The 4th International Conference “Aesthetic Energy of the City - URBAN IMAGES


MINIONA -

Instytut Filozofii UŁ
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Celem konferencji jest usystematyzowanie wiedzy na temat roli obrazów w mieście. Sądzimy, że myślenie o mieście w kategorii obrazów - zarówno „naturalnych” krajobrazów, jak i ekranów wizualnych - jest bardzo pożądane. Miasta zawsze były wypełnione mniejszymi lub większymi formami sztuki tradycyjnej (plakaty, dekoracje ścienne), a także sztuką uliczną (mniej lub bardziej radykalne interwencje). Niektóre punkty widokowe, z których można podziwiać panoramę miasta, to najważniejsze atrakcje turystyczne (zamiast najciekawszych miejsc). Niestety wizerunki miast są często redukowane do obrazów, które nie są dla nich zbyt fortunne ... Chcemy zbadać wzajemne relacje między miastem i jego obrazami: tymi stworzonymi dla miasta i utrwalającymi tożsamość miasta.

TEMATY
• rodzaje obrazów miejskich: artefakty, krajobrazy, mapy, zdjęcia lotnicze, przypadkowe zdjęcia, ekrany, reklamy, scenografie wydarzeń itp.
• gatunki sztuki w mieście: plakat, street art, mural, fresk, sgraffito itp.
• kształt miasta i jego dominanta wizualna: pionowa (np. najwyższy budynek…), pozioma (np. widoki panoramiczne), symboliczna (np. dominanty architektoniczne, rzeźbiarskie)
• utracone symbole miast (ludzie, zabytki, zieleń, rzeki itp.)
• celowe i nieintencjonalne krajobrazy miejskie
• przyroda jako obraz miasta
• miasto jako reklama: miejsca stworzone specjalnie jako obrazy do rozpowszechniania
• zmiany, które zostały wprowadzone w naszych miastach dzięki obrazom utrwalonym w sztuce

• sztuka, która potrafi zmienić wizerunek miasta
• problemy konserwatorskie obrazów miejskich
• obrazy miast w ujęciu Urban Explorers

Time has come to systematize knowledge about the role of images in the city. We believe that thinking about the city in the category of images – both ‘natural’ landscapes and visual screens – is highly desirable. Cities have always been filled with smaller or bigger forms of fundamentally traditional art (posters, wall decorations), as well as street art (more or less radical interventions). Some viewpoints, from which one can admire the city panorama, are top tourist attractions (instead of the most interesting places). Unfortunately, cities are often presented through a reduced number of images that are not very fortunate for them… We want to examine the mutual relations between the city and its images: those created for the city and those consolidating the city identity.

AIMS
Time has come to systematize knowledge about the role of images in the city. We believe that thinking about the city in the category of images – both ‘natural’ landscapes and visual screens – is highly desirable. Cities have always been filled with smaller or bigger forms of fundamentally traditional art (posters, wall decorations), as well as street art (more or less radical interventions). Some viewpoints, from which one can admire the city panorama, are top tourist attractions (instead of the most interesting places). Unfortunately, cities are often presented through a reduced number of images that are not very fortunate for them… We want to examine the mutual relations between the city and its images: those created for the city and those consolidating the city identity.

TOPICS
• types of urban images: artifacts, landscapes, maps, aerial photos, random photos, screens, advertising, set design for events etc.
• art genres in the city: poster, street art, mural, fresco, sgraffito etc.
• shapes of cities and their visual dominants: vertical (the biggest…, the highest…), horizontal (e.g. panoramic views), symbolic (e.g. architectural, sculptural dominants)
• lost symbols of cities (people, historical monuments, greenery, rivers etc.)
• intentional and unintentional city landscapes
• nature as an urban image
• city as advertising: places created especially for spreadable images
• changes that have been made in our cities thanks to images recorded on paintings
• art that is able to change the image of a city
• conservation problems of urban images
• city images by urban explorers






Źródło:  http://aecity.uni.lodz.pl

Aktualizacja:  2020-01-10