SEN. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4
Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi z przyjemnością zaprasza na czwartą edycję międzynarodowej konferencji naukowej nikej. Tematem przewodnim tegorocznej edycji konferencji będzie
SEN. Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Tegoroczna edycja konferencji odbędzie się w dniach 4-5 kwietnia 2020 r. (sobota - niedziela) w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
"Doszedłem do przerażającego wniosku, że w klasie moja rola jest decydująca. To moje osobiste podejście tworzy klimat. To mój codzienny nastrój wpływa na atmosferę. Jako nauczyciel posiadam moc decydowania o tym, czy życie dziecka będzie szczęśliwe czy nieszczęśliwe. Mogę być narzędziem tortur lub narzędziem inspiracji. Mogę upokorzyć lub wyleczyć. We wszystkich sytuacjach to moja reakcja decyduje o tym, czy kryzys zostanie eskalowany czy zażegnany, a dziecko uczłowieczone lub odczłowieczone." (Haim G. Ginnott (1993) Teacher and Child)
O trudnościach w uczeniu się powiedziano już wiele, lecz wydaje się, że to wciąż za mało, byśmy mogli z ulgą stwierdzić, że potrzeby uczniów, którzy doświadczają trudności szkolnych są ponad wszelką wątpliwość zabezpieczone.
Tegoroczną konferencję rozpoczniemy od doniesień badawczych w zakresie neurobiologii dysleksji rozwojowej, by następnie otworzyć dyskusję na temat roli nauczyciela w edukacji ucznia SEN (ang. special educational needs). Wierzymy, że obok skutecznych narzędzi dydaktycznych, to interpretacja tych trudności przez nauczyciela, jego postawa i zasoby emocjonalne, mogą mieć wpływ na kształt edukacji uczniów z trudnościami. Przyjrzymy się także pozytywnym praktykom edukacyjnym, które przekuwają wyzwania uczniów w sukcesy.
Głównym celem konferencji jest dyskusja na temat obecnej edukacji z perspektywy ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Lecz spojrzymy także na trudności szkolne z perspektywy osoby dorosłej, która opowie o ich konsekwencjach, jeśli chodzi o wybór ścieżki zawodowej. Ponadto, poruszymy temat neurozróżnicowania, motywacji i niechęci do nauki, która, między innymi, może być wtórnym symptomem stresu szkolnego. W związku z tym, chcielibyśmy zaprosić przedstawicieli społeczności akademickiej (w szczególności pedagogów, psychologów i językoznawców), praktyków pracujących w różnych obszarach edukacji, oraz wszystkich zainteresowanych tą tematyką do zgłaszania prezentacji.
Tegoroczna tematyka konferencji obejmuje następujące zagadnienia:
Dysleksja rozwojowa
Dyspraksja
Dyslkalkulia
Specyficzne zaburzenie językowe (SLI)
Aspekty terapii logopedycznej
Autyzm i Zespół Aspergera
Zaburzenia uwagi (ADHD/ADD)
Zaburzenia lękowe
Neurozróżnicowanie
Motywacja
Prokrastynacja
Inne propozycje powiązane tematycznie również zostaną wzięte pod uwagę.
GOŚCIE PLENARNI
Do tej pory udział w konferencji potwierdzili następujący specjaliści z zakresu pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych:
Rod Nicolson jest psychologiem, kierownikiem Wydziału Psychologii na Edge Hill University, w Wielkiej Brytanii. Od lat prowadzi badania w zakresie uczenia się. W zakresie jego zainteresowań pozostają kognitywistyka, neuronauki i emocje. Badania Profesora Nicolsona przyczyniły się do naszego zrozumienia dysleksji w ponad 100 publikacjach. Jedna z jego najnowszych prac „Dysleksja pozytywna” koryguje obecny nacisk na dysleksję jako zaburzenia, koncentrując się na mocnych stronach i zaletach.
Angela Fawcett jest wiodącym międzynarodowym badaczem zaburzeń rozwojowych i zaburzeń uczenia się. Jej podejście jest interdyscyplinarne – od rozwoju dziecka, przez badania przesiewowe, trudności w przyswajaniu języka obcego, po neuronauki. Jej zainteresowania badawcze na Uniwersytecie Sheffield obejmują znaczenie „mowy wewnętrznej” w rozwoju umiejętności czytania i pisania u małych dzieci, neurobiologiczne podstawy trudności w nauce, identyfikację dzieci „ryzyka” dysleksji.
Grażyna Krasowicz-Kupis jest psychologiem, logopedą, specjalistą w zakresie diagnozy psychologicznej oraz zaburzeń neurorozwojowych związanych z językiem i komunikacją pisemną. Kierownik Katedry Psychologii Edukacyjnej i Diagnozy Psychologicznej. Dyrektor Instytutu Psychologii na UMCS w Lublinie. Członek Honorowy Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Marcin Szczerbiński jest psychologiem, absolwentem Uniwersytetu Jagiellońskiego i University College Cork. Wykładowca Szkoły Logopedii Uniwersytetu w Sheffield oraz Szkoły Psychologii Stosowanej Uniwersytetu w Cork. Chce zrozumieć, co utrudnia dzieciom rozwój i naukę oraz co im w tym rozwoju i nauce może pomóc. Członek honorowy Polskiego Towarzystwa Dysleksji.
Anne Margaret Smith jest starszym wykładowcą TESOL na University of Cumbria. Specjalistka w zakresie dysleksji. Obecnie redaguje ELT well, aby połączyć najlepsze praktyki z dwóch dziedzin wsparcia ELT i SEN, oferując materiały i szkolenia dla nauczycieli, a także zapewniając specjalistyczne nauczanie uczniom SEN. Niedawno odegrała kluczową rolę w tworzeniu nowego IATEFL SIG: Inclusive Practices i SEN; obecnie jest koordynatorem tej grupy.
JĘZYK KONFERENCJI
Ze względu na międzynarodowy charakter konferencji ale również udział specjalistów z kilku dyscyplin (językoznawstwo, pedagogika, psychologia), językiem konferencji będzie język angielski oraz język polski.
ABSTRAKTY WYSTĄPIEŃ
Zapraszamy do przesyłania abstraktów wystąpień:
Ø referat (20 minut + 10 minut na dyskusję)
Ø plakat
w języku polskim lub angielskim na adres: nikej@ahe.lodz.pl do 16 lutego 2020 r.
Abstrakt o długości od 200 do 250 słów, wraz z tytułem artykułu, imieniem i nazwiskiem uczestnika, adresem e-mail i afiliacją prosimy zawrzeć w formularzu zgłoszeniowym.
Uczestnicy zostaną poinformowani e-mailem o zaakceptowaniu ich abstraktów do 23 lutego 2020 roku.
REJESTRACJA I OPŁATA KONFERENCYJNA
Uczestnicy konferencji powinni zarejestrować się oraz wnieść opłatę konferencyjną w wysokości 400 PLN (100 EUR) w terminie do 8 marca 2020 r.
Opłata konferencyjna obejmuje obiady, przerwy kawowe, materiały konferencyjne oraz koszt publikacji.
Informacje dotyczące szczegółów płatności zostaną podane na stronie internetowej konferencji: nikej.ahe.lodz.pl.
PUBLIKACJA
Wybrane referaty przedstawione podczas konferencji zostaną opublikowane w recenzowanej monografii w 2021r.
Szczegółowe wytyczne dotyczące publikacji zostaną do Państwa przesłane po akceptacji abstraktu wystąpienia.
Termin nadsyłania gotowych artykułów (rozdziałów w monografii) upływa 30 września 2020 r.
MIEJSCE KONFERENCJI
Konferencja odbędzie się w budynku Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905r. nr 52 (budynek H).
W przypadku pytań lub dodatkowych informacji, bardzo prosimy o kontakt:
nikej@ahe.lodz.pl
Komitet organizacyjny:
prof. nadzw. dr hab. Joanna Satoła-Staśkowiak
dr Patrycja Ostrogska
dr Ola Majchrzak
dr Eliza Pilarz
dr Izabella Michałowska-Wieczorek
mgr Ewa Witanowska