Bezinteresowność w mediach – interesowne media Disinterestedness in Media – Self-Goals Oriented Media


MINIONA -

Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
Częstochowa, ul. Zbierskiego 2/4

Współczesne media posiadają ogromny potencjał oddziaływania na ludzi w wymiarzeWspółczesne media posiadają ogromny potencjał oddziaływania na ludzi w wymiarzeindywidualnym i społecznym. Skala i jakość tego oddziaływania zależy od przekazywanychprzez nie wartości oraz od jakości i wartości samych mediów. Dlatego postrzeganie mediówi całej przestrzeni komunikacji społecznej przez pryzmat wartości jest nie tylko naukowobadawcząpowinnością, ale stanowi konieczność dla naprawy i poprawy jakości współczesnejmediosfery, szczególnie po to, by media nie przyczyniały się do hamowania rozwojuspołeczności i szkodzenia integralnemu dobru człowieka. Jedną z ważnych wartości w mediach jest bezinteresowność. Szkoda, że ta wartość wprzestrzeni mediów i komunikacji społecznej bywa coraz częściej ironizowana, marginalizowanaczy wręcz z niej eliminowana. Brak poważnego traktowania bezinteresowności pozbawiaświat mediów najbardziej ludzkiego wymiaru. Bezinteresowność bowiem odsłania wmediach coraz częściej zapoznawane postawy i działania, takie jak: wzajemne obdarowanie,szlachetne intencje i motywacje przekazu, powołanie i misję dziennikarską, priorytet dobraodbiorcy, nieinteresowną afirmację osób obecnych w mediosferze. Bez uwzględnienia człowiekazdolnego do bezinteresowności nie można w ogóle mówić o ludzkim charakterze procesówkomunikacji społecznej. Współczesna komunikacja medialna funkcjonuje w różnego typu uwarunkowaniachspołeczno-ekonomicznych, w których elementy komercji i ideologii stają się coraz bardziejjednym z głównych wyznaczników jej charakteru i jakości, czyniąc z mediów narzędzia interesownych:komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań. Badawcza konfrontacjaanaliz bezinteresowności jako koniecznej wartości w mediach z analizą tendencji interesownychdziałań medialnych wydaje się być interesującą badawczo i poznawczo powinnością. W czasie tegorocznej XVI Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie, BezinteresownośćW czasie tegorocznej XVI Konferencji Naukowej Etyki Mediów w Krakowie, Bezinteresownośćw mediach – interesowne media (Disinterestedness in Media – Self-Goals OrientedMedia), w dniach 18-19 maja 2022 roku, będziemy analizować z różnych perspektywmedioznawczych, między innymi, następujące problemy:

 

  •  potrzeba bezinteresowności w interesownym świecie,
  •  bezinteresowność jako wartość w komunikowaniu interpersonalnym i komunikacji społecznej,
  •  etyczna troska o zasadę: media dla człowieka, a nie człowiek dla mediów,
  •  priorytet dobra odbiorcy jako wyznacznik bezinteresowności,
  •  bezinteresowność w postrzeganiu dziennikarstwa jako misji i zawodu zaufania publicznego,
  •  etyczna konieczność nieinteresownej afirmacji osób obecnych w mediosferze,
  •  pytania o możliwość bezinteresownych mediów,
  •  media jako narzędzia interesownych komercyjnych, politycznych i ideologicznych działań,
  •  intencje i motywacje przekazu w social media,
  •  pytanie o jakość działań influencerów - bezinteresowność porad czy interesowność komercyjna,
  •  bezinteresowność czy interesowność w języku mediów,
  •  interesowność w sieci algorytmów i sztucznej inteligencji,
  •  interesowna natura reklamy – granice perswazji dla dobra człowieka,
  •  interesowna komercjalizacja i marketing wartości w reklamie i public relations,
  •  interesowność działań public relations – z dylematy etycznymi czy bez nich,
  •  opinia publiczna – bezinteresowność badań i interesowność kształtowania,
  •  pytania o jakość interesowności odbiorców mediów,
  •  interesowność jako wartość w zarządzaniu mediami.





Źródło:  http://etykamediow.pl/index.php/pl/

Aktualizacja:  2022-03-16 01:06:48