play, na eBayu i Amazonie, a także w ogólnopolskich księgarniach internetowych (w tym w księgarni PWN). Więcej informacji: www.amorfati-journal.com/dystrybucja

Autorzy wydanych rozdziałów będą mieli pełne prawo udostępniać je w dowolnym miejscu, w tym w uczelnianych repozytoriach oraz na swoich kontach Academia.edu oraz Researchgate.net w postaci pliku pdf.

➡️ KONTAKT
W przypadku dodatkowych pytań zachęcamy również do przesyłania wiadomości na nasz adres kontaktowy:
fundacjaddkk.warszawa@gmail.com






Źródło:  http://www.amorfati-journal.com

Aktualizacja:  2020-02-03