VII Ogólnopolska Konferencja Naukowa "Praktyki wobec zwierząt w XXI wieku. Oddajmy głos rybom."


MINIONA -

Online

Organizowana cyklicznie, coroczna ogólnopolska konferencja naukowa, na którą Państwa zapraszamy, ma na celu podejmowanie interdyscyplinarnej refleksji nad relacjami ludzko-nie-ludzkimi. Nadrzędną wartością przyświecającą organizatorkom i organizatorom jest tworzenie możliwości wymiany poglądów naukowcom, aktywistom, działaczom społecznym, artystom i innym osobom zainteresowanym dobrostanem zwierząt. 

Łączymy perspektywy – abolicjonistyczną i welferystyczną, wierząc, że każdy najmniejszy gest ma wartość, jeśli ostatecznie przyczynia się do podnoszenia dobrostanu zwierząt, rozumianego jako możliwość zaspokajania potrzeb wynikających ze specyfiki każdego organizmu. 

Chcemy, aby w naszych konferencjach brały udział osoby naukowo zajmujące się zarówno praktyką relacji ludzko-nie-ludzkich, jak i rozważaniami teoretycznymi nad praktykami wobec zwierząt. Zapraszamy do dyskusji przedstawicielki i przedstawicieli nauk humanistycznych, społecznych, ścisłych, ale także sztuki i religii. Dzięki naszym konferencjom tworzymy sieci powiązań między ludźmi aktywnie działającymi na rzecz dobrostanu zwierząt, ufając, że pozwoli to na wykorzystywanie wiedzy, jaką dysponujemy, do podnoszenia jakości życia organizmów zależnych od działań i decyzji człowieka. 

Proponujemy udział aktywny – w postaci wygłaszania referatów i publikacji artykułów w tomach pokonferencyjnych oraz „bierny” – słuchanie wystąpień i dyskutowanie z prelegentami. 

W tegorocznej edycji konferencji „Praktyki wobec zwierząt w XXI wieku. Oddajmy głos rybom” zajmiemy się rybami, ich losem, specyfiką i obecnością także w ludzkim świecie.

Symbol ryby to jeden z najbardziej znanych znaków występujących tak religiach monoteistycznych jaki i w politeistycznych mitologiach. Najważniejszym motywem mitotwórczym było powiązanie ryby z żywiołem wody, na którym człowiek pierwotny zbudował cały szereg wierzeń. Symbolika przypisywana rybie jest złożona: ryba stała się symbolem życia, nieśmiertelności, morza, chrztu, eucharystii, wolności, płciowości, płodności, obfitości, mądrości i odrodzenia, ale także oznacza milczenie i bierność, brak sprawstwa. Spotkać ją można również w kulcie bóstw lunarnych, ze szczególnym uwzględnieniem bogiń miłości i płodności: Atargatis, Isztar, Niny, Izydy i Afrodyty. Ryby składano w ofierze bogom świata umarłych i samym zmarłym – były świętym pokarmem.

W starożytnej Grecji i Rzymie ryby uważano za stworzenia chtoniczne. Pierwszy historyczny władca Dolnego i Górnego Egiptu miał wśród swych królewskich symboli okazałego suma. W buddyzmie rybie przypisuje się szczególne znaczenie jako inkarnacji Buddy, metafory Prawa. W hinduizmie rybę uważano za pierwsze wcielenie boga Wisznu, który pod postacią złotej ryby uratował z potopu Manu, hinduskiego odpowiednika Noego. Ryba uznawana jest również za emblemat płodności i zdrowia oraz atrybut bogów miłości. W wierzeniach celtyckich rybą szczególnie ważną był łosoś, uznawany za jedno z najstarszych stworzeń świata – symbolizował wszechwiedzę bóstw oraz uzdrawiającą moc wody. Łączony był ponadto z duchową mądrością i zdolnościami proroczymi. Zarówno w tradycji celtyckiej, jak i nordyckiej znane były podania o łososiach zmieniających się w ludzi, czy o bogach, którzy ukazywali się pod postacią tych ryb. Indianie z północno-zachodniego wybrzeża Ameryki Północnej obdarzali łososia magicznymi zdolnościami, jako świętego dawcę życia i uzdrowiciela. W kulturach wschodnich ogromne znaczenie symboliczne odgrywał karp. W Chinach symbolizował długowieczność, wytrwałość, a szczególnie talent literacki i naukowy. Przynosił także szczęście, dlatego przed domami wywieszano papierowe wizerunki karpi, które strzegły domu przed pożarem. W chińskiej kulturze słowo określające rybę jest homofonem słowa dobrobyt, stąd ryba stała się przedstawicielem wszystkiego, co zapewnia ten stan, a więc bogactwa, regeneracji i harmonii. Stara chińska legenda głosi, że karp koi potrafi płynąć w górę żółtej rzeki, by stać się smokiem. Ozdobny karp japoński – koi symbolizuje zdolność osoby do samodoskonalenia.

Pomimo tak wielu mistycznych znaczeń przypisywanych rybom, współczesny świat ludzi odbiera rybom tę ważną rolę w tworzeniu kultury symbolicznej, bo odbiera im głos.

Jako zwierzęta niewokalizujące, ryby są traktowane jako byty, które nie odczuwają emocji. Eksptrapolacja takie myślenia pozwala na eksploatację ryb, traktowanie ich w kategoriach masy, z pominięciem indywidualnych cech zwierzęcych u nich obecnych. Produkcja ryb w akwakulturach stanowi ważną gałąź przemysłu i znacząco oddziałuje na środowisko, ale ryby są tam traktowane przedmiotowo. Ryby są wykorzystywane w laboratoriach jako „zwierzęcy model” w doświadczeniach naukowych. Stają się ofiarami zatruwania wód i w katastrofach ekologicznych nie są liczone jako poszczególne osobniki, ale jako masa. Ryby są też łowione w ramach „sportowych” konkurencji, co jest traktowane jako nieszkodliwe hobby. Zamknięte w małych, niedotlenionych akwariach milcząco znoszą swój los. Śledzie i karpie masowo giną w cierpieniu przed każdymi świętami Bożego Narodzenia.

Konferencja: 17-18 listopada 2023

Nadsyłanie abstraktów: do 15 września 2023

Akceptacja abstraktów: do 30 września 2023

Nadsyłanie artykułów: do 30 listopada 2023

Wniesienie opłaty konferencyjnej:  

do 15 września – 250 zł

do 30 października – 300 zł

Program konferencji: październik 2023

https://www.praktykiwobeczwierzat.pl






Źródło:  https://www.praktykiwobeczwierzat.pl

Aktualizacja:  2023-06-20